Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Oljekylare - olja/vatten? | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (1336 totalt) |
Hur långt kommer man med en olja/vatten oljekylare, alltså en dubbelmacka värmeväxlare? Alternativet är ju förstås en vanlig luft/olja förstås.
En uppenbar baksida är ju att man "kyler" med 100gra varmt vatten istf 20-25 gra luft - man kommer ju bara plocka topparna på värmen egentligen. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Olja/vatten är väldigt bra för du värmer oljan snabbt till arbetstemperatur och håller rätt arbetstemperatur OM du har tillräckligt med kylkapacitet i ditt kylvatten system.
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Så - förslag på lämplig värmeväxlare? Undra om flödet som går till värmepaketet räcker? Hade ju varit smidigt att sätta den inline där bara.
Alternativt - plocka allt från en bil med automatlåda och använda den värmeväxlaren? Kopplas dock in på kylaren på ett mysko sätt (e46). Kanske inte blir helt rätt. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Hur går flödet? Motor -> olja/luft -> olja/vatten -> motor? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Porsche har växlare vatten/olja på många modeller. Bla på Gt4:a och dom är ju mer eller mindre banbilar från fabrik. Oljan brukar då stabilisera sig vid normal körning på väg ca 10 grader över vattnet. Som flera redan sagt får man upp oljetempen fortare
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Detta är väll inte helt sant, jag har ungefär 45 grader mellan vattenkylare och motorns inlopp. Så det beror ju på hur väl dimensionerad vattenkylare du har, och vart du plockar vattnet. På min motor styr jag vattentermostaten elektroniskt med en pwm utgång på styrsystemet, så tempen på olja resp vatten styrs via mappningen. För snabb uppvärmning öppna avgaskammar,sen tändning, mycket bränsle och hög tomgång. Allt vatten cirkulerar enbart internt mellan block/topplock/värmeväxlare, när den desan blir varm plockar man istöllet kallt vatten från kylarna via pwmstyrning av termostaten= håller alltid 88-90celsius på både olja och vatten _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Du kommer betydligt längre med en olja/vatten värmeväxlare vad avser kylningskapacitet än olja/luft värmeväxlare. Och nej, du kyler inte med 100 grader varmt vatten. Koppla den rätt så kyler du med kanske 60 grader varmt vatten. Rallycrossbilarna i gamla division 1 hade tex olja/vatten värmeväxlare _________________ Roland Johansson |
||||||
Ingen aning _________________ Magnus Thomé |
||||||
Man kan hålla ner oljetempen väldigt bra med en luft vatten oljekylare om den bara är tillräckligt stor samt att vattenkylaren är tillräckligt stor. Fördel är att man värmer oljan med kylvatten men det gör man ändå när oljan går igenom motorblocket.
På min Honda motor med vatten oljekylare innanför filtret blir oljan ungefär 20 grader varmare än kylvattnet på bana vilket vore okej om vattentemperaturen hade stannat på 90 grader. Men nu är vattenkylaren lite liten och det är svårt att få plats med en större. En lite oväntad effekt med vattenoljekylare är att det blir mycket temperatur att ta hand om för vattenkylaren om man har kört hårt så oljetempen är hög och sen behöver stanna på tomgång. Då steg vattentempen på tomgång tills den långsamt börjar sjunka, så man behöver bättre elfläkt med vatten oljekylare. Jag kommer bygga om till luft oljekylare då dessa kan vara lättare att få plats med än en större vattenkylare _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Jag brukar köpa oljekylaren till en audi v6 motor (a4/a6 golf R32 osv) Den sitter direkt på oljefilterhuset som en sandwich imellan.
Sedan kopplar man bara vatten in o ut. Svinenkelt. Sedan kan man ju prova o ta vatten från olika ställen och prova sig fram. Nästan alla oljefilter ha 13/16 gänga så då köper man även hålskruven från VW/AUDI som är längre så. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Du kan få köpa en billigt av mig
https://www.tradera.com/item/301910/464952247/vattenkyld-oljekylare-laminova-0-1- _________________ /LOLA-Christian |
||||||
Blandar man vatten med oljan eller är det glaslock på oljekanalen? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Är de inte rör i röret? Så du får vatten på båda sidorna av oljan _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Korrekt - rör i rör, bra beskrivning _________________ /LOLA-Christian |
||||||
Något som kan vara värt att kolla upp om man labbar med egna kombinationer är vilka tryck grejerna är avsedda för. Växellådskylare är inte nödvändigtvis tänkta för så höga tryck som motoroljan kan ha.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Skruva banåkabil Oljekylare - olja/vatten? | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (1336 totalt) |