Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olja vs Olja
1540 besök totalt
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893


Trådstartare
Olja vs Olja

Kvalitetsolja vs Kvalitetsolja

Så här kom ytterligare en Oljetråd.

I våras när jag bytte olja så hällde jag med stolthet i Motul 300V i bilen (15w/50)
i "vetskap" om att det är den bästa olja på denna jord man kan ha i sin bil som jag kör bana med och
endast det bästa är gott nog.

Men så i somras så ville jag ha en extra flaska med mig, och då jag behövde den snabbt och utbudet i lilla
Alingsås inte är så jätte stort så köpte jag en flaska Havoline super duper. för ungefär Halva priset mot Motulen
och inte minst "Made in Sweden"

Den kanske inte är lika bra som Motulen. Men jag kan ju göra 1 byte under sommaren för samma pengar.
Motulen slit med uppenbarligen, Då oljan numera är brun och när den hälldes i var den mer siraps ljus brun.

Så vad gör jag nästa år?



Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Varför tror du att oljan är sliten bara för att den har ändrat färg?
Den där Havolineoljan du har bild på är ju gjord för nyare dieselmotorer (ACEA C3) med partikelfilter och inte speciellt lämplig till din K-seriemotor som bör ha en ACEA A3/B4 olja.

Jag kör med Motuls billigare olja (8100 X-cess) till min bil och tycker det duger, det blir så pass få mil per säsong ändå så.
Köper den för ca 70kr litern från Tysklandet.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1314



Gamla b-serie med lite extra lagerspel gillar 10w-60. Då är utbudet lite mindre.
Men på däckonline kostade Shell Helix Ultra Racing 1300kr för 20 liter inkl frakt... (och det står ju Ferrari på dunken, så då måste den va bra )

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Super Seven
Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



finns olika typer av test. denna ryss testar massor av oljor och fyller på med resultaten i ett excellark som man kan ladda ner . finns i kommentarenerna. https://www.youtube.com/watch?v=PEA2S8O8NaI
passade på att ta en video från eurols oljor inte alls med mening

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893


Trådstartare
Re:

fonzeka skrev:
Varför tror du att oljan är sliten bara för att den har ändrat färg?
Den där Havolineoljan du har bild på är ju gjord för nyare dieselmotorer (ACEA C3) med partikelfilter och inte speciellt lämplig till din K-seriemotor som bör ha en ACEA A3/B4 olja.

Jag kör med Motuls billigare olja (8100 X-cess) till min bil och tycker det duger, det blir så pass få mil per säsong ändå så.
Köper den för ca 70kr litern från Tysklandet.


Det står ju petrol på den flaskan.

Något skit är det ju om den är brun?

Byter du 1 gång per år?
Jag kanske ska köra samma olja som
du å byta 1 gång extra per säsong.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893


Trådstartare
Re:

Dubbel post

_________________
Per Axblom
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

fonzeka skrev:
Den där Havolineoljan du har bild på är ju gjord för nyare dieselmotorer (ACEA C3) med partikelfilter och inte speciellt lämplig till din K-seriemotor som bör ha en ACEA A3/B4 olja.

Den Havoline oljan har dessa specar
BMW LL-01
MB 229.5
MB 229.3
MB 226.5
PORSCHE A40
RN 0700
RN 0710
VW 501.01
VW 502.00
VW 505.00
GM-LL-B-025
ACEA A3 / B4
ACEA A3 / B3

Det finns två liknande oljor, Havoline Ultra 5W-40 (F.d. Havoline Synthetic 5W-40) och HAVOLINE ULTRA S 5W-40. Den första har ovanstående spec.

Aerodynamic skrev:
Något skit är det ju om den är brun?


Oljan blir brun för att den samlar upp skit från motorn (förbränningsrester och liknande)

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Det här är väl den oljan Per kört med http://media.smorjolja.se/2013/01/havoline-ultra-s-5-w-30.pdf
Funkar säkert helt okej till de flesta bensinmotorer också men den är förmodligen sämre än vad den hade behövt vara.
Man kan läsa lite mer om så kallade low SAPS oljor här http://www.midlandoil.se/fraga-bosse/faq/show/13

Jag byter bara olja en gång per säsong.
Från vad jag läst från folk som lämnar in sin olja på analys så räcker det gott och väl även om man kör ett flertal bankörningar per säsong.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Nä det är den här han har. http://media.smorjolja.se/2013/01/havoline-synt-5w-40.pdf


fonzeka skrev:
Det här är väl den oljan Per kört med http://media.smorjolja.se/2013/01/havoline-ultra-s-5-w-30.pdf
Funkar säkert helt okej till de flesta bensinmotorer också men den är förmodligen sämre än vad den hade behövt vara.
Man kan läsa lite mer om så kallade low SAPS oljor här http://www.midlandoil.se/fraga-bosse/faq/show/13

Jag byter bara olja en gång per säsong.
Från vad jag läst från folk som lämnar in sin olja på analys så räcker det gott och väl även om man kör ett flertal bankörningar per säsong.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Okej, lite förvirrande att det står Ultra på flaskan men inte i produktbladet.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Re:

Niklas Sandström skrev:


Aerodynamic skrev:
Något skit är det ju om den är brun?


Oljan blir brun för att den samlar upp skit från motorn (förbränningsrester och liknande)


En av oljans funktioner är att bära "smuts" så den inte avlagrar sig i motorn. Hade varit oroligare om oljan hade samma färg som när man häller i den.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



Jag kör Castrol Edge från Tyskland till min likadana motor i rekomenderad viskositet 5w-40.

I min värld ska man bara ändra viskositet om man har ändrat lagerspelen mot orginal. Detta då en olja med högre viskositet gör att tryckreduceringen i oljepumpen öppnar på höga motorvarvtal, då leds olja tillbaka till sumpen och oljeflödet minskar. Detta leder till högre oljetemperatur i lagren och kan mycket väl försämra bärigheten på oljefilmen. Oljetrycket är bara ett mått på att oljepumpen ger ett tryck ut i stamoljekanalen, inte ett mått på hur tjock oljefilmen är i lagren. De roterande delarna planar på oljefilmen likt en båt och det är det som tar upp lasten, inte trycket som oljepumpen matar med.

Har man problem med hög oljetemperatur ska man förbättra oljekylningen, inte hälla i en tjockare olja. Har man en gammal och sliten motor kan man gå upp nått snäpp i viskositet men inte mer än så.

Framförallt ska man undvika oljor med stort viskositetsspann som 5w-50 eller 0w-50 etc då de innehåller mycket viskositetsförbättrare som är en polymerkedja dvs en plast, dessa bryts ner snabbt av hög temperatur och då har man en tunn olja istället.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Racingway 25w-50 fungerar finfint, men den är attans så seg vid nollgradigt (tex hälla från dunk till dunk).
Det påstås att den har mindre/färre tillsatser och inte tappar egenskaper lika mycket vid hög temp (om medeltempen vid sensorn är 130, vad är tempen på varmaste stället?).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

fonzeka skrev:
Okej, lite förvirrande att det står Ultra på flaskan men inte i produktbladet.


Dom har bytt namn på oljan nyligen, den hette Ultra Synthetic tidigare. Diesel oljan heter Ultra S. Väldigt förvirrande med så lika produktnamn, finns även Ultra V och R 5W-30.

På andra sidan av bladet står detta
Citat:
Havoline Ultra 5W-40 kan användas i alla personbilar...

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 893


Trådstartare
Re:

Jag håller med dig. Därför tänkte jag gå tillbaka till 40 olja nästa år igen och förbättra min oljekylning.

Har läst med att man inte ska ha stort spann mellan första och andra siffran (på en motor som går hårt på sommaren).

Med vänlig hälsning, Per

Andreas Millbro skrev:
Jag kör Castrol Edge från Tyskland till min likadana motor i rekomenderad viskositet 5w-40.

I min värld ska man bara ändra viskositet om man har ändrat lagerspelen mot orginal. Detta då en olja med högre viskositet gör att tryckreduceringen i oljepumpen öppnar på höga motorvarvtal, då leds olja tillbaka till sumpen och oljeflödet minskar. Detta leder till högre oljetemperatur i lagren och kan mycket väl försämra bärigheten på oljefilmen. Oljetrycket är bara ett mått på att oljepumpen ger ett tryck ut i stamoljekanalen, inte ett mått på hur tjock oljefilmen är i lagren. De roterande delarna planar på oljefilmen likt en båt och det är det som tar upp lasten, inte trycket som oljepumpen matar med.

Har man problem med hög oljetemperatur ska man förbättra oljekylningen, inte hälla i en tjockare olja. Har man en gammal och sliten motor kan man gå upp nått snäpp i viskositet men inte mer än så.

Framförallt ska man undvika oljor med stort viskositetsspann som 5w-50 eller 0w-50 etc då de innehåller mycket viskositetsförbättrare som är en polymerkedja dvs en plast, dessa bryts ner snabbt av hög temperatur och då har man en tunn olja istället.

_________________
Per Axblom
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Kolla efter en olja med så hög HTHS som möjligt, det ger ökat skydd vid just höga temperaturer.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Skruva banåkabil
Olja vs Olja
1540 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande