Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (3571 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1210


Trådstartare
Re:

Qaz skrev:
Jimny har tandkedja i fördelningslådan. Kanske värt att tita på att ta bygga om en sån. En jimny har ju ingen effekt, men kedjan tar ju kraften både fram och bak plus lågväxeln som orginal. Obs! Bara vissa varianter har 1:1 high range så vitt jag förstår.

Att köra en diff åt fel håll låter vanskligt om man är ens i närheten av den effekt den är byggd för, men upp och ner borde ju fungera så länge inaxeln roterar åt samma håll.


Annars sällar jag mig mest till skaran som väntar spänt på byggtråd! Bäst på rejsa 2020?


Kollat på kedja till Cheva Silverado, ser ut att ha smidiga drev att få in på axlar.

Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Re:

per_cooper skrev:
Qaz skrev:
Jimny har tandkedja i fördelningslådan. Kanske värt att tita på att ta bygga om en sån. En jimny har ju ingen effekt, men kedjan tar ju kraften både fram och bak plus lågväxeln som orginal. Obs! Bara vissa varianter har 1:1 high range så vitt jag förstår.

Att köra en diff åt fel håll låter vanskligt om man är ens i närheten av den effekt den är byggd för, men upp och ner borde ju fungera så länge inaxeln roterar åt samma håll.


Annars sällar jag mig mest till skaran som väntar spänt på byggtråd! Bäst på rejsa 2020?


Kollat på kedja till Cheva Silverado, ser ut att ha smidiga drev att få in på axlar.



Ser ju fint ut om det inte är för grovt, jänke-4x4 har ju vanligen väldigt bra eftermarknadsutbud också.

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1210


Trådstartare
Re:

Qaz skrev:

Ser ju fint ut om det inte är för grovt, jänke-4x4 har ju vanligen väldigt bra eftermarknadsutbud också.


Ja verkar vara lite större än jag först bedömde, ytterdiameter är 136mm på dreven och uppskattningsvis 300mm mellan axlarna, mottar gärna tips på mindre varianter.

Edit: Har hittat en mindre variant med ytterdiameter på 114mm och 1,25" kedjebredd som jag tror kommer bli bra.
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Om man nu får vara lite mer kreativ så kanske en skotervariator går att använda till att vända riktning. Antingen stelopererad eller med CVT funktionen kvar.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Re:

SevenEight skrev:
Audi bakdiffar snurrar väl åt fel håll? Alltså jmf med normala bakdiffar, typ BMW?


Den tanken slog mig med. BMW låda vänd bak/fram och audi diffar borde generera en mittmotorkonfig som är kompakt och där hjulen snurrar åt rätt håll?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1210


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
SevenEight skrev:
Audi bakdiffar snurrar väl åt fel håll? Alltså jmf med normala bakdiffar, typ BMW?


Den tanken slog mig med. BMW låda vänd bak/fram och audi diffar borde generera en mittmotorkonfig som är kompakt och där hjulen snurrar åt rätt håll?


Verkar vara en möjlig lösning, får forska vidare i det.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



En potentiell baksida är väl att mitt-diffen blir lite knasig för att du då får lamell-kopplingen på fel axel... Men det kanske är lösbart!

Men det transfercaset kanske går att bygga på en Audi låda?? BMW huset har ju splinsad hylsa som input och det är ju tätt, delar inte olja med vxl lådan. Kan det vara nåt kanske? Fräsa ett nytt hus till bakre delen på audi-lådan så att man kan skruva ihop case och vxl låda och så en ny hylsa där emellan? Kör du med BMW huset ska du ju inte ha kvar torsen diffen så du delar ju lådan redan där! Då blir det ju en relativt kort låda ändå! På 4wd lådan är går ju främre pinjongen inuti bottenstocken och i bakkant sitter ju torsen diffen - det blir ju en lite klurig hylsa iom att den måste ha både in- och utvändiga splines i ena änden och BMW splines i andra änden. Så en 4wd låda, kanske med sista hus biten från FWD lådan...och så en adapter!

Kollade ETKA och på 01E så är det samma packning mellan huset med torsen och FWD. Så ett FWD hus går att montera på en 4WD givet att man moddar det för utgående axlar. Tänker att det då kanske blir friare när man ska göra ett eget mellanhus, man har två att utgå från.....

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1210


Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
En potentiell baksida är väl att mitt-diffen blir lite knasig för att du då får lamell-kopplingen på fel axel... Men det kanske är lösbart!

Men det transfercaset kanske går att bygga på en Audi låda?? BMW huset har ju splinsad hylsa som input och det är ju tätt, delar inte olja med vxl lådan. Kan det vara nåt kanske? Fräsa ett nytt hus till bakre delen på audi-lådan så att man kan skruva ihop case och vxl låda och så en ny hylsa där emellan? Kör du med BMW huset ska du ju inte ha kvar torsen diffen så du delar ju lådan redan där! Då blir det ju en relativt kort låda ändå! På 4wd lådan är går ju främre pinjongen inuti bottenstocken och i bakkant sitter ju torsen diffen - det blir ju en lite klurig hylsa iom att den måste ha både in- och utvändiga splines i ena änden och BMW splines i andra änden. Så en 4wd låda, kanske med sista hus biten från FWD lådan...och så en adapter!

Kollade ETKA och på 01E så är det samma packning mellan huset med torsen och FWD. Så ett FWD hus går att montera på en 4WD givet att man moddar det för utgående axlar. Tänker att det då kanske blir friare när man ska göra ett eget mellanhus, man har två att utgå från.....


Kanske är best att ändå köra audidrivlina, så vitt jag kan förstå blir det ju ingen skillnad mellan bak och framhjulen med torsendiffen som ger 50:50, rätta mig om jag har fel.
Varför skulle jag villa ta bort torsendiffen om jag väljer bmw fördelningslåda på audi växellåda? fördelningslådan är ju bara två drev med en kedja? Bilen kommer ju mest gå på gata så bör vara lite enkel att köra också och antar att den blir lite mer bångstyrig med permanent fyrhjulsdrift.


Audi låda



BMW fördelningslåda
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Jag tänkte ju inte den där IX lösningen utan den nyare, xi/xdrive som har en lamell koppling du kan styra pss Erik87 gjorde I sitt bygge. Naturligtvis tänkte jag inte att du skulle köra stum center. Jag tänkte väl också att eftersom Audi lådan är ganska lång då kanske man kunde tänka sig att tänka några varv till.

Att jag skrev att det kan bli knepigt med lamellen var ju ett svar på Cassius förslag att ta en komplett bmw drivlina, det hade inte med Audis torsen diff att göra.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (3571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande