Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sne ratt...
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (2548 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4589



Ursäkta om jag kapar tråden men när Emil har stor erfarenhet av hjulinställning måste jag få fråga:

Har du någon gång ställt in en bil, tagit ut den och kört en runda, tagit in den och mätt igen?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
mrnenad
Staffanstorp
Här sen Okt 2008
Inlägg: 94



Alltså vi måste ha en gilla knapp, fluff förslaget är ju det bästa jag sett på länge

_________________
Nenad Ringdahl
Kör: Toyota Supra MK3
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2894


Trådstartare
Oj vilken tråd det blev! "Tur" att jag är lat och varken hann luta stolen, köpa fluff eller skruva på nåt för Andreas som gjorde hjulinställningen hörde av sej och justerar det nästa vecka!
Tack för alla bra förslag och tack för dom mindre bra också...!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 378



Re:

knotan skrev:
Följdfråga på det svaret. Borde inte den firman göra det gratis, man kan ju tycka att ratten bör bli rak redan på första försöket om man ska vara så nogrann?
Fråga två , (om du har den erfarenheten så är jag nyfiken),
när man är så noga, vad händer om man ställer en normalbegagnad bil på så pass exakta värden, kör till ikea med frugan (lastar aldrig mindre än fullt till bredden nör jag är med frugan på ikea såklart)
Sen kommer in dagen efter å gör om samma kontroll på bilen, kommer värdena fortfarande ligga lika på 2-3 decimaler som bilen ställdes dagen innan?

Anledningen att jag ställer kanske något snäsig fråga.

Har nämligen en kund som hade sin bil inne på hjulinställning på två olika firmor i stan med ganska kort mellanrum. Men bilen var trots det svajjig och lite oberäknelig i rumpan. Min första kommentar vid testkörning var att det inte är så konstigt, eftersom ena stötdämparen bak, är nästan stum (för hård/trasig) och den andra normalsliten (väldigt mjuk) efter tusentals mil.
Jag bytte bägge bakdämpare samt en kluckande fjäderbenslagring fram, och ställde in hjulen på nytt, med långpass och murarsnöre son jag alltid gjort. Efter det gick bilen som den skulle, de två hjulinställningarna hade kostat nära samma pengar som jag tog betalt (på faktura inkl moms)


Nu säger jag inte att dessa två bilverkstäderna på något vis företräder hela branshen, men jag skulle våga påstå att det är mer ovanligt än vanligt att mekanikern ens provkör bilen efter hjulinställningen, eller bryr sig om att kolla skick på betydande delar för det ska vara värt att ställa hjulvinklar ned på 2-3 decimaler. Men det ser ju flashigt ut på pappret med många decimaler.


På första frågan är det lite tveksamt eftersom han själv säger att originalratten var rak. Splinesen på eftermarknadsnav etc stämmer inte alltid med original.

Jag tycker inte att det är en snäsig fråga alls.
Ja det ska den göra om allt står rätt till och förutsatt att all utrustning är hel. Viss differens på siffrorna mellan olika firmor är vanligt men det totala värdet ska inte diffa märkbart. 2 minuter skillnad på totalen kan du få i Jannes exempel nedan.

Janne J skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden men när Emil har stor erfarenhet av hjulinställning måste jag få fråga:

Har du någon gång ställt in en bil, tagit ut den och kört en runda, tagit in den och mätt igen?


Ja ett gäng gånger det hänt.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 378



Re:

elCrillo skrev:
Oj vilken tråd det blev! "Tur" att jag är lat och varken hann luta stolen, köpa fluff eller skruva på nåt för Andreas som gjorde hjulinställningen hörde av sej och justerar det nästa vecka!
Tack för alla bra förslag och tack för dom mindre bra också...!


thumbs up

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 378



Re:

knotan skrev:
Nu säger jag inte att dessa två bilverkstäderna på något vis företräder hela branshen, men jag skulle våga påstå att det är mer ovanligt än vanligt att mekanikern ens provkör bilen efter hjulinställningen, eller bryr sig om att kolla skick på betydande delar för det ska vara värt att ställa hjulvinklar ned på 2-3 decimaler. Men det ser ju flashigt ut på pappret med många decimaler.


Tyvärr är det som du säger otroligt vanligt. Personligen så hade jag hellre gått till någon som gör rätt och inte slösar på mina pengar så jag har den inställningen mot de kunde jag har.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2894


Trådstartare
Jag litar fullt ut på Andreas på chassit.se! Bilen blev jättetrevlig efter inställningen, det va ju bara klantigt av mej att inte vänta och byta ratt innan.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 378



Re:

elCrillo skrev:
Jag litar fullt ut på Andreas på chassit.se! Bilen blev jättetrevlig efter inställningen, det va ju bara klantigt av mej att inte vänta och byta ratt innan.


Inte så lätt att tänka på att rattar/rattnav kan va olika.
Bra service av Andreas att höra av sig till dig med.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Bra att det löser sig. thumbs up
Jag får medge att jag läste första inlägget för snabbt/ fel.
Jag uppfattade det som att du hade bytt ratt precis Innan den var på verkstad för inställning , så att läget förändrades med annan ratt , är ju isåfall fullt naturligt, /tillverkningsbetingat och såklart inte verkstadens ansvar på något vis.
thumbs up

Att han till å med hörde av sig för att hjälpa dig , borde borga för ett väldigt seriöst företagande, synd att inte många fler mekaniker/verkatäder är sådana.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2894


Trådstartare
Re:

knotan skrev:


Att han till å med hörde av sig för att hjälpa dig , borde borga för ett väldigt seriöst företagande, synd att inte många fler mekaniker/verkatäder är sådana.


Nä det är helt och hållet mitt "fel"! Originalratten va spikrak efter inställningen! Eftersom Andreas hänger här ibland så är han ju seriös! 😉

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Skruva banåkabil
Sne ratt...
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (2548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande