| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
|
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (3571 totalt) |
|
Re:
Kollat på kedja till Cheva Silverado, ser ut att ha smidiga drev att få in på axlar.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
Re:
Ser ju fint ut om det inte är för grovt, jänke-4x4 har ju vanligen väldigt bra eftermarknadsutbud också. _________________ Markus Ålind |
||||
|
Re:
Ja verkar vara lite större än jag först bedömde, ytterdiameter är 136mm på dreven och uppskattningsvis 300mm mellan axlarna, mottar gärna tips på mindre varianter. Edit: Har hittat en mindre variant med ytterdiameter på 114mm och 1,25" kedjebredd som jag tror kommer bli bra. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
Re:
Den tanken slog mig med. BMW låda vänd bak/fram och audi diffar borde generera en mittmotorkonfig som är kompakt och där hjulen snurrar åt rätt håll? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Verkar vara en möjlig lösning, får forska vidare i det. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
En potentiell baksida är väl att mitt-diffen blir lite knasig för att du då får lamell-kopplingen på fel axel... Men det kanske är lösbart!
Men det transfercaset kanske går att bygga på en Audi låda?? BMW huset har ju splinsad hylsa som input och det är ju tätt, delar inte olja med vxl lådan. Kan det vara nåt kanske? Fräsa ett nytt hus till bakre delen på audi-lådan så att man kan skruva ihop case och vxl låda och så en ny hylsa där emellan? Kör du med BMW huset ska du ju inte ha kvar torsen diffen så du delar ju lådan redan där! Då blir det ju en relativt kort låda ändå! På 4wd lådan är går ju främre pinjongen inuti bottenstocken och i bakkant sitter ju torsen diffen - det blir ju en lite klurig hylsa iom att den måste ha både in- och utvändiga splines i ena änden och BMW splines i andra änden. Så en 4wd låda, kanske med sista hus biten från FWD lådan...och så en adapter! Kollade ETKA och på 01E så är det samma packning mellan huset med torsen och FWD. Så ett FWD hus går att montera på en 4WD givet att man moddar det för utgående axlar. Tänker att det då kanske blir friare när man ska göra ett eget mellanhus, man har två att utgå från..... _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
|
Re:
Kanske är best att ändå köra audidrivlina, så vitt jag kan förstå blir det ju ingen skillnad mellan bak och framhjulen med torsendiffen som ger 50:50, rätta mig om jag har fel. Varför skulle jag villa ta bort torsendiffen om jag väljer bmw fördelningslåda på audi växellåda? fördelningslådan är ju bara två drev med en kedja? Bilen kommer ju mest gå på gata så bör vara lite enkel att köra också och antar att den blir lite mer bångstyrig med permanent fyrhjulsdrift. Audi låda
BMW fördelningslåda
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
Jag tänkte ju inte den där IX lösningen utan den nyare, xi/xdrive som har en lamell koppling du kan styra pss Erik87 gjorde I sitt bygge. Naturligtvis tänkte jag inte att du skulle köra stum center. Jag tänkte väl också att eftersom Audi lådan är ganska lång då kanske man kunde tänka sig att tänka några varv till.
Att jag skrev att det kan bli knepigt med lamellen var ju ett svar på Cassius förslag att ta en komplett bmw drivlina, det hade inte med Audis torsen diff att göra. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
|
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (3571 totalt) |

