Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 87 besök idag (29318 totalt) |
Har dåligt samvete för 11:an... redan förra året började den gå dåligt, ojämnt och bluddrigt. Detta tillsammans med det sedvanliga oljesölandet och den inte alltför smidiga växellådan-kopplingen gjorde att jag mörkade dess existens och fokuserade på mussen.
Umgicks med tanken på att sälja men varje gång jag var i förvaringsgaraget ångrade jag mig, den är ju så jäkla snygg! Till slut gjorde jag slag i saken och bytte plats på bilarna för att kunna ge 11:an den omsorg den är värd, framför allt ska den gå riktigt och yla så där gött som bara en Porschesexa kan. ![]() Plockade bort lite slangar och annat för att komma åt och kolla så alla vakuumslangar verkade ok, k-jetronic jobbar helt med vakuum så det är lite petigt att det är tätt. Dämpmattan som sitter klistrad mot baksätet har vittrat sönder totalt så det blev en hel del dammsuga i motorrummet när jag ändå var där och härjade. ![]() Efter lite okulärbesiktningar utan att hitta något fortsatte jag med motorn igång istället, efter att ha plockat tändkabel för tändkabel kom jag fram till att cylinder 2 inte jobbade alls. Tog bort tändstiftet, det så fint ut men jag mätte det med ohmmätare för säkerhets skull, avbrott! Dubbelkollade ett par gånger, stiftet är trasigt, vore ju för väl om det är så enkelt, fixar ett nytt så snart jag kan och sedan ska vi testa igen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Kul med enkla fel, när man hittar dom!
Det är bra att mäta upp resistansen i tändhattarna också, de har en tendens att haverera. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Alldeles för lite måste jag säga, den blev 5 cylindrig förra året och först nu tog jag tag i felsökningen, har gått till besiktningen det är allt.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Nya tändstift på plats så nu är bilen återigen 6-cylindrig.
Plockade bort mittkonsollen för att komma åt spakstället, ett mycket irriterande gnissel när jag lade in 1:an och 2:an höll så när på att göra mig galen och jag vill helst undvika det.. Lite smörja på rätt ställe och galenskapen sjönk till mer hanterbara nivåer ![]() ![]() Gjorde också en justering av växelspakens läge i lilla luckan i kardantunneln, blev faktiskt bättre den här gången, fruktansvärt lätt att skruva bort sig och tappa flera växlar, jag har provat.. Dags för provtur, denna höstdag bjöd på det gråaste av väder men inne i 911:an är det mysigt och ombonat. ![]() Posering i höstmiljö! ![]() Så ska det se ut när man kommer hem efter några mils körning. ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Jag fick frågan häromdagen att om jag fick välja vilken Porsche som helst, ny eller gammal, vilken skulle jag välja? Det är svårt, för det finns ju många fräna modeller, men 911 av just de här årgångarna (SC/Carrera) har väldigt mycket på charmkontot.
![]() En 3,2:a med "Clubsportutrustning" (båge/stolar/bälten/brytare) och lite väghållningsgodis hade nog varit kul att köra SPVM/Roadsport och/eller MSCC KM med, ihop med lite landsvägskörning ![]() _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
![]() |
||||
Ja, men tyvärr hade jag troligen behövt lägga pengar emellan på min Cayman, galna priser på det mesta från den tiden. Roadsport B finns dock i mer realistiska tankar men med annat redskap, kanske någon gång. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Jag nästan glömmer bort att jag har den här bilen, nu har bestämt mig för att ha den hemma ett tag och inte konstant parkerad i vinterförvaringen, även om det bara är 20 minuter dit tar jag mig inte tid att hämta-nöjesåka-ställa tillbaka, det blir helt enkelt för mycket meck för att jag ska känna att det är värt.
