Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Automatlåda för transaxel
1, 2   >>
1537 besök totalt
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Automatlåda för transaxel

Fick en idé jag inte kan släppa bara för att den är lite bakvänd...

Finns det någon bra automatlåda med inbyggd diff som kan monteras bak (transaxelbil)?

-Momentomvandlare (gillar det)
-Tåla 3-400 hk
-Standalone, ingen elektroniskt integrering.
-Eftermarknadsgrejer, typ LSD.
-liten, lätt, billig förstås också

Tänkte först på någon framhjulsdriven Audilåda till något med längsmonterad motor. Men har ingen koll.
Ligger rätt långt borta, men alltid bra med en plan ifall projekten tar slut!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



C5 lådan ligger ju framför axlarna, till skillnad från audilådan som går bakom axlarna. Mer som lådan ser ut till 924 turbo /G31 fast den ser väldigt mycket längre ut, så man behöver nog kapa upp centraltunneln för att en sån ska få plats.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 240



Porsche 928 är transaxel och har väl en mercalåda där bak om jag inte har fel
S:en har lsd

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Ja, Corvette lådan är nog lite för mycket låda framför axlarna, vad det ser ut på bilder i alla fall. Sitter en "subframe" framför växellådan som jag tror det blir svårt att komma runt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Ska du inte köra med stavar går det ju dock kapa å massera torsionsröret friskt för att göra lite mer plats iaf. 928 lådan är ju inte så olika g31 i formatet, så är ju lättare att få dit, men varför nån skulle vilja montera en lastgammal såsig automatlåda med momentomvandlare är något svårt att förstå, men det finns nog en bra anledning

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
928 vore ju ett självklart val, tänkte inte på den!

På frågan varför, tja, det är annorlunda! 😁 Sen gillar jag traditionella automater för bil som bruksas och rätt uppsatt så drar de iväg rätt kvickt!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Snabb i starten och transautomat, Volvo 340's DAF-låda....

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4589



928 är en rätt märklig klump med momentomvandlaren bak, jag har haft en 928S-84 med 4-stegs automat och den funkade riktigt bra, ville man accelerera fort var det bara att växla manuellt

Infästningen mot svänghjulet är minst sagt enkel, här är en bild från när jag hade ur motorn på min 928



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Bara genom att kolla på bilder så ser 928ans låda precis lika stor ut som C5ans. En traditionellt monterad låda som man bultat på en diff på så den blir jäääättelång (åt fel håll).
Som du säger Janne, infästningen mot motorn är ju simpel, en adapter mellan "transaxelkardanen" och momentomvandlaren borde inte vara raketforskning heller.

Därav att jag funderade mot framhjulsdrivet och längsmonterat. Då var det bara Audi som poppade upp i mitt huvud, kanske finns andra alternativ.

Alternativ är förstås att kapa mer i bilen och bygga om, men vill helst hålla ihop grundkonceptet. Modifiera fästen och plåten runt lådan för att få plats med något större är jag helt ok med. Det ska helst se ut som om det kunde ha varit så från fabriken.

Ska googla lite på hur stor/lång C5 lådan är egentligen, diffen kanske kan förskjutas bakåt förbi hjulen, beror på när stötdämparna kommer i vägen för drivaxlar...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12324



Finns Audi S-tronic-låda som FWD och någon som har eftermarknadsstyrning likt BMW's DTC-lådor?

Då får man axlarna långt fram iaf, borde vara perfekt för mittomotorbil?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

safe skrev:
Bara genom att kolla på bilder så ser 928ans låda precis lika stor ut som C5ans. En traditionellt monterad låda som man bultat på en diff på så den blir jäääättelång (åt fel håll).
Som du säger Janne, infästningen mot motorn är ju simpel, en adapter mellan "transaxelkardanen" och momentomvandlaren borde inte vara raketforskning heller.

Därav att jag funderade mot framhjulsdrivet och längsmonterat. Då var det bara Audi som poppade upp i mitt huvud, kanske finns andra alternativ.

Alternativ är förstås att kapa mer i bilen och bygga om, men vill helst hålla ihop grundkonceptet. Modifiera fästen och plåten runt lådan för att få plats med något större är jag helt ok med. Det ska helst se ut som om det kunde ha varit så från fabriken.

Ska googla lite på hur stor/lång C5 lådan är egentligen, diffen kanske kan förskjutas bakåt förbi hjulen, beror på när stötdämparna kommer i vägen för drivaxlar...


Hade nog den manuella 928 lådan i huvudet, automaten har ju kopplingen på fel plats, vilket är lite olyckligt.

Men audi 100 lådor och liknande borde ju gå att få tag på.

Har ju inte jättebra koll på jänkegrejer, men 42LE ser ju sjukt kompakt ut.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
men 42LE ser ju sjukt kompakt ut.


Ja, verkligen! Men den verkar var elektronisk, tror det kan bli mer problem än vad det är värt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 429



Jag var inne ett tag på en automat i en 924. Kollade då upp 924 automaten och sedan den starkare 944 automaten, dvs "samma" som Audi 100 turbo. Väldigt enkel i konstruktionen. Väldigt enkel att "trimma" för snabba hårda växlingar och så finns seriösa uppgraderingar. I länken nedan kör de dragrace med 500-600
hk och Transaxle Engineering har kundbilar på 1200hk. Convertern måste också byggas om.

http://www.924board.org/viewtopic.php?t=33585

https://www.transaxleengineering.com/3-speed-auto

https://www.ultimateaircooled.com/threads/t2-or-audi-3-speed-automatic . . . .

https://forums.aussieveedubbers.com/viewtopic.php?tid=88336

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Coolt, ska läsa igenom. Tack!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

safe skrev:
Cédric skrev:
men 42LE ser ju sjukt kompakt ut.


Ja, verkligen! Men den verkar var elektronisk, tror det kan bli mer problem än vad det är värt.


Undvik 42LE så långt det går. Bortsett från att LSD knappt finns är detta en usel konstruktion som tog åratal och många versioner att debugga (detta i vanliga bilar). Dessutom kedjedrift till slutväxeln i transaxelkonfiguration.

Jag skulle definitivt titta på Audi FWD-lådor som har använts med starkare motorer. Tyvärr har alla ett TCM som måste kopplas in.

Vilken bil ska detta sitta i?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
safe skrev:
Cédric skrev:
men 42LE ser ju sjukt kompakt ut.


Ja, verkligen! Men den verkar var elektronisk, tror det kan bli mer problem än vad det är värt.


Undvik 42LE så långt det går. Bortsett från att LSD knappt finns är detta en usel konstruktion som tog åratal och många versioner att debugga (detta i vanliga bilar). Dessutom kedjedrift till slutväxeln i transaxelkonfiguration.

Jag skulle definitivt titta på Audi FWD-lådor som har använts med starkare motorer. Tyvärr har alla ett TCM som måste kopplas in.

Vilken bil ska detta sitta i?


Det är lite lösa funderingar, men i en 924 i så fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Dök upp en 944 automatlåda på Blocket precis, nära dessutom!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Dök upp en 944 automatlåda på Blocket precis, nära dessutom!


Det var som tusan, men 12.000 var mycket pengar för att bara lägga på hyllan (för tillfället).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
Automatlåda för transaxel
1, 2   >>
1537 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande