| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilket fett till drivknutar?
|
54 besök senaste veckan (7931 totalt) |
|
Vilket fett till drivknutar?
. Jag har Biltemas drivknutsfett artnr. 36-191 hemma sedan tidigare, kan jag använda detta fett till knutarna på mina drivaxlar? Inre knutar är Audi A6 fwd och yttre är bakre Audi A6 Quattro, bägge runt år 2000. _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Till en vardagsbil funkar biltemas fett. Kör man bana eller hårt separerar fettet och nått tunflytande vätska sprutar ut ur damasken. Sen havererar drivknuten och var i den blir nån hård gegga.
Ska man köra bana funkar Redline CV-2 bättre. Finns säkert andra fett som är lika bra eller karnske bättre än Redline fettet men det är definitivt bra att köpa bättre fett än Biltema eller det medföljande fettet _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re: Vilket fett till drivknutar?
[quote="calle_o" En dum(?) fråga, vad är rätt mängd?[/quote] Skulle tippa på 100-150g, brukar vara den mängden i den medskickade förpackningen i kartongen. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
.
Min lokala bildelsbutik säljer en 400g tub RedLine CV-2 för 285kr. Det verkar väl vara ett OK pris? Och ska jag fylla 4st knutar så är det väl lika bra att köpa en hel tub? "Påsar" med drivknutsfett verkar ligga runt 80-90g. Räcker det att fylla knutarna enligt bilden? Eller ska man ha fett i damasken också? (bilder lånade på Internet)
_________________ Calle Olsson |
||||||
|
Re:
Jag tömmer påsen/tuben i splineshålet i mitten och trycker sedan ner axeln, då brukar fettet leta sig upp genom kulorna och jag anser jobbet som färdigt. In i damasken kommer fettet efter hand,men skall ej vara ngt vid montage. Det är framför leden/kulorna/kronan som fettet skall vara. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Du skall trycka in fettet mellan kulorna, i värsta fall så kommer knuten gå åt helvete om du inte ser till att kulorna/banorna är insmorda innan du kör. Man knäcker lätt en ny knut på 100m om man gör helt fel och att inte smörja ordentligt är ett steg i den riktningen. På välkänd drivknutstillverkares fabrik så har de speciella munstycken per knutstorlek/utförande som ser till att trycka in fett mellan kulorna vid tillverkning. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Tack, autoexperten säljer denna för 280kr och får hem på en dag, kanske intressant för någon annan med? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Som sagt, trycka in eller pressa ut, när axeln trycks in kommer fettet ut i alla skrymslen i knuten, även runt kulor, vrider man sedan runt knuten med vinkel kommer det än mer fett ut inifrån. Men det är min teknik och inga kända haverier ännu.
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Jag kör mina banbilar med ganska lite fett i knutarna. Fettar in själva knuten ordentligt men lägger i princip ingenting i bälgen. I bälgen gör det ju ingen nytta i alla fall, det bara pyser ut när knuten blir varm... Använder inte heller någon klämma på lilländen mot axeln.
Kanske använder en halv medföljande påse i varje knut. Tror det var här på rejsa jag läste detta tips för att få knutarna att hålla, jag gjorde iofs likadant innan. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilket fett till drivknutar?
|
54 besök senaste veckan (7931 totalt) |

