Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel GT T6 -69 «--» 1.30.3 Mantorp | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (56133 totalt) |
En jävligt gammal Opel som jag tänkte straffe med på bana sen.
Motor:2.8 T6 volvo ombyggt originalplenum med 4"spjällhus VEMS VEMS Dashlog Siemens 700cc spridare, Bosch 044 pump Aeromotive bränsletrycksregulator, ombyggd fuilrail, Directfire spolar, GT35/82R turbo med T3 divided avgas, Dubbla Tial 38mm wastegates. Rostfritt specialgrenrör (byggt av mig och Leffan), Rostfri 3" downpipe samt avgassystem, Kinesintercooler 4" Laddrör 60mm Alurör med Hydraflowkopplingar, lättat hembyggt svänghjul 3 skivig sinterkoppling Volvo 960 Alykylare med nya Alugavlar, dubbla kylfläktar. Låda: 6 vxl getrag från BMW M3 Bakvagn: -Volvo Alu 1030, raka och skränkta rör, utbytbara -Rsport differential -Porsche fyrkolvsok. -Wilwood ventilerade skivor med Alu-hubbar -hembyggda justerbara bärarmar (4-link) med polyurethanbussningar -LEDA Coilovers -hembyggd krängare i cromolly Framvagn: -Porsche Alu fyrkolvsok -Pagid blå -Wilwood ventilerade skivor med Alu-hubbar -LEDA Coilovers -hembyggda bärarmar -hembyggd krängare i cromolly Inredning: -original svart vinyl, OMPratt hemgjord adapter. -OMP stol Fälgar: -BBS RS Däck: -Toyo888 Lack:Plommonlilametallic Standox Vikt:ca 900kg Effekt: Mål:Att den ska gå fort allround! :-) Ja de va allt kan man säga... |
||
Har ingen aning hur mycket den pallar med faktiskt.. tänkte prova och se.. får byta ut bakvagnen annars. Den är diffbromsad i standardutförande.. men som sagt, får prova och se! min tanke var att den kanske håller med tanke på den låga vikten??? kanske är ett resonemang som inte håller?
|
||
För upplysnings skull så höll kompisens A-ascona med en 250hk stark b230 inte så länge med en nyrenoverad sådan bakaxel, dock så var det en drivaxel som gick av i splinsen i diffen. Bilen användes vid det tillfället på gatan med ganska hyffsat grepp vid ett nattligt race rakt fram han bytte sedan till en vlvoaxel och har inte haft ett enda ras trots 400hk på hjulen och slicks på en klistrad stripp. För övrigt så tycker jag att din Gt är och kommer att bli ruggit ball. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Tja.
Då har jag kommet fram till att jag ska dumpa Opelbakaxeln och köra med en volvo 1030 eller 1031 istället. Nån som har en diffbromsad axel av sådant slag till salu???? Gjorde den sista rostlagningen på bilen i helgen, vilken lättnad som släppte... huuuu nu kan man fortsätta koncentrara sig på lite roligare grejer.. |
||
På min gammla torboskåna (Ascona 75 med 2.1l turbo ca 231 hk på hjulen) så fungerade det inget vidare med Manta B axel, så det blev en Diffad Cheva Monza-axel istället, passade riktigt fint och höll för allt jag utsatte den för.
|
||
Gt'n är grymt fin. Skulle vilja ha en sån till mitt bygge (som just nu egentligen bara är en motor ). Men de är ju lite dyra :\. Riktigt fin.
Liten fråga: Jag tycker jag känner igen den där från någonstans i närheten av linköping, stämmer det? _________________ Markus Ålind |
||
[quote="lofa"]Tja.
Då har jag kommet fram till att jag ska dumpa Opelbakaxeln och köra med en volvo 1030 eller 1031 istället. Nån som har en diffbromsad axel av sådant slag till salu???? Klokt val kolla efter en 1031 axel på www.resultatservice.com där dyker de upp lite då och då. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Får man fråga vad du fick ge för en sådan?
Skulle behöva en sådan själv. En jättetung bakaxel i en gammal Opel som är väldigt lätt ibak är ju ingen bra kombination direkt. Lika mycket fjädrad som ofjädrat vikt . _________________ Markus Ålind |
||
Joodåå!
Ska börja med 'bakvagnen på riktigt snart och söker kunskap.. har skissat lite och undrar om jag är på rätt spår.. angående vinklar på fyrlinkstagen OBS vikterna har jag bara gissat så gott jag kunde.. 1) måste övre och undre stag va exakt lika långa för att funka bra, utan att vinkla banjon? 2) stämmer det som på ritningen att stagen ska "möta" varann i tyngdpunkten? 3) hur långt isär bör stagen va höjdmässigt på bakaxeln? 4) Så tänkte jag fräsa 1,5º lutning på inre plattorna mot klumpen, gör det stor positiv skillnad på väghållningen ? mvh Lofa |
||
Jag är avunsjuk på din bil, din motor och din bakaxel!
Så snygg den är!! Angående fyrlänk. Om du inte har parallella och lika långa länkar så kommer det att bli brytkrafter i bakaxeln vid krängning. om du vill ha den geometri sett från sidan som du skissat där så kan du tex ha tre länkar istället för fyra. Då slipper du brytkrafterna. _________________ William Ekström |
||
Hehee tack! Hur menar du med stagen? Det är alltså 2 stag som jag ritat, de andra sträcken som är ritat svagt är kardan.. eller menar du på ett annat sätt??? |
||
De är de två stagen du ritat som bör vara parallella och lika långa. I alla fall om du tänkt dig fyrlink plus panhard/watts/mumford.
Så som du ritat, om du tänker dig att hjulet fjädrar uppåt, då kommer axeln att vridas medsols på din skiss. Om andra sidan samtidigt fjädrar åt andra hållet så blir det knas. Eller hade du tänkt dig fyrlänk utan panhard med ett par av länkarna riktade snett mot mitten om man ser det hela uppifrån? Berätta! Finns lite skrivet på forumet också om fyrlänk om du söker. _________________ William Ekström |
||
Jag vet fa... Om jag inte hadde skickat den stela pinnen till bakaxel i omloppsbana pga att rollsentrumen för det mästa hamnar högt med föjd av stora jackningskrafter
Hmm jag drar mig till minnes att det ska finnas någon vättig dalad Fååård axel, var det Sierra mån tro?? Dude hadde någon pantetlösing på det. EDIT: Sierra var rätt, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel GT T6 -69 «--» 1.30.3 Mantorp | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (56133 totalt) |