Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sveriges med råge mest (allvarligt) olycksdrabbade banparti
<<   1, 2
2754 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Re:

Babbe skrev:
MaZ skrev:
Det kanske var den jag menade.


Filmen med Escorten är på en annan banan vill jag säga, men vet inte vilken.


Nej detta var på Kinnekulle, precis som filmen ovan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Magnus Thomé skrev:
Mmmm. Steg ett är kanske att banan tar kontakt med alla som kraschat våldsamt just exakt där de senaste fem-tio åren och stämmer av olycksförloppet med förarna. Så man vet vad som behöver göras.


Den drabbade förarens uppfattning om avgörande detaljer brukar ofta skilja från vad filmer, vittnesuppgifter mm visar.
Inte alla gånger men ofta.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1935



Re:

MaZ skrev:
Det kanske var den jag menade.


Jag var där den dagen och det var precis som Magnus beskriver emd regn som plötsligt ökar. Jag gick i depå och ett par min senare åker Hondan av

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Mm. Jag har rysningar av det där partiet, lika skönt som det är i torrt, är den om inte ännu mer förrädisk när det blir blött, hade en bil framför mig som tappade greppet liknande hondan i filmen , tog i räcket senare och inte alls lika hårt, men det syndes att förloppet var likadant, jag låg en bit bakom och släppte långt tidigare, och styrde utan bekymmer, det stod ej vatten på banan mer som att det var lätt oljig eller dammig/skitig asfalt med vatten uppepå,

Det borde gå att räta ut höger böjjen och minska rislen för släppet redan där. Men det är väll pengar som styr såklart, kostar säkerligen en ordenlig bunt miljoner ,
Och nackdelen då är ju stt farten riskerar bli högre med värre avåkningar längre bort

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989



Där har man sett en del olyckor.
Första steget borde bara att helt ändra vinkel på armcot.
Minska krockvåldet och styr bort vinkeln i tangentens riktning.
Efter det kan ma sedan åtgärda vattenproblemet.



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Kan det inte vara så att det blir så halt pga däckrester i asfalten. Lite som på Nurburgring.

Det bäddas in mer än vad man tror pga de höga farterna och belastningen, sedan när det regnar blir det snorhalt i spåret. Så det kanske inte är dräneringen som är det största problemet?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



Re:

Lillen skrev:
Där har man sett en del olyckor.
Första steget borde bara att helt ändra vinkel på armcot.
Minska krockvåldet och styr bort vinkeln i tangentens riktning.
Efter det kan ma sedan åtgärda vattenproblemet.




Usch nää. Räcket idag är inte bra, tänker mig räcke som niklas skrev längs med vita linjen...

eller ett rejält hav av 1 kubiksäckar med leca en 5-6 säckar tjockt och staplade på varandra i en våning längs med hela avsnittet? då lär man landa mjukt...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Där har man sett en del olyckor.
Första steget borde bara att helt ändra vinkel på armcot.
Minska krockvåldet och styr bort vinkeln i tangentens riktning.
Efter det kan ma sedan åtgärda vattenproblemet.





Den svarta linjen som armco skulle helt klart minska krockvåldet för att minska själva personskadorna.


Finns kanske en poäng med Nordslingans nära räcken längs med bankanten, krockvinklarna blir "bra". Bilen blir skrot men mindre krockvåld = minska hur skadad föraren blir.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12161



Re:

Magnus Thomé skrev:
Lillen skrev:
Där har man sett en del olyckor.
Första steget borde bara att helt ändra vinkel på armcot.
Minska krockvåldet och styr bort vinkeln i tangentens riktning.
Efter det kan ma sedan åtgärda vattenproblemet.





Den svarta linjen som armco skulle helt klart minska krockvåldet för att minska själva personskadorna.


Finns kanske en poäng med Nordslingans nära räcken längs med bankanten, krockvinklarna blir "bra". Bilen blir skrot men mindre krockvåld = minska hur skadad föraren blir.


Om jag tittar på det från en annan synvinkel...
Där har varit flera olyckor med riktigt dålig utgång, men hur många avåkningar, mm, har det varit totalt sett? Finns det en risk att det blir fler men lättare skador med räcket närmare?

Orsak till funderingen: utanför Ljungby på E4'an sattes det vajerräcken för länge sedan, då gick man från flera dödsolyckor eller olyckor med svåra personskador per år till noll dödsolyckor per år. Men antalet olyckor med plåtskador på E4'an ökade lavinartat för någon råkade köra för nära räcket och fastnade i det, sen var det stopp tills bärgare fått bort bilen, etc, etc. Dvs de riktigt otäcka olyckorna försvann men "samhällsekonomiskt" gick det på ett ut.

Jag har bara kört på Kinnekulle när det varit småfuktigt (bara åkt av efter bron och TV-krönet ) så jag vet inte hur det brukar vara när det är blött.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Just där är det mycket få som åker av "bara lite" så att säga.


Sen är det ju bara en halv lösning där avåkningarnas antal inte minskas alls. Och det blir knappast heller billigare när det gäller knyckliga bilar. Men det kan nog som nödåtgärd rädda personskador vilket vore ett väldigt bra första steg lite akut. Mina två cent som det heter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10563



Det ser ut att finnas utrymme att göra ett "bus stop" för att få ner farten men då tappar banan sitt enda högfartsparti.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Kommer du bara fram till apex under bron på asfalt så är det diverse olika resor ut på vänster och höger plan yta och räcket längre fram till vänster träffas ibland. De som klotar på gräset brukar inte slå i nåt fast.

