Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 79, 80, 81 >> 78 besök senaste veckan (192938 totalt) |
Tack! Ja det var kul En stycken sånhär snurregrej blev det: inne i knixen efter start o mål Jävlar vad bilen blev tail happy, speciellt när framdäcken fått full temp men bakdäcken inte Vill ta tillfället i akt och be om ursäkt om jag missar att hälsa på någon... eller flera Jag har fruktansvärt kasst ansiktsminne och det blir ju ännu värre att försöka koppla ihop en avatar här på Rejsa med rätt person Och sen om någon byter bil så är jag heeeelt lost Här ifrån idag också Grundregel är att ändra bara en sak åt gången. Så därför gjorde jag två denna vecka TrofeoR åkte på efter Nankangerna blivit sopslut. Och jag fick hjälp att gå igenom hjulvinklarna. 3,5 grader camber fram (stod lite ojämnt vä/hö innan med klart mindre vänster fram) Bak går inte att ställa camber så det står fortfarande ojämnt mellan drygt 2 och drygt 2,5 (dags att köpa camberjusteringsstag kanske) Ökade toe ut både fram och bak. Landade på 0,7mm ut per sida fram. Och nu blir jag lite osäker, jag har inte utskrift framför mig men vi tog i med toe ut bak "så får vi se vad som händer" med en bit under 1,5mm per sida bak. Och hoppla vilken förändring. För det första så var det äntligen bra bett fram i turn in i långsammare svängar!! Kändes tydligt redan i rondeller efter ändringarna Tog tag i asfalten på Gröndal riktigt fint så länge jag inte bromsade på mig en liten aning förstås. Och jävlar det blev tail happy. Inte bara i början när framdäcken fick mer temp än bak. I högern efter långrakan (känns så dumt varje gång jag kallar den lång ) så kom rumpan gärna farande varje varv hela kvällen Men det var inga problem att köra vettigt snällt med den balansen, rumpan stack ganska likadant som hur bilen var med smala 225-däck. Jag gjorde inga förändringar på dämparna, de står fortfarande hårdare bak mot fram, dvs 8 klick resp. 14 klick. Jag tog bara ner däckstrycket bak lite extra, körde runt 2.1 ungefär både fram o bak efter att ha tömt flera gånger. Ingen superbra temp i bakdäcken. Men att köra Superstage med såhär tail happy blir svårt. Frågan är om det räcker att ändra dämpare och finlira med däckstryck? Eller om massiv toe ut (som faktiskt inte stör på motorväg osv alls) gör det hela svårt att få till vettigt? _________________ Magnus Thomé |
||||
Såg inte när du snurrade men misstänkte att det var du. Sa till Micke som jag var där med "vart tog Magnus vägen?". Jag körde inget igår, titta bara och gick runt i depån. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Trevlig kväll och bra fart på Magnus _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Fin bil ska bli intressant och se vilken tid du får i superstage, körde detta med min gamla bil en golf r bästa tiden den fick var 1.24.7 nånting men då med en annan chaufför Jimmy på stertman själv fick jag 1.27 och gullabo 1.25 Men den är såld och påbörjat ett nytt projekt med m135i Mvh Peter Vinter _________________ Peter Vinter |
||||
Håller med ska bli kul att se. Jag funderar på att lasta starleten o åka på japmeet på mantorp och kanske få upp körsuget lite.
Min Rgolf gick 1.23.25 i superstage m Gullabo bakom ratten dock. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Var bara där en timme totalt och körde inte hela tiden, det funkade med oljetemp genom att slå av o kyla ibland. Dvs det behövs oljekyl egentligen Synd att det inte finns någon känd standardlösning än. Hade velat se något som ett helt gäng redan kör med något som man vet funkar (inte försämrar övrig kylning tex) _________________ Magnus Thomé |
||||
Har inga höga förväntningar på Superstagetider faktiskt, mest pga Yarisens relativt låga topphastigheter på Mantorp, Gelleråsen osv med originaleffekt. Superstage är kul för väghållning och bra hk/kg ihop ger bra resultat. I en del andra slalombanor kan hk/kg ge väldigt litet utslag.
Men det är väl bara ett utslag av förberedande www.racingdriverexcuses.com Men Yarisen är ju bra som attan på att komma iväg på ettan så jag klurar på att testa handbromsvändning längst ner i banan Med M2an så var det ingen idé av flera skäl, delvis var handbromsen lite för svag för att man säkert skulle få loss bakdäcken (295or) så det var lite gamble hur det skulle gå. Men än värre så var det oerhört lätt att spinna bort sig när man skulle iväg sen. Spinnande hjul när man vänder runt och sen svårt att dosera exakt så att man inte fortsatte spinna för mycket. Tyckte jag iaf Kul som fan Men extremt ineffektivt _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag funderade lite på det här att bilen gick från att vara ganska död bak, till på Gelleråsen att baken levde lite mer till nu på Gröndal bli väldigt tail happy.
På Gelleråsen så hårdade jag till baken steg för steg och var riktigt nöjd med förbättringen. Men kunde tänka mig lite mer. Med ändringarna till Gröndal så hände något. Främst kände jag att det bettade betydligt bättre fram i låg- o medelhastighet. Och helt klart så var det den nya möjligheten, med mer kraft vid insvängning, som när jag använde den provocerade ut rumpan. Bilen svarade direkt på lite mer bryt in i kurvan än tidigare. Och när jag använde det så stack rumpan. Var jag bara lite mjukare så funkade det finfint. Så jag tror att det allra mesta i förändringen var bättre grepp fram. Och inte lika mycket pga lite mer toe ut bak. Skulle vara intressant att testa med lite mindre toe ut bak Varifrån kom det förbättrade bettet fram? Tror det nog är ganska mycket pga camber. Det var ju som så att det bidde ojämnt inställt med mindre camber vänster fram än höger tills jag var på Gelleråsen (2,7.och 3,1). Och nu till häromdagen så ökade vi massa på vä för att få upp det till samma som höger. Men även höger är ökat, nu 3,5 grader på båda sidor. Och tänker jag tillbaka så var det nog lite sämre bett in i Trösenhögern, högern in i esset osv. Och bättre bett i den snabba vänsterknixen. Tror jag... Så nu med mycket mer camber vä och lite mer camber hö, nu med lika mycket på båda så blev det inte dumt alls. Men däcken kan ju ha påverkat balansen också. Så allt är killgissningar _________________ Magnus Thomé |
||||
Min högst oproffesionella tanke med rätt begränsad erfarenhet som stöd, är att det kan (delvis) lika väl bero på till stor del temperatur för dagen, asfaltens grepp ,asfalten kvalitet.
Men att rumpan kommer ut bättre sannolikt kommer av en ändrad balans är nog uppenbart, Hur blir det att köra med så pass mycket camber (främst fram) på gata, eller rättare sagt landsväg?? Jag tycker nästan alla bilar jag haft i segmentet fwd och 4wd är att det blir aningen bångstyrigt till vardags med spårkänslighet tex. (Givetvis beroende på mängden toe) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Tidigare BMWs har varit helt stabila mellan 3 - 3,5 grader lite beroende på däck som suttit på. Direzza, spååårigt. Andra däck stabilt o lugnt. Vad som är märkligt med Yarisen är all den här tå-uten speciellt bak som fungerar konstigt bra även på landsväg.
Med Yarisen ställd framhjulsdriven 60/40 med nuvarande hjulvinklar och 265-däck så märks det om vägen är spårig vid fullt gaspådrag. Med kraftfördelningen mer bak så känns inget. Är förvånad med tanke på däcksbredden. _________________ Magnus Thomé |
||||
Om man touchar en såndär stålkantