Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3501 totalt) |
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
Nån som har nått bra förslag på hur man löser drivlina med fyrhjulsdrift och mittmotor om man får för sig att bygga en sådan bil? Drivlinan behöver hålla för ca 400hk _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
|
||||||
Min spontana, inte verifierade, tanke är att ta valfri motor och längsmontera den med Audi Quattrolåda. "Framaxeln" på Audilådan blir bakaxel, och på utgående axel "bakåt" på lådan monterar man en fördelningslåda från BMW xi. Därifrån drar man sedan kardan till en framdiff. Det blir lite gammaldags rallycrosslösning, men borde gå att lösa?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
BMW X-drive med växellådan monterad direkt mot bakaxeln med endast en hardyskiva emellan och förlängd "kardan" till framhjulen? Hitta en E46 330 X-drive att ta drivlina ifrån och turbokonvertera.
Bild endast för att illustrera X-drive, bilden är inte på en E46. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Re:
Nu behöver jag googla egentligen hur den ser ut men det där hängde jag inte med på ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag tänker att man skippar kardanen helt och hållet, sen förlänger "kardanen" från fördelningslådan till framhjulen. Man kan väl köra utan hardyskiva men den är nog trevlig att ha kvar, vilket är anledningen till att jag nämnde den. Lade till en bild i mitt första inlägg. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Är "mittmotor" remskiva bakom framaxel eller komplett brandvägg bakom stolarna (dvs inte 1,5 meter mellan remskiva och bakaxel).
Det påverkar ju lite vilka lösningar som kan funka. |
||||||
Re:
Motorn ska sitta bakom stolarna, hjulbasen 2,530 mm så behöver vara en rätt kompakt lösning för att funka. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Re:
Aha, det ser ut så, tack för bilden! _________________ ![]() |
||||||
|
||||||
Re:
tänkte på det jag med, men ser inte riktigt hur 1:1 diff ska lösas. Just nu tror jag att enklaste sättet och lösa det är med en Audi drivlina som moddas lite så man får en kardan framåt istället. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Funderar du möjligtvis på att bygga RS200? Vad använde Ford för växellåda? Om du funderar på en RS200 så behöver du väl egentligen inte fyrhjulsdriften eftersom du troligtvis inte ska köra rally med bilen...
Och om du känner att du måste ha fyrhjulsdrift, men kan acceptera frontmotor så kanske det går att få in en Subarumotor med transmission i bilen. Fordfronten är ju väldigt låg men det är ju subarumotorn också. Och en Subaru har du ju redan, som du kan mäta på (annars kan du låna min). /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Enklast/billigaste/lättast. Bör ju audi drivlina bli alla dagari veckan.
Motorn i mitten av bilen. Framnaven driver bakhjul, en befintlig oem fördelare eller bara bygga egen med 1:1 med två stora drev . Där ena sitter på lådans bakre utgång, å den andra driver en kardan frammåt under motorn. Å sen Audis bakre diff sätts bakochfram vid framaxel. I en lätt bil håller det antagligen för många hundra hästar, 6 växlat med Bra utbud på olika utväxlingar och reservdelar, till pris av en spottloska _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Re:
På första frågan är det ja. Ford byggde en special växellåda som satt i fram och sen en kardan fram och en tillbaka till bakaxeln. Går att köpa en ny sådan låda från Quaife men den går lös på 18000 pund, nån som har lite pengar över som de behöver bli av med? Ska jag bygga så ska det vara fyrhjulsdrift och mittmotor, punkt. Jag tänkte nog bygga den så jag kan åka på vintern med den också så då kan ju fyrhjulsdrift vara najs, har ju så mycket andra sommarbilar. Känner att jag har en rätt bra idé på hur jag ska lösa det. ![]() _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Re:
![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Kolla rsretro på Facebook eller @lee_rs_retro på Instagram. Dom bygger replicor av RS200. Den svarta som visas ska ha Ford V6 och audi dubbelkopplingslåda ombyggd med kardan framåt.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Re:
Damn! ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3501 totalt) |