Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SFRO konkurrentutsatt av TESTA? | 1, 2 >> 26 besök senaste veckan (8551 totalt) |
Idag fick jag reda på att man kan registrera Amatörbyggt fordon via en annan organisation än SFRO:
http://www.orgtesta.se/ Nån som är involverad eller vet mer? |
||||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||||
Nu har jag ju visserligen redan påbörjat med SFRO, men jag kommer nog fortsätta med dem också med tanke på hur mycket tips och feedback Gustav Uhlander har gett till detta forumet.
|
||||||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Utah att ha någon egen erfarenhet mer än Gustavs många svar på knasiga frågor här och SFRO's bygghandbok, vad gör test bättre? Jag är bara nyfiken på vad de gör bättre. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Konkurrens är bra. All respekt till Gustaf men tyvärr är en del av hans kollegor inte alls lika lätta eller trevliga att diskutera med.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Min bror håller på och reggar sin bil med turbo så jag har varit med i svängarna där. Men kortfattat så har bemötandet från SFRO varit riktigt dåligt, "Nej det går inte, nej det är omöjligt". När han gick över till Testa så lät det helt annorlunda och dom var mycket mer hjälpsamma i frågan och ansåg att det här är inget problem. Jag anser att Testa är mer serviceinriktade och vill hjälpa kunden i fråga medans SFRO skiter i vilket. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Det är ju i slutet viktigt att hålla en viss standard så vi inte blir av med våra generösa regler pga att man släpper förbi för mycket...
Vi vill ju behålla denna möjligheten till induviduella byggen ... så trist med bara slätstruken tvålkoppar. .. Det måste ju finnas ett visst mått av regelverk. Och just Sfro har ju genom mycket arbete tagit fram detta. Något vi bör vara tacksamma för...eller? Jag är det! _________________ Michael Thulesius |
||||||||
Självklart, och det håller jag med dig om! Men att bemöta en kund med att bittert säga att det går inte, mot att bemöta kunden genom att visa lite intresse och hjälpa den är lite skillnad.
I detta fallet handlade det om konvertering till E85 och montering av turbo som var helt omöjligt på denna bil enligt SFRO. Men via Testa så var det en helt annan sak, det var absolut inga problem så länge du uppfyller dessa krav. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Jag tror mer det handlar om personen/handläggaren som ni pratat med.
Eller frågade ni flera på SFRO ? Den som besiktade min förra bil för ca 15år sedan på SFRO hade aldrig sätt under motorhuven & bilen på en Audi innan så jag fick förklara en hel del vad som var bytt och förstärkt, han var egentligen mer inriktad på MC än bil men jag fick igenom bilen ändå. Så det kan ju varit en som inte har så bra koll på den bilmodellen som ni pratat med medans han på Testa hade mer koll.. Samma sak vid vanlig besiktning, finns ju en del som verkligen letar fel och slår ner på någon skitsak medans andra mer rycker på axlarna och bara påtalar om något bör fixas och inte skriver in det alls i papparena. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Har man synpunkter på kontakten med sin besiktningsman inom SFRO är vi tacksamma för återkoppling, det går att skicka via kontaktformuläret på vår hemsida, https://sfro.com/index.php/kontakt/k
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Jag undrar vad Testa har för regelverk/bygghandbok ? Om allt hänger på den individuella besiktningsmannen är det mycket rättsosäkerhet ? _________________ Göran Nilsson |
||||||||
Ska prata med bror och se vem han pratade med.
Som jag förstod det samma som SFRO? _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
En allmän fråga om att bygga egen bil: Det är väl egentligen "inget" regelverk som SFRO eller Testa har själva, utan allt bygger på regelverket från Transportstyrelsen (Transportstyrelsens föreskrift TSFS2013:63 om jag fattar det rätt, kapitel 41 här https://www.transportstyrelsen.se/ts SFRO & Testa och deras byggbesiktningar kan väl bara anses vara en "kvalitetstämpel", men det är den person går igenom bygget på regbesktningen som fattar det formella beslutet om bilen uppfyller regelverket eller inte (och kan göra andra bedömningar än vad SFRO/Testa har gjort, jag vet iaf ett sådant fall). Men det gör att det blir en massa "osäkerhetsvariabler": * Flera aktörer som tolkar hur bilar skall byggas och gör byggbesiktningar * Ännu fler aktörer som gör registreringsbesiktningar och som tolkar hur bilar skall byggas och hur mycket individuella personer litar på SFRO/Testa. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Nu kan man ju surfa runt och lyckas att "få igenom" nästan vad som helst efter ett oändligt antal försök. SFRO har gjort ett enormt arbete och krattat i manegen för en marknad. Men det är ju ingen garanti att SFRO är de som kommer att bli störste aktör efter en tid. Vi får väl hoppas att kvalitén inte späds ut med fler och fler aktörer så regbesiktarna struntar i materialet och gör med helt eget godtycke. |
||||||||
Inte ens då sa de samma sak, inte ens på samma station. Jag minns fortfarande med värme när jag skulle regga med utbytt motor och jag och en besiktningsman stod och skrek på varandra i 1,5h. "-Du får inte göra så!!!" "-Men han som var här förra gången när jag blev underkänd sa att jag skulle göra så!" "-Det spelar ingen roll, du får inte göra så!!!" "-Varför står det skrivet, kan du visa på en paragraf i något regelverk?" "-Det är klart att du inte får göra så, jag skiter väl i paragrafen!!!" Efter 1,5h fram och tillbaka hittade han paragrafen och bilen vart underkänd (igen). Bästa tusenlappen jag spenderat. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Lyfter denna då jag ställt lite frågor till både Testa och SFRO och blir fundersam på prisskillnaderna?
Amatör- och ombyggt fordon bil: SFRO = 4500kr Testa = 5000kr Bullerprov: SFRO = 1300kr Testa = 1500kr Milkostnad om besiktningsgubben ska komma till dig: SFRO 35kr/mil Testa 65kr/mil + att besiktningsmannen hos Testa skulle ha utöver detta 500kr/tim för hans arbete?? SFRO tar ingen tim kostnad. Ni som besiktat hos Testa har det varit så här dyrt för er? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Det är ju nästan identiska priser.. Vadå dyrt? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Allmänt banåkaforum SFRO konkurrentutsatt av TESTA? | 1, 2 >> 26 besök senaste veckan (8551 totalt) |