Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (3503 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1208


Trådstartare
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor

Nån som har nått bra förslag på hur man löser drivlina med fyrhjulsdrift och mittmotor om man får för sig att bygga en sådan bil?
Drivlinan behöver hålla för ca 400hk
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Lambo? (Sorry).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1586



Min spontana, inte verifierade, tanke är att ta valfri motor och längsmontera den med Audi Quattrolåda. "Framaxeln" på Audilådan blir bakaxel, och på utgående axel "bakåt" på lådan monterar man en fördelningslåda från BMW xi. Därifrån drar man sedan kardan till en framdiff. Det blir lite gammaldags rallycrosslösning, men borde gå att lösa?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1639



BMW X-drive med växellådan monterad direkt mot bakaxeln med endast en hardyskiva emellan och förlängd "kardan" till framhjulen? Hitta en E46 330 X-drive att ta drivlina ifrån och turbokonvertera.


Bild endast för att illustrera X-drive, bilden är inte på en E46.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Re:

Westersund skrev:
BMW X-drive med växellådan monterad direkt mot bakaxeln med endast en hardyskiva emellan och förlängd "kardan" till framhjulen? Hitta en E46 330 X-drive att ta drivlina ifrån och turbokonvertera.


Nu behöver jag googla egentligen hur den ser ut men det där hängde jag inte med på

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1639



Re:

Magnus Thomé skrev:
Nu behöver jag googla egentligen hur den ser ut men det där hängde jag inte med på


Jag tänker att man skippar kardanen helt och hållet, sen förlänger "kardanen" från fördelningslådan till framhjulen. Man kan väl köra utan hardyskiva men den är nog trevlig att ha kvar, vilket är anledningen till att jag nämnde den. Lade till en bild i mitt första inlägg.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Är "mittmotor" remskiva bakom framaxel eller komplett brandvägg bakom stolarna (dvs inte 1,5 meter mellan remskiva och bakaxel).
Det påverkar ju lite vilka lösningar som kan funka.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1208


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Är "mittmotor" remskiva bakom framaxel eller komplett brandvägg bakom stolarna (dvs inte 1,5 meter mellan remskiva och bakaxel).
Det påverkar ju lite vilka lösningar som kan funka.


Motorn ska sitta bakom stolarna, hjulbasen 2,530 mm så behöver vara en rätt kompakt lösning för att funka.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Re:

Westersund skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nu behöver jag googla egentligen hur den ser ut men det där hängde jag inte med på


Jag tänker att man skippar kardanen helt och hållet, sen förlänger "kardanen" från fördelningslådan till framhjulen. Man kan väl köra utan hardyskiva men den är nog trevlig att ha kvar, vilket är anledningen till att jag nämnde den. Lade till en bild i mitt första inlägg.

Aha, det ser ut så, tack för bilden!

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299



Finns det kanske n"t tvärställt som man kan vända vinkelväxeln på och dra en axel genom tråget på motorn??

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133




_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299



Motorn på höger sida, tvärställd, boxster låda, en kardan framåt, en bakåt, lämplig diff fram och bak med typ 1:1...... Ähum...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1208


Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
Motorn på höger sida, tvärställd, boxster låda, en kardan framåt, en bakåt, lämplig diff fram och bak med typ 1:1...... Ähum...


tänkte på det jag med, men ser inte riktigt hur 1:1 diff ska lösas.

Just nu tror jag att enklaste sättet och lösa det är med en Audi drivlina som moddas lite så man får en kardan framåt istället.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Funderar du möjligtvis på att bygga RS200? Vad använde Ford för växellåda? Om du funderar på en RS200 så behöver du väl egentligen inte fyrhjulsdriften eftersom du troligtvis inte ska köra rally med bilen...
Och om du känner att du måste ha fyrhjulsdrift, men kan acceptera frontmotor så kanske det går att få in en Subarumotor med transmission i bilen. Fordfronten är ju väldigt låg men det är ju subarumotorn också. Och en Subaru har du ju redan, som du kan mäta på (annars kan du låna min).
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Enklast/billigaste/lättast. Bör ju audi drivlina bli alla dagari veckan.

Motorn i mitten av bilen. Framnaven driver bakhjul, en befintlig oem fördelare eller bara bygga egen med 1:1 med två stora drev . Där ena sitter på lådans bakre utgång, å den andra driver en kardan frammåt under motorn. Å sen Audis bakre diff sätts bakochfram vid framaxel.

I en lätt bil håller det antagligen för många hundra hästar, 6 växlat med Bra utbud på olika utväxlingar och reservdelar, till pris av en spottloska

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Se där ja, det var redan gjort!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1208


Trådstartare
Re:

claes t skrev:
Funderar du möjligtvis på att bygga RS200? Vad använde Ford för växellåda? Om du funderar på en RS200 så behöver du väl egentligen inte fyrhjulsdriften eftersom du troligtvis inte ska köra rally med bilen...
Och om du känner att du måste ha fyrhjulsdrift, men kan acceptera frontmotor så kanske det går att få in en Subarumotor med transmission i bilen. Fordfronten är ju väldigt låg men det är ju subarumotorn också. Och en Subaru har du ju redan, som du kan mäta på (annars kan du låna min).
/Claes


På första frågan är det ja.
Ford byggde en special växellåda som satt i fram och sen en kardan fram och en tillbaka till bakaxeln. Går att köpa en ny sådan låda från Quaife men den går lös på 18000 pund, nån som har lite pengar över som de behöver bli av med?
Ska jag bygga så ska det vara fyrhjulsdrift och mittmotor, punkt. Jag tänkte nog bygga den så jag kan åka på vintern med den också så då kan ju fyrhjulsdrift vara najs, har ju så mycket andra sommarbilar.
Känner att jag har en rätt bra idé på hur jag ska lösa det.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Re:

per_cooper skrev:
claes t skrev:
Funderar du möjligtvis på att bygga RS200? Vad använde Ford för växellåda? Om du funderar på en RS200 så behöver du väl egentligen inte fyrhjulsdriften eftersom du troligtvis inte ska köra rally med bilen...
Och om du känner att du måste ha fyrhjulsdrift, men kan acceptera frontmotor så kanske det går att få in en Subarumotor med transmission i bilen. Fordfronten är ju väldigt låg men det är ju subarumotorn också. Och en Subaru har du ju redan, som du kan mäta på (annars kan du låna min).
/Claes


På första frågan är det ja.
thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 613



Kolla rsretro på Facebook eller @lee_rs_retro på Instagram. Dom bygger replicor av RS200. Den svarta som visas ska ha Ford V6 och audi dubbelkopplingslåda ombyggd med kardan framåt.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Re:

claes t skrev:
Se där ja, det var redan gjort!


"Man kan göra så men det är fel"



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Re:

super7 skrev:
per_cooper skrev:
claes t skrev:
Funderar du möjligtvis på att bygga RS200? Vad använde Ford för växellåda? Om du funderar på en RS200 så behöver du väl egentligen inte fyrhjulsdriften eftersom du troligtvis inte ska köra rally med bilen...
Och om du känner att du måste ha fyrhjulsdrift, men kan acceptera frontmotor så kanske det går att få in en Subarumotor med transmission i bilen. Fordfronten är ju väldigt låg men det är ju subarumotorn också. Och en Subaru har du ju redan, som du kan mäta på (annars kan du låna min).
/Claes


På första frågan är det ja.
thumbs up


Damn!

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (3503 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande