Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2754 besök totalt |
Re:
Nej detta var på Kinnekulle, precis som filmen ovan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Den drabbade förarens uppfattning om avgörande detaljer brukar ofta skilja från vad filmer, vittnesuppgifter mm visar. Inte alla gånger men ofta. |
||||
Re:
Jag var där den dagen och det var precis som Magnus beskriver emd regn som plötsligt ökar. Jag gick i depå och ett par min senare åker Hondan av _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Mm. Jag har rysningar av det där partiet, lika skönt som det är i torrt, är den om inte ännu mer förrädisk när det blir blött, hade en bil framför mig som tappade greppet liknande hondan i filmen , tog i räcket senare och inte alls lika hårt, men det syndes att förloppet var likadant, jag låg en bit bakom och släppte långt tidigare, och styrde utan bekymmer, det stod ej vatten på banan mer som att det var lätt oljig eller dammig/skitig asfalt med vatten uppepå,
Det borde gå att räta ut höger böjjen och minska rislen för släppet redan där. Men det är väll pengar som styr såklart, kostar säkerligen en ordenlig bunt miljoner , Och nackdelen då är ju stt farten riskerar bli högre med värre avåkningar längre bort _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Kan det inte vara så att det blir så halt pga däckrester i asfalten. Lite som på Nurburgring.
Det bäddas in mer än vad man tror pga de höga farterna och belastningen, sedan när det regnar blir det snorhalt i spåret. Så det kanske inte är dräneringen som är det största problemet? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Re:
Usch nää. Räcket idag är inte bra, tänker mig räcke som niklas skrev längs med vita linjen... eller ett rejält hav av 1 kubiksäckar med leca en 5-6 säckar tjockt och staplade på varandra i en våning längs med hela avsnittet? då lär man landa mjukt... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Re:
Den svarta linjen som armco skulle helt klart minska krockvåldet för att minska själva personskadorna. Finns kanske en poäng med Nordslingans nära räcken längs med bankanten, krockvinklarna blir "bra". Bilen blir skrot men mindre krockvåld = minska hur skadad föraren blir. _________________ ![]() |
||||
Re:
Om jag tittar på det från en annan synvinkel... Där har varit flera olyckor med riktigt dålig utgång, men hur många avåkningar, mm, har det varit totalt sett? Finns det en risk att det blir fler men lättare skador med räcket närmare? Orsak till funderingen: utanför Ljungby på E4'an sattes det vajerräcken för länge sedan, då gick man från flera dödsolyckor eller olyckor med svåra personskador per år till noll dödsolyckor per år. Men antalet olyckor med plåtskador på E4'an ökade lavinartat för någon råkade köra för nära räcket och fastnade i det, sen var det stopp tills bärgare fått bort bilen, etc, etc. Dvs de riktigt otäcka olyckorna försvann men "samhällsekonomiskt" gick det på ett ut. Jag har bara kört på Kinnekulle när det varit småfuktigt (bara åkt av efter bron och TV-krönet ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Just där är det mycket få som åker av "bara lite" så att säga.
Sen är det ju bara en halv lösning där avåkningarnas antal inte minskas alls. Och det blir knappast heller billigare när det gäller knyckliga bilar. Men det kan nog som nödåtgärd rädda personskador vilket vore ett väldigt bra första steg lite akut. Mina två cent som det heter. _________________ ![]() |
||||
Kommer du bara fram till apex under bron på asfalt så är det diverse olika resor ut på vänster och höger plan yta och räcket längre fram till vänster träffas ibland. De som klotar på gräset brukar inte slå i nåt fast.
Att man längs det som anses vara "raka" har endast en meter gräs och sen räcke är ju rätt normalt (eller en betongmur längs ena sidan). Så att försöka blocka den branta vinkeln när det redan gått helt åt skogen sänker krockvåldet. 45 grader in i nåt hårt gör ont, det vet jag av egen otillräcklighet. Grundläget här är mixen av verksamheter historiskt och att det bara händer när det regnar. Vad händer om man sätter upp rader av vattentunnor med 20m mellan raderna i riktningen av krockvåldet för just detta fall (du kanske tar dig igenom 3-4 rader men efter det borde hastigheten sjunkit lite)? Jo, det kommer att flyga plasttunnor, och vatten är inte så mjuk som man kan tro (det blir lixom lite mer än revor i lacken), dessutom ska de flyttas, fyllas, etc. Men största problemet är nog att nån ska anse att de behövs, innan det smäller även den gången. |
||||
Re:
Jag anser det varit nog med personskador nu. Ärligt talat så kan man haft tur att det inte slutat värre. Att åka in i räcken är en sak, det är som du säger inte helt ovanligt på Kullen. Nästan alltid så kan bilen köras när den väl dragits upp på banan. Och en öm muskel eller två gör inget. Lite plåtskador ingår grundkalkylen i hobbyn. _________________ ![]() |
||||
Re:
i det avseendet tror jag sån där räfflad asfalt på samma sätt som Spa franchorchamps har gjort är en billigare och bättre lösning... rent logiskt så tar det ju bort mycket av grundproblematiken med oväntat släpp pga "vattenplaning" i svag sväng .... och påverkar inte nånting i torrt då greppnivåer på torrt inte är ett problem då det är mer än fullt i torrt. |
||||
Re:
Enda nackdelarna jag kan se är ... en lite högre ljudnivå från däcksljud lokalt där (vilket jag inte har en aning om det kan påverka totala ljudbilden till problem?) .. och en aning högre asfaltsslitage, vilket jag inte heller har kunskap om att se hur det kan påverka ekonomiska problematiken för omasfalteringskostnader... men troligen inte jättestora effekter då det är typ raka utan större sidokrafter från bilar ner i asfalten utan bara rullkrafter... |
||||
Spa francorchamps lösningen förutsätter befintligt fall i asfalten, finns det så är det klockrent, ljudnivån tror jag inte ökar nämnvärt eller knappt ens mätbart.
Mvh _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Det är ju någon lokal industrimogul som är relativt nyinblandad.
Svante Andersson, Stenhaga Invest. |
||||
Re:
tror mer på damm från det röda oljeskifret som hela anläggningen är byggd på då det materialet är som is när det blir blöt. skifret mals ner till när det ett väldigt fint mjöl som jag kan tänka mig fastnar i asfalten och kommer upp när det regnar. _________________ Timmy Millton |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2754 besök totalt |