| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olja vs Olja
|
1540 besök totalt |
|
Olja vs Olja
Kvalitetsolja vs Kvalitetsolja Så här kom ytterligare en Oljetråd. I våras när jag bytte olja så hällde jag med stolthet i Motul 300V i bilen (15w/50) i "vetskap" om att det är den bästa olja på denna jord man kan ha i sin bil som jag kör bana med och endast det bästa är gott nog. Men så i somras så ville jag ha en extra flaska med mig, och då jag behövde den snabbt och utbudet i lilla Alingsås inte är så jätte stort så köpte jag en flaska Havoline super duper. för ungefär Halva priset mot Motulen och inte minst "Made in Sweden" Den kanske inte är lika bra som Motulen. Men jag kan ju göra 1 byte under sommaren för samma pengar. Motulen slit med uppenbarligen, Då oljan numera är brun och när den hälldes i var den mer siraps ljus brun. Så vad gör jag nästa år?
Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||||
|
Varför tror du att oljan är sliten bara för att den har ändrat färg?
Den där Havolineoljan du har bild på är ju gjord för nyare dieselmotorer (ACEA C3) med partikelfilter och inte speciellt lämplig till din K-seriemotor som bör ha en ACEA A3/B4 olja. Jag kör med Motuls billigare olja (8100 X-cess) till min bil och tycker det duger, det blir så pass få mil per säsong ändå så. Köper den för ca 70kr litern från Tysklandet. |
||||
|
Gamla b-serie med lite extra lagerspel gillar 10w-60. Då är utbudet lite mindre.
Men på däckonline kostade Shell Helix Ultra Racing 1300kr för 20 liter inkl frakt... (och det står ju Ferrari på dunken, så då måste den va bra )
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
|
finns olika typer av test. denna ryss testar massor av oljor och fyller på med resultaten i ett excellark som man kan ladda ner . finns i kommentarenerna. https://www.youtube.com/watch?v=PEA2
passade på att ta en video från eurols oljor inte alls med mening
_________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||
|
Re:
Det står ju petrol på den flaskan. Något skit är det ju om den är brun? Byter du 1 gång per år? Jag kanske ska köra samma olja som du å byta 1 gång extra per säsong. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
|
Re:
Den Havoline oljan har dessa specar BMW LL-01 MB 229.5 MB 229.3 MB 226.5 PORSCHE A40 RN 0700 RN 0710 VW 501.01 VW 502.00 VW 505.00 GM-LL-B-025 ACEA A3 / B4 ACEA A3 / B3 Det finns två liknande oljor, Havoline Ultra 5W-40 (F.d. Havoline Synthetic 5W-40) och HAVOLINE ULTRA S 5W-40. Den första har ovanstående spec.
Oljan blir brun för att den samlar upp skit från motorn (förbränningsrester och liknande) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Det här är väl den oljan Per kört med http://media.smorjolja.se/2013/01/ha
Funkar säkert helt okej till de flesta bensinmotorer också men den är förmodligen sämre än vad den hade behövt vara. Man kan läsa lite mer om så kallade low SAPS oljor här http://www.midlandoil.se/fraga-bosse Jag byter bara olja en gång per säsong. Från vad jag läst från folk som lämnar in sin olja på analys så räcker det gott och väl även om man kör ett flertal bankörningar per säsong. |
||||
|
Re:
Nä det är den här han har. http://media.smorjolja.se/2013/01/ha
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
|
||||
|
Re:
En av oljans funktioner är att bära "smuts" så den inte avlagrar sig i motorn. Hade varit oroligare om oljan hade samma färg som när man häller i den. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Jag kör Castrol Edge från Tyskland till min likadana motor i rekomenderad viskositet 5w-40.
I min värld ska man bara ändra viskositet om man har ändrat lagerspelen mot orginal. Detta då en olja med högre viskositet gör att tryckreduceringen i oljepumpen öppnar på höga motorvarvtal, då leds olja tillbaka till sumpen och oljeflödet minskar. Detta leder till högre oljetemperatur i lagren och kan mycket väl försämra bärigheten på oljefilmen. Oljetrycket är bara ett mått på att oljepumpen ger ett tryck ut i stamoljekanalen, inte ett mått på hur tjock oljefilmen är i lagren. De roterande delarna planar på oljefilmen likt en båt och det är det som tar upp lasten, inte trycket som oljepumpen matar med. Har man problem med hög oljetemperatur ska man förbättra oljekylningen, inte hälla i en tjockare olja. Har man en gammal och sliten motor kan man gå upp nått snäpp i viskositet men inte mer än så. Framförallt ska man undvika oljor med stort viskositetsspann som 5w-50 eller 0w-50 etc då de innehåller mycket viskositetsförbättrare som är en polymerkedja dvs en plast, dessa bryts ner snabbt av hög temperatur och då har man en tunn olja istället. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Racingway 25w-50 fungerar finfint, men den är attans så seg vid nollgradigt (tex hälla från dunk till dunk).
Det påstås att den har mindre/färre tillsatser och inte tappar egenskaper lika mycket vid hög temp (om medeltempen vid sensorn är 130, vad är tempen på varmaste stället?). |
||||
|
Re:
Dom har bytt namn på oljan nyligen, den hette Ultra Synthetic tidigare. Diesel oljan heter Ultra S. Väldigt förvirrande med så lika produktnamn, finns även Ultra V och R 5W-30. På andra sidan av bladet står detta
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Jag håller med dig. Därför tänkte jag gå tillbaka till 40 olja nästa år igen och förbättra min oljekylning. Har läst med att man inte ska ha stort spann mellan första och andra siffran (på en motor som går hårt på sommaren). Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||
|
Kolla efter en olja med så hög HTHS som möjligt, det ger ökat skydd vid just höga temperaturer.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Olja vs Olja
|
1540 besök totalt |