Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilket fett till drivknutar?
46 besök senaste veckan (7923 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

.
Jag har Biltemas drivknutsfett artnr. 36-191 hemma sedan tidigare, kan jag använda detta fett till knutarna på mina drivaxlar?
Inre knutar är Audi A6 fwd och yttre är bakre Audi A6 Quattro, bägge runt år 2000.

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Vilket fett till drivknutar?

Till en vardagsbil, absolut.
Få i rätt mängd bara.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Jovani skrev:
Till en vardagsbil, absolut.
Få i rätt mängd bara.

En dum(?) fråga, vad är rätt mängd?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Till en vardagsbil funkar biltemas fett. Kör man bana eller hårt separerar fettet och nått tunflytande vätska sprutar ut ur damasken. Sen havererar drivknuten och var i den blir nån hård gegga.

Ska man köra bana funkar Redline CV-2 bättre. Finns säkert andra fett som är lika bra eller karnske bättre än Redline fettet men det är definitivt bra att köpa bättre fett än Biltema eller det medföljande fettet

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

[quote="calle_o" En dum(?) fråga, vad är rätt mängd?[/quote]
Skulle tippa på 100-150g, brukar vara den mängden i den medskickade förpackningen i kartongen.

Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
.
Min lokala bildelsbutik säljer en 400g tub RedLine CV-2 för 285kr. Det verkar väl vara ett OK pris?

Och ska jag fylla 4st knutar så är det väl lika bra att köpa en hel tub?
"Påsar" med drivknutsfett verkar ligga runt 80-90g.

Räcker det att fylla knutarna enligt bilden? Eller ska man ha fett i damasken också?
(bilder lånade på Internet)

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Jag tömmer påsen/tuben i splineshålet i mitten och trycker sedan ner axeln, då brukar fettet leta sig upp genom kulorna och jag anser jobbet som färdigt.
In i damasken kommer fettet efter hand,men skall ej vara ngt vid montage.
Det är framför leden/kulorna/kronan som fettet skall vara.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Jovani skrev:
Jag tömmer påsen/tuben i splineshålet i mitten och trycker sedan ner axeln, då brukar fettet leta sig upp genom kulorna och jag anser jobbet som färdigt.

Du skall trycka in fettet mellan kulorna, i värsta fall så kommer knuten gå åt helvete om du inte ser till att kulorna/banorna är insmorda innan du kör. Man knäcker lätt en ny knut på 100m om man gör helt fel och att inte smörja ordentligt är ett steg i den riktningen.
På välkänd drivknutstillverkares fabrik så har de speciella munstycken per knutstorlek/utförande som ser till att trycka in fett mellan kulorna vid tillverkning.

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Re:

Andreas Millbro skrev:

Ska man köra bana funkar Redline CV-2 bättre.

Tack, autoexperten säljer denna för 280kr och får hem på en dag, kanske intressant för någon annan med?

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

MaZ skrev:
Jovani skrev:

Du skall trycka in fettet mellan kulorna, i värsta fall så kommer knuten gå åt helvete om du inte ser till att kulorna/banorna är insmorda innan du kör. Man knäcker lätt en ny knut på 100m om man gör helt fel och att inte smörja ordentligt är ett steg i den riktningen.
På välkänd drivknutstillverkares fabrik så har de speciella munstycken per knutstorlek/utförande som ser till att trycka in fett mellan kulorna vid tillverkning.

Som sagt, trycka in eller pressa ut, när axeln trycks in kommer fettet ut i alla skrymslen i knuten, även runt kulor, vrider man sedan runt knuten med vinkel kommer det än mer fett ut inifrån. Men det är min teknik och inga kända haverier ännu.

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag kör mina banbilar med ganska lite fett i knutarna. Fettar in själva knuten ordentligt men lägger i princip ingenting i bälgen. I bälgen gör det ju ingen nytta i alla fall, det bara pyser ut när knuten blir varm... Använder inte heller någon klämma på lilländen mot axeln.
Kanske använder en halv medföljande påse i varje knut.
Tror det var här på rejsa jag läste detta tips för att få knutarna att hålla, jag gjorde iofs likadant innan.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Jovani skrev:
MaZ skrev:
Jovani skrev:

Som sagt, trycka in eller pressa ut, när axeln trycks in kommer fettet ut i alla skrymslen i knuten, även runt kulor, vrider man sedan runt knuten med vinkel kommer det än mer fett ut inifrån. Men det är min teknik och inga kända haverier ännu.

thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Brukar köra med molyden fett massera in i knuten och apsolut inget i damasken köper hos lokala mekonomen i fettpatron...använder handskar

46 besök senaste veckan (7923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande