Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilket fett till drivknutar?
46 besök senaste veckan (7923 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4492


Trådstartare
Vilket fett till drivknutar?

.
Jag har Biltemas drivknutsfett artnr. 36-191 hemma sedan tidigare, kan jag använda detta fett till knutarna på mina drivaxlar?
Inre knutar är Audi A6 fwd och yttre är bakre Audi A6 Quattro, bägge runt år 2000.

_________________
Calle Olsson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Re: Vilket fett till drivknutar?

Till en vardagsbil, absolut.
Få i rätt mängd bara.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4492


Trådstartare
Re: Vilket fett till drivknutar?

Jovani skrev:
Till en vardagsbil, absolut.
Få i rätt mängd bara.

En dum(?) fråga, vad är rätt mängd?

_________________
Calle Olsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3021



Till en vardagsbil funkar biltemas fett. Kör man bana eller hårt separerar fettet och nått tunflytande vätska sprutar ut ur damasken. Sen havererar drivknuten och var i den blir nån hård gegga.

Ska man köra bana funkar Redline CV-2 bättre. Finns säkert andra fett som är lika bra eller karnske bättre än Redline fettet men det är definitivt bra att köpa bättre fett än Biltema eller det medföljande fettet

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Re: Vilket fett till drivknutar?

[quote="calle_o" En dum(?) fråga, vad är rätt mängd?[/quote]
Skulle tippa på 100-150g, brukar vara den mängden i den medskickade förpackningen i kartongen.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4492


Trådstartare
.
Min lokala bildelsbutik säljer en 400g tub RedLine CV-2 för 285kr. Det verkar väl vara ett OK pris?

Och ska jag fylla 4st knutar så är det väl lika bra att köpa en hel tub?
"Påsar" med drivknutsfett verkar ligga runt 80-90g.

Räcker det att fylla knutarna enligt bilden? Eller ska man ha fett i damasken också?
(bilder lånade på Internet)

_________________
Calle Olsson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Re:

Jag tömmer påsen/tuben i splineshålet i mitten och trycker sedan ner axeln, då brukar fettet leta sig upp genom kulorna och jag anser jobbet som färdigt.
In i damasken kommer fettet efter hand,men skall ej vara ngt vid montage.
Det är framför leden/kulorna/kronan som fettet skall vara.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



Re:

Jovani skrev:
Jag tömmer påsen/tuben i splineshålet i mitten och trycker sedan ner axeln, då brukar fettet leta sig upp genom kulorna och jag anser jobbet som färdigt.
In i damasken kommer fettet efter hand,men skall ej vara ngt vid montage.
Det är framför leden/kulorna/kronan som fettet skall vara.


Du skall trycka in fettet mellan kulorna, i värsta fall så kommer knuten gå åt helvete om du inte ser till att kulorna/banorna är insmorda innan du kör. Man knäcker lätt en ny knut på 100m om man gör helt fel och att inte smörja ordentligt är ett steg i den riktningen.
På välkänd drivknutstillverkares fabrik så har de speciella munstycken per knutstorlek/utförande som ser till att trycka in fett mellan kulorna vid tillverkning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5651



Re:

Andreas Millbro skrev:

Ska man köra bana funkar Redline CV-2 bättre.


Tack, autoexperten säljer denna för 280kr och får hem på en dag, kanske intressant för någon annan med?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479



Re:

MaZ skrev:
Jovani skrev:
Jag tömmer påsen/tuben i splineshålet i mitten och trycker sedan ner axeln, då brukar fettet leta sig upp genom kulorna och jag anser jobbet som färdigt.
In i damasken kommer fettet efter hand,men skall ej vara ngt vid montage.
Det är framför leden/kulorna/kronan som fettet skall vara.


Du skall trycka in fettet mellan kulorna, i värsta fall så kommer knuten gå åt helvete om du inte ser till att kulorna/banorna är insmorda innan du kör. Man knäcker lätt en ny knut på 100m om man gör helt fel och att inte smörja ordentligt är ett steg i den riktningen.
På välkänd drivknutstillverkares fabrik så har de speciella munstycken per knutstorlek/utförande som ser till att trycka in fett mellan kulorna vid tillverkning.


Som sagt, trycka in eller pressa ut, när axeln trycks in kommer fettet ut i alla skrymslen i knuten, även runt kulor, vrider man sedan runt knuten med vinkel kommer det än mer fett ut inifrån. Men det är min teknik och inga kända haverier ännu.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2448



Jag kör mina banbilar med ganska lite fett i knutarna. Fettar in själva knuten ordentligt men lägger i princip ingenting i bälgen. I bälgen gör det ju ingen nytta i alla fall, det bara pyser ut när knuten blir varm... Använder inte heller någon klämma på lilländen mot axeln.
Kanske använder en halv medföljande påse i varje knut.
Tror det var här på rejsa jag läste detta tips för att få knutarna att hålla, jag gjorde iofs likadant innan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



Re:

Jovani skrev:
MaZ skrev:
Jovani skrev:
Jag tömmer påsen/tuben i splineshålet i mitten och trycker sedan ner axeln, då brukar fettet leta sig upp genom kulorna och jag anser jobbet som färdigt.
In i damasken kommer fettet efter hand,men skall ej vara ngt vid montage.
Det är framför leden/kulorna/kronan som fettet skall vara.


Du skall trycka in fettet mellan kulorna, i värsta fall så kommer knuten gå åt helvete om du inte ser till att kulorna/banorna är insmorda innan du kör. Man knäcker lätt en ny knut på 100m om man gör helt fel och att inte smörja ordentligt är ett steg i den riktningen.
På välkänd drivknutstillverkares fabrik så har de speciella munstycken per knutstorlek/utförande som ser till att trycka in fett mellan kulorna vid tillverkning.


Som sagt, trycka in eller pressa ut, när axeln trycks in kommer fettet ut i alla skrymslen i knuten, även runt kulor, vrider man sedan runt knuten med vinkel kommer det än mer fett ut inifrån. Men det är min teknik och inga kända haverier ännu.


thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2447



Brukar köra med molyden fett massera in i knuten och apsolut inget i damasken köper hos lokala mekonomen i fettpatron...använder handskar

_________________
Michael Thulesius
Citera
Skruva banåkabil
Vilket fett till drivknutar?
46 besök senaste veckan (7923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande