Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (31935 totalt) |
Tänkte nu äntligen starta en bygg/moddningstråd om min egna tolkning av en De Tomaso Pantera.
Det är en "Replika" av en De Tomaso Pantera men eftersom jag inte alls bygger enligt liknande spec som en Pantera så kallar jag den för min tolkning av en Pantera . Det är ett långdraget projekt som startade redan 2011... ...med att jag köpte en färdig De Tomaso Pantera replika. Första året hände mycket i projektet men sedan har det gått trögt (Köp av hus, tre barn och flytt av garage mm) fram tills i vintras då det fått fart igen. Anledningen till detta projekt var att mitt och farsans andra projekt hade nått en gräns där det inte gick att modda den bilen mera. För då skulle man förstöra original värdet, då det är en äkta De Tomaso Pantera som jag har en annan projekttråd (också inte uppdaterad på ett tag men förhoppningsvis skall det bli ändring på det) om nedan. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bilderna nedan visar bilen i det skicket jag köpte den 2011 och körde den orörd hela den sommaren. En nackdel med bilen enligt många var att den bara hade en trött gammal ford helgjutjärns V6:a på under 200Hk. Men för mig var detta perfekt då jag var betydligt mer intresserad av att måtten mellan rambalkarna i motorrummet var tillräckligt långt/brett än vad det satt för motor i...för den skulle ändå ur när vintern skulle komma och aldrig sättas i igen ... Motorrumet som det såg ut när jag köpe bilen. Mer bilder och spec på bilen hittas på min hemsida : https://bodinecc.com/Panterav12 to be continued... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Kul projekt!
Har alltid tyckt att dessa bilar är läckra. Tillverkade gjutformar för dörrar å luckor till en sån en gång, sen gjöt vi upp delar i kolfiber både in å utsidor. Blev lätta å starka minns jag, var tänkt till en bil som skulle toppa 400km/h!!! Gjutformarna finns kvar om det skulle finnas intresse av dom. Projektet kommer att följas, lycka till. _________________ Magnus hägglund |
||||||
Måndag morgon och jag ser dubbelt....två bensintankar och fyra fjäderben....
Med tanke på det gamla projektet så kommer detta bli ett sånt där bygge som ger en dumma idéer. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Kul att du fick till en byggtråd tillslut, det hade jag aldrig trott! Nu är det bara ligga i å dra det i mål, kommer bli så sjukt bra!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Tackar! Aha intressant...jo det går att åka fort med dessa bilar...bra Cd värde och inte alltför stor frontarea. Finns en svensk Pantera som kört över 350km/h på Bonneville För mig blir första målet att få ihop bilen och få den SFRO godkänd...sen när det är klart kanske ja återkommer eller är gjutformarna till salu? _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Kul att följa men en fråga som dyker upp i mitt huvud de få gånger jag sett en Pantera replica är: Var får man tag i en hel plastkaross?
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Om någon är intresserad kan jag berätta att den Panteran är till salu då jag talade med nuvarande ägaren i fredags- å han lät hälsa det..... Fast sen kan jag tillägga att jag körde nästan lika fort på Bonneville i en gammal A-ford för 2 år sen *blink*( jag hann tyvärr inte uppdatera med en 32:a ifjol) men Panteran är enorm! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||||
Jo det borde det kunna bli
På 80:talet va det en firma här i Sverige som göt upp ett gäng karosser men vad jag vet säljs det inga karosser idag.
Japp när jag köpte satt en audi låda i...not any more... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Fasen vad roligt med en pantera replika! Jag köpte pantera replika karossen och chassiet som kom ut till salu här på rejsa här i våras. så det här ska bli extra roligt att följa.
Inga ledtrådar till motor och växellådsval? ;-) _________________ David Lindén |
||||||
Anledningen till köpet av en replika pantera var som man säger "Two Fold"
1. Motorn vi tänkte sätta i original panteran fick bara inte platts hur vi än vred och vände på problemet. Ända sättet att få plats skulle vara att ta fram tigersågen och det var uteslutet... 2. Att ha en projektbil som inte hade något egentligt originalvärde dvs fria händer att modda den som man vill Samtidigt som bilen inhandlades hittades en motor som länge legat längst upp på önskelistan, se bild nedan: En Mercedes M120 V12 6,0liter 4 ventiler per cylinder och samma grundmotor som sitter i båda race bilen Mercedes GT1 och Pagani Zonda...400Hk original Tanken var från början att sätta i en BMW M72B54 motor med M50 toppar dvs bygga en Mclaren F1 replika motor...det projektet är till salu för övrigt...men sen hittade jag M120 motor och då var motorvalet klart För att få plats med den långa V12:an så letades det efter en växellåda med så kort avstånd som möjligt mellan delningsplan motor/låda och drivaxel centrum. Valet blev en Porsche Boxster S 6växlad växellåda. Det är en Getrag låda specad till 440Nm och M120 motorn levererar 600Nm Men moment peakarna från en V12:a är betydligt snällare än tex en överladdad fyra...och lådan skall klara betydligt mer än 440Nm tack vare säkerhetsfaktorer...men jag tänker inte slänga på turbo eller kompressor...för lådans skull Detta kommer bli liknande bygge som riktiga Panteran dvs focus på grym körupplevelse med bra ljud...men lite värre på alla sätt Se drivlinan nedan: Fler bilder på: http://bodinecc.com/Pantera%20Replic _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Tycker nog den motorn var ordentligt mycket ballare än en bmw v12a
Gällande lådan så tror jag den skulle klara lite lagom överladd utan några större bekymmer, men Sammtidigt kanske det inte riktigt behövs för att bli en ball bil. Om man inte är effekt torsk som en annan är. Ljudet kan nog göra bilen nog så underhållande ändå _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
[quote="Bodinecc"]
Tackar! Aha intressant...jo det går att åka fort med dessa bilar...bra Cd värde och inte alltför stor frontarea. Finns en svensk Pantera som kört över 350km/h på Bonneville För mig blir första målet att få ihop bilen och få den SFRO godkänd...sen när det är klart kanske ja återkommer eller är gjutformarna till salu?[/ Jo, vi kan tänka oss att sälja formarna, är du eller kanske någon annan intresserad? _________________ Magnus hägglund |
||||||
Finns det ingen DTC-låda som är användbar ?
Jag satte DTC i min bil, 6,0 Ls turbo... 870 hk och drygt 1000 nm. Jag kommer aldrig att åka vanlig låda igen ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jo från ferrari 458, samma låda som du har i annat skal. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Antar att du hört detta
https://www.youtube.com/watch?v=sBvu _________________ Jonas Magnusson |
||||||
Kul bygge!
Har också alltid haft en dröm o bygga nått med V12 i. Jag hade tänkt o satsa på n73b60. Ang lådan så vill ni komma ännu närmare så är ju en modernare audi låda ett alternativ. Samma svep som på boxster lådan. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Erki. Dem där lådorna enligt de uppgifter jag hittat, håller knappt för orginal effekt i en std bil.
Uppgradering av kopplingar etc som behövs så får man plussa ca 50.000-70.000 på inköpspriset om den ska hålla för överladdad motor _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (31935 totalt) |