Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :( | 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 6 besök senaste veckan (137436 totalt) |
Foto: Rickard Waltgård Min nya räser... Köptes färdig, kände att det var det smartare valet om jag vill bli en bra förare. Min idé är att om jag kan koncentrera mig 100% på att köra så kommer jag bli snabbare än om jag samtidigt skall fundera på om bakfjädrarna är lite för mjuka eller om man skall gå på med mer krängare osv... Byggd -95 och tävlade -96 i Roadsport där den vann klass C med Pelle Brusebäck bakom ratten. Blueprintad 2.0 förgasarmotor (131Hk enligt regbeviset). Coilovers och rörbärarmar fram, 60mm fjäder bak. Väger 900Kg startklar utan förare Snabb bil, jag hoppas jag kommer kunna fylla ut kostymen... Lägger ut lite varvtider, uppdateras efter hand: Gelleråsen 1:21.26 (gamla) Gelleråsen 1:19,83 (nya) Kinnekulle 1:03.30 Mantorp 1:37.68 Knutstorp 1:12.06 Status just nu: Bygger om allt... Nya motorspecen: Nordfyra. -"Jim-portad" topp med rostfria ventiler. -Catcams kammar, 11.5mm lyft med matchande fjädrar -Rosskolvar, specialbeställda med 7.5:1 i komp och djupare ventilurtag. -Smidda H-profilsstakar, ARP 2000 skruvar. -balanserad och polerad vev. -Lättat svänghjul och remskiva, allt balanserat för sig och med veven. -Egendesignat plenum med trattar och TS-spjäll. -Hyfsat stor turbo. -Stor IC. -Davies Craig elvattenpump. -DTA S80Pro Bromsar: -Seat Cupra R bromsok -315x28mm skiva fram -SZ/ES30 skivor bak Hjul: -Fälg ETCC 9x17" -Däck Kumho 235/40-17 _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Den racebil som är färdigbyggd finns inte...
Snart är du där och bygger en mer korrekt splitter med lite luftkanaler till kylet och vips märker du att du kan bromsa 10m senare, men ballansen är inte riktigt den samma och du måste trixa lite med aktern... Men det är ju detta som är så kul egentligen. Bygga är tungt. Trevlig vagn! |
||
Kunta: hehe, inte du heller...
Andreas: Tack! Fast du måste hålla med om att det är stor skillnad på att modifiera lite och bygga enb helt ny räserbil? Sitta och klura lite i garaget är skitkul, att skrapa underredsmassa och laga rost är det inte. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Skall på med lite nya belägg bara så är den fit for fight.
Det var ju liite jobbigt på Kinnekulle när jag gjorde en bra start att se dig köra förbi som ett möte på rakan ner mot bron. Mycket motor är bra ibland... Fast Mantorp är rätt okänd för mig, sist körde jag 6 varv eller så innan turbon havererade så jag hann ju knappt koka bromsarna. Får plugga lite. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Är ju milt uttryckt lite trött på GTV:er just nu (och antagligen en 20 år framåt), men jag har alltid tyckt att just den har ett så HELRÄTT stuk. Och fort går den också. Grattis till köpet.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Habbe: Det hoppas jag att vi gör, lycka till med bygget!
P.P.: Tack. Om jag skall vara helt ärlig så trodde jag aldrig att jag kulle köpa en GTV, känns som en svennebil i vårt garage på nåt sätt. Speciellt en röd Fast chrome-GTVn är ju den ultimata versionen enligt mig, inte massa plast och snygga lister. Sen är jag ju lite svag för vita magnesiumhjul också. Såg att det finns skruvhål för såna där "scoop" att fästa på utsidan av fälgarna, race! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ja, om det inte var så det jag skrev tolkades så var det vad jag menade. Rost, underredsmassa, bygga bur... Been there, done that. Förbättra som avkoppling... Blivit allt för lite av, men kul. |
||
Jahapp, första gången med bilen på bana, hade kört den ungefär 500m på gatorna runt garaget innan så allt var helt nytt för mig. Banan med som sagt, tog ett tag innan jag kom igång.
Tyvärr så skruvade jag den där Wilwood reduceringsventilen åt fel håll trots att det inte var så länge sen det diskuerades här på rejsa... Sen var jag så inne i allt annat så jag kom på det först på vägen hem. Var bara lite sladdrigt in i Mjölby och vi skall nog inte tala om chikanen. De som stog på flaggposteringen undrade nog vad jag sysslade med (med all rätt), brett in och brett ut. Det var en lärorik dag iaf och jag har hittat lite grejer att pyssla med under vintern, förebyggande underhåll är inte fel. Sen undrar jag om jag inte skulle byta däcken, enligt tidigare ägare skrubbades dom in för flera år sen och har sedan legat till sig. Åkte med en kompis senare i en bil med frächa däck och det var så mycket mer grepp. Tider ner mot 1:40 nånting, finns massor mer att hämta med lite mer "tuning" av föraren. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Halvofficiell tid (handklocka) runt Mantorp enligt resultatlistan är 1,40,84.
Får väl duga i år. Är det snabbt? Kändes som jag har betydligt mer att hämta i spårval, får se när jag blivit "varm i bilen" om det kanske blir litte bättre. Har ju inte så mycket effekt heller, uppskattar den till 150-160 nånstans. Återkommer med varvtider på kullen senare, skall dit imorgon... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Så var den gatlegal då.
Fick ju lite poäng då såklart mest för att det är lite väl lättat i vissa lägen, lite roligt var det iaf när killen fick gå runt bland åldermännen och frågade hur man skulle göra när det inte fanns nån handbroms alls... Inget gnäll på att den var får låg iaf, det var första gången jag besiktar en Alfa och inte får det gnället, kan ju bero på de stora hjulen jag monterat iof. Klockade 1:05.5 på Kullen från det jag filmade förra Fredagen. Känns ok men det finns mer att hämta, fick inte så många varv på torrt underlag som jag skulle velat. Har ju en chans till innan dvalan så jag får återkomma i frågan. Mondterade lite fräschare gummi igår så det blir säkert bra. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Mmmmm....italiensk bilporr när den nästan är som bäst...
(en racepreppad Bertone är lite coolare, men bara lite) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Nu är det officiellt vinter. Bilen kördes på bana sista gången för i år igår.
Kinnekulle gav oss en blandning av blött väder som efter hand övergick till helt torrt. Hade skiftat över ett set fräschare däck på rätt fälgar och det gav utdelning, mycket bättre grepp och personbästa sattes, 1.05 blankt. Jag körde bilen dit och hem och jag körde med rejäla marginaler så med lite varmare asfalt och släpkärra för transport kan jag nog pressa ner tiden lite ytterligare nästa år. Trevligt nog så funkade min vansinnigt förlängda växelspak helt perfekt och knoppen sitter nu i höjd med rattens nedre del, kanske lite högre. Grym skillnad i ergonomi var det iaf. Känns som jag skulle vilja ha en varvräknare som jag kan lita på bara. min är lite skum, jag tror det beror på att nån har kopplat in en MSD box och inte flyttat signalkabeln till den, det kan vara läge och kolla om det är så enkelt. Edit: Finns bilder HÄR _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :( | 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 6 besök senaste veckan (137436 totalt) |