Körde hem den igår och tyckte att den var ovanligt otroligt slingrig, tänkte direkt på lufttrycket då den mer eller mindre stått parkerad sedan 2021, mycket riktigt, ca 1,5 på 3 av hjulen och 1,3 på ena bakhjulet, inte konstigt att den var lealös, 911 gillar att ha över 2,5 bak.. ![]() Nu blir det tvätt! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Dessa två bilder har en detalj gemensamt som jag tycker är mindre klädsam..
![]() ![]() Gasfjädrarna har tröttnat fullständigt, beställde nya från Utzon, nu blir det byte: ![]() Det är inte rost, det är resterna av ljuddämpningsmattan som har nått EOL. ![]() Lagom till att jag skulle byta på bakluckan valde pinnen att gå av, det kände väl att den hade gjort sitt.. ![]() ![]() Nästa uppgift: försöka få till bättre växellägen, detta är en procedur som med ojämna mellanrum behöver repeteras av någon märklig anledning. Nu var det svårt att få i 1:an och 2:an och att vissa växlar ibland kickade ut lite bryskt när man trampade ner kopplingen. Under detta lock döljer sig ett verk av en tysk ingenjör som inte hade sin bästa dag på jobbet: ![]() Den vänstra delen är en stång som kommer från växelspaken, åt höger under damasken sitter ett knutkors ( nytt original ) som leder in till växellådan. Dessa delar sitter enbart ihop med en klämma, det finns inga märkningar och chanserna att gå vilse är oändliga. Jag provade att göra en mindre justering och körde ut från gårdsplanen bara för att omedelbart upptäcka att 1:an och 2:an var helt borta.. ![]() Stannade, skruvade och testade igen, ett tag var 3:an och 4:an borta men efter några försök så fanns alla växlarna ungefär där man kan förvänta sig ( växellådan i mussen är en dröm jämfört med denna.. ). Fjäskade lite och fyllde på färsk 98 oktan, sedan blev det en liten provtur. ![]() Mycket bättre känsla i växellådan, då kan vi bocka av detta på listan och ta nästa punkt ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Då Janne litar mer på folk än han kanske borde fick jag inte bara provköra Mustang utan också Porsche.
![]() Jag har väldigt lite erfarenhet av Porsche, särskilt äldre. Så här kommer den oinsattes reflektioner. Växellådan var inte alls så "otydlig" som en del säger. Kopplingen inte heller så bråkig som jag hört. Om man bara fiskör så är det lite motigt. Men när saker värmts upp - och framförallt - när man pushar på så vaknar bilen mer än någon annan jag kört. Saker stämmer helt plötsligt. Styrningen är bedräglig i att man först tror att det är ett glapp rakt fram. Men där finns inget glapp. Istället vill bilen svänga, den vill svänga väldigt gärna. Ännu mer så förstås när man börjar bromsa och gasa i svängandet. Bromsarna är förstås suveräna. Med en lite bredare skalstol och större avåkningszoner är krondiken skulle det vara väldigt roligt att utforska gränserna i denna bil. Men den är i första hand en fin glassätarbil. Så, så roligt skall vi inte ha. ![]() Tack även för denna provkörning Janne! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Precis så minns jag min 964, den VILL svänga, jämfört med till exempel en 944 som strävar i tangentens riktning i tvärare kurvor eller rondeller så vill 911:an IN i kurvan och fortsätta. Kul med "utomstående" testförare. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Nu har jag kört konbana med Mussen 4 säsonger, men tanken på att prova 911:an har vuxit sig starkare och starkare.
Jämför man bilarna så är mussen absolut den snabbaste, flera års utveckling har gett den ett massivt försprång. Det som främst är 911:an nackdel är förarstolen och den inte alltför smidiga växellådan. Hursomhelst så tänker jag ( om det inte blir skyfall.. ) ta 11:an till Vårgårda i morgon ![]() Världens lyxproblem, att välja bil... ![]() ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Två riktigt trevliga bilar som båda är riktiga favoriter hos mig! Skulle jag måsta välja får det nog bli Mussen ändå...
![]() _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
![]() ![]() ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 87 besök idag (29318 totalt) |