Att man längs det som anses vara "raka" har endast en meter gräs och sen räcke är ju rätt normalt (eller en betongmur längs ena sidan). Så att försöka blocka den branta vinkeln när det redan gått helt åt skogen sänker krockvåldet. 45 grader in i nåt hårt gör ont, det vet jag av egen otillräcklighet.

Grundläget här är mixen av verksamheter historiskt och att det bara händer när det regnar.

Vad händer om man sätter upp rader av vattentunnor med 20m mellan raderna i riktningen av krockvåldet för just detta fall (du kanske tar dig igenom 3-4 rader men efter det borde hastigheten sjunkit lite)?
Jo, det kommer att flyga plasttunnor, och vatten är inte så mjuk som man kan tro (det blir lixom lite mer än revor i lacken), dessutom ska de flyttas, fyllas, etc.
Men största problemet är nog att nån ska anse att de behövs, innan det smäller även den gången.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Men största problemet är nog att nån ska anse att de behövs, innan det smäller även den gången.


Jag anser det varit nog med personskador nu. Ärligt talat så kan man haft tur att det inte slutat värre.

Att åka in i räcken är en sak, det är som du säger inte helt ovanligt på Kullen. Nästan alltid så kan bilen köras när den väl dragits upp på banan. Och en öm muskel eller två gör inget. Lite plåtskador ingår grundkalkylen i hobbyn.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Niklas Falk skrev:
Kommer du bara fram till apex under bron på asfalt så är det diverse olika resor ut på vänster och höger plan yta och räcket längre fram till vänster träffas ibland. De som klotar på gräset brukar inte slå i nåt fast.

Att man längs det som anses vara "raka" har endast en meter gräs och sen räcke är ju rätt normalt (eller en betongmur längs ena sidan). Så att försöka blocka den branta vinkeln när det redan gått helt åt skogen sänker krockvåldet. 45 grader in i nåt hårt gör ont, det vet jag av egen otillräcklighet.

Grundläget här är mixen av verksamheter historiskt och att det bara händer när det regnar.

Vad händer om man sätter upp rader av vattentunnor med 20m mellan raderna i riktningen av krockvåldet för just detta fall (du kanske tar dig igenom 3-4 rader men efter det borde hastigheten sjunkit lite)?
Jo, det kommer att flyga plasttunnor, och vatten är inte så mjuk som man kan tro (det blir lixom lite mer än revor i lacken), dessutom ska de flyttas, fyllas, etc.
Men största problemet är nog att nån ska anse att de behövs, innan det smäller även den gången.


i det avseendet tror jag sån där räfflad asfalt på samma sätt som Spa franchorchamps har gjort är en billigare och bättre lösning... rent logiskt så tar det ju bort mycket av grundproblematiken med oväntat släpp pga "vattenplaning" i svag sväng .... och påverkar inte nånting i torrt då greppnivåer på torrt inte är ett problem då det är mer än fullt i torrt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Borde vara den billigaste lösningen. Dvs "do it" och så får man se om det räcker. Vore bra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Magnus Thomé skrev:
Borde vara den billigaste lösningen. Dvs "do it" och så får man se om det räcker. Vore bra.


Enda nackdelarna jag kan se är ... en lite högre ljudnivå från däcksljud lokalt där (vilket jag inte har en aning om det kan påverka totala ljudbilden till problem?) .. och en aning högre asfaltsslitage, vilket jag inte heller har kunskap om att se hur det kan påverka ekonomiska problematiken för omasfalteringskostnader... men troligen inte jättestora effekter då det är typ raka utan större sidokrafter från bilar ner i asfalten utan bara rullkrafter...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8027



Spa francorchamps lösningen förutsätter befintligt fall i asfalten, finns det så är det klockrent, ljudnivån tror jag inte ökar nämnvärt eller knappt ens mätbart.

Mvh

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



De befintliga hålen i området då? Skulle man inte kunna utöka dessa?
Eller har de försvunnit i de nya asfalteringarna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är det någon som vet vem som är ansvarig för banan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är ju någon lokal industrimogul som är relativt nyinblandad.
Svante Andersson, Stenhaga Invest.

_________________

Rice and shine
Citera
timmy
skara
Här sen Jan 2005
Inlägg: 34



Re:

dvorak skrev:
Kan det inte vara så att det blir så halt pga däckrester i asfalten. Lite som på Nurburgring.

Det bäddas in mer än vad man tror pga de höga farterna och belastningen, sedan när det regnar blir det snorhalt i spåret. Så det kanske inte är dräneringen som är det största problemet?


tror mer på damm från det röda oljeskifret som hela anläggningen är byggd på då det materialet är som is när det blir blöt. skifret mals ner till när det ett väldigt fint mjöl som jag kan tänka mig fastnar i asfalten och kommer upp när det regnar.

_________________
Timmy Millton
Citera
Allmänt banåkaforum
Sveriges med råge mest (allvarligt) olycksdrabbade banparti
<<   1, 2
2754 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande