Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 12 besök idag (33160 totalt) |
Får ett drygt år sedan fick jag ett "villhöver" behov av en Seven, det verkar förnuftiga bilar på alla möjliga sätt. Eller kanske inte förnuftiga på alla sätta, men balla och roliga!
Så det senaste året har jag haft lite koll på annonser och helt plötsligt fanns det en till salu precis här hemma, fågelvägen inte många hundra meter bort. Skitsnygg på bild, ball på alla sätt och med precis rätt stuk! Men jag har aldrig tittat närmare på en sjua i verkligheten, eller ens provsuttit en, så hur vet jag om det ens är en bil för mig? Jag är lång och får jag ens plats i en, och får jag plats kommer huvudet att sticka upp över en båge/bur? Bilen verkar dessutom grymt övermotoriserad, kommer det ens funka för mig på gatan? Huvudet fylldes av frågor... Iaf så skickade jag iväg en fråga om att titta bilen i närheten och förklarade (förhoppningsvis) tydligt att det var ett "villhöver" och att jag kanske inte var en köpare. Jag fick ett positivt svar och sen var det bara att hitta en tid. Innan dess var det dags att plugga på, Rejsas trådar lästes om och om, Kimmens kan jag innan och utan nu, likaså Figgz trådar, Jonas Jonsson's, NilleT's, mm, mm... Diverse Westfield forum besöktes också. Men så fick jag träffa en genomtrevlig och sympatisk Westfield-ägare för en förutsättningslös frågestund om Westfields och bilen i fråga (han får själv ge sig till känna om han vill ). Alla dumma frågor jag ställde besvarades snabbt och ärligt, bilen träffade verkligen mitt i prick... snygg, välskött och med en byggare/ägare som brytt sig om den i många år. Alla saker jag läst om som kunder vara "bra att ha" fanns: Lågt golv, det hade jag läst mig till blev "standard" senare men att det också verkade realtivt enkelt att byta till från Westfield. Det fanns redan. Wide track framvagn, det satt där. Stolarna i annonsen är snygga, men det fanns även en skalstol där jag nästan passade hyfsat (ja, jobba hemma är inte bra för omfånget ) Osv... Allt gav ett intryck av snygg och bra paketering. Sen blev det några dagars stress med annat, men där denna hela tiden fanns i bakhuvudet... Ägaren hade åkt till landet med familjen för semester, "bara" 1,5h bort men kom hem för att jag skulle kunna provköra. Jag har nog aldrig blivit så paff i hela mitt liv, här är en bil som ägaren byggt, vårdat i många år, många hästkrafter per kilo, osv och jag blir ivägsläppt själv utan att ens åkte med i någon liknande bil tidigare... Jag har nästan aldrig varit så nervös i mitt liv, all intryck bara sköljde över en... värst var alla bilar som helt plötsligt var så stora. När vägen blev 70'väg så trodde jag aldrig att jag skulle våga köra fortare än så i bilen. Behöver jag säga att provkörningen slutade med ett stort leende? Skalstolen jag nästan passade i då? Jo, efter lite körningen hade jag skakat på plats i den och satt bra i den. men jag behöver nog få bort några kilon ändå. Inte nog med det, det blev affär. Bild från provkörningen. Dagen efter hämtade jag bilen efter lite strul från min sida med betalning, mm ( ). Men det det blev en lång lunch från jobbet som omfattade en liten tur på Södertörn. Jag bara njöt av att köra 60 på slingrig 70-väg, två gånger överraskades jag dessutom av att bilen framför (höll bra avstånd pga stenar och att jag inte känner bilen) helt plötsligt stannar på en busshållplats och släpper förbi mig. En kille med sin tjej stannade mitt på övergångsstället när jag kom för att få en närmare titt, osv, den väcker mycket uppmärksamhet! Jag hoppas bara att jag kan förvalta bilen väl framöver, och tackar för förtroendet att fortsätta med den! Liten lista: Westfield SEIW Lågt golv, wide track framvagn, Wilwood-bromsar fram, V8-huv. Saab 2.0 motor, vattenkyld charge cooler, el-kylvattenpump, den nyser när jag släpper gasen... Och massor jag glömt just nu... just nu hoppas jag på att få tiden att gå igenom bilen, inte för att jag misstror fd ägaren utanför att lära mig den och se jag vill/behöver göra. (när jag hämtade bilen efter köpet och körde turen på Södertörn hade mobilen 8% laddning kvar, så en mobilladdare behöver jag iaf ) Bilder när den kom hem: Så fort jag kunde var jag tvungen att åka och handla lite: Jag har köpt en flaska till (med annan smak) sedan dess... Men hittills har jag inte haft tid att köra den, sedan köpet har det gått i ett så den enda körningen mer var att bjuda föräldrar och sambo på turer: Gopro'n hade nåt klantarlse inte slagit på så enda filmen blev detta: Nu börjar semestern, det skall vara soligt imorgon... Edit, bra att ha saker.. ---------------- Bromsbelägg fram Wilwood 7912 Wilwood PolyMatrix A: 15A-8809K Bromsbelägg bak Mintex MDB1287 Mätte ET på fälgarna Fram : bredd 7", dia 15" ET 35 Bak:: bredd 8", dia 15" ET 15 Fjäderkonstant bak: 200 Fjäderkonstant bak: ? hastighetsmätare från Caerbont Automotive pre 2004 Manual [url="https://www.caigauge.com/documents//product-instructions/spedometers/speedometers/speedo-dip-switch-tables-437.pdf"]Dip switch settings[/url] Plocka isär/ihop Type9-låda: https://forum.wscc.co.uk/forum/topic https://www.dropbox.com/s/4i6b4ll85w _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||||||
Tips på var jag hittar:
* Fälgar som passar 205 och 225 R-däck, 4*108, snabbt * Billigt släp som tar en Seven (jag vill till Mantorp ) tas tacksamt emot. Sen skall jag försöka förkovra mig i Saab T5 så gott jag kan, något orakel som kan peka mig i riktning mot elscheman? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||||||
Grymt! Jag villhöver en sån med! Får du plats? På riktigt? Slår inte i knäna nånstans?
Det börjar bli dags för vår rejsa-scania garageträff snart... 😎😎 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||||||||||||||||
Martini rosson gör sig som bäst som en av tre lika delar i den gudomliga treenigheten: söt vermouth (rosso), gin och Campari.
Vrid och tillsätt en tunn remsa apelsinskal och en rejäl isbit. (Riktigt nice bil, med riktigt nice design) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||||||||||||||
Klart du behöver en Se7en!
4x108, är det fårdnav på den där? Har en uppsättning fälgar från en ST200 liggande som inte passar nåt jag har. Tror det är 7x17 _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||||||||||||||
Men det blir bättre om man skippar Martini och beställer hem Antica Formula istället Meeen tillbaks till bilen så är den hur fräck som helst! Det vore trevligt att se lite detaljbilder på motor-kylar-IC packning framöver _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||||||||||||
Åh vad kul att du gjorde slag i saken och köpte den. Det finns ju mycket kunskap även på Locostforumet där folk gärna hjälper till med frågor.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||||||||||||
Grattis Marcus
Riktigt roligt att du köpte något så härligt men ändå onödigt som en bra sjua, visst är det villhöver först men när man väl köpt en då märker man att det mer eller mindre är behöver. Hur kunde man klara sig tidigare? Bra spec på bilen måste jag säga, lågt golv, breda spårvidden och annat godis. Har du någon bild på motorrummet och övriga detaljer? Alltid kul att se! Vad väger den in på förresten som den står nu? 630? Släp ja... Det är riktigt smidigt att ha, om du vill göra det lätt för dig så köp ett vanligt öppet släp med 170-175cm bredd, behöver inte vara längre än 3m. Då hittar du ofta 1000-1300kg släp för vettiga pengar. Ramper är billiga från Tyskland så går lastning smidigt. Klart man kan köpa ett täckt släp med som jag gjorde, men de blir både dyrare och jobbigare att förvara. Roligt att även jag kunde inspirera för en westfield, även då jag är relativt ny i den världen. Förresten, nu när du ändå har smekmånad med bilen och det är varmt ute kan du köra till Mantorp och tillbaka min första tur i förra sjuan var hem efter köp, I 13 grader och regn... I en bil som din, utan ruta etc. Det gick bra det med då, jag var ju nykär i bilen Welcome to the dark side _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||
Smidigast är att söka ett gammalt 1300kg släp med tipp _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||||||||||
Jag får plats, typ just nu. Det enda som tar i är vänster knä i instrumentbrädan, precis till vänster om ratten. Hade det varit 1 cm högre upp på den sidan så hade det varit perfekt, så sågen kommer till användning och höjer den snart. Inga problem med frigång vid röret som går någon cm bakom instrumentbrädan. Sen har den iofs den "breda" kardantunneln, vilket ger lite mindre utrymme för fötterna men funkar för mig. Nu har jag mest kört den i raceskor eller barfota. Pedalerna hade gärna fått vara någon cm längre fram och jag tittade på vad det skulle innebära med golvmonterade pedaler och bromscylindrar i motorrummet, sen insåg jag att det sitter en stor downpipe just där. 191 cm lång, vikt på fel sida deci-tonnet...
TACK!
Jag har nog aldrig varit en Martini-människa, men nu är jag nog det. Drinken skall testas!
Ja, det tror jag iaf. Jag måste kolla upp vad det är som sitter där, ET, mm. 17" verkar stort, men kan kanske fungera. OK att höra av mig när jag vet vad som funkar?
Tack! Jag är också nyfiken på motor-kylar-IC packning. Det står på att göra listan att titta närmare på det för att bli bekant med bilen, Framför motorn under luftfiltret sitter charge-coolern, kort väg för luften in i motorn.
Min villhöverkänsla övergick i något annat, inget jag ångrar! kan rekommendera en Seven nu!
FB-sidan har jag stalkat i ett år nu, forumet bara lite då och då. Det kommer säkert ett gäng frågor där snart.
Vi kom hem vid 17-tiden, jag var helt slut och orkade inte göra något egentligen. Så vi plockade fram bilen opch åkte en sväng... vilken jäkla energiboost! De bilder jag har finns högre upp i detta inlägget, kommer bättre sen. Vikt vet jag inte riktigt, det står i papprena jag fick med men har inte de jäöte mig nu. Återkommer om det, och tack för släpkommentarerna!
Ja, några sådan har jag ju. Men det här får vara Saab-ifierat framöver. Jag behöver kolla upp vad det egentligen skall vara, återkommer framöver!
Tittade på Blocket i närheten tidigare, hittade inget sådant. jag får fortsätta titta.
Tack! Var det det som behövde ny axel, mm? Nyfiken blir jag men behöver knappast mer projekt nu. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||||||
Dagens inköp på Radne:
1. En svankkudde som gjorde en hel del för min rygg 2. Naturligtvis en nyckelring i läder, den absolut dyraste nyckelringen jag har köpt: Jag fick även prova hjälmar och stoltips, toppenservice. Jag funderar på varför jag aldrig varit där tidigare när det ligger nästgårds? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||||||
Negroni är namnet, min absoluta favorit. Bittert, lite sött, spritigt, komplext, och så sjukt gott (och enkelt, 1+1+1+apelsin, klart) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||||||||||||||
Välkommen in i träsket. Dags att planera en privat Lundadag med däckstest (jag har ju också 4x108 och alldeles för många däck )
Ser riktigt välbyggd ut. Det skiljer ju en massa framförallt just där och det kostar tid och pengar att bena ut alla skitfel vilket du troligen slipper _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||||||||||||||||
Man har väl ett sätt till varje användningsområde.... Korvgrillning, glida runt på stan och glänsa, bankörning x2 R-däck och slicks, sen råkar jag ha breda med mjuk däcksida _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 12 besök idag (33160 totalt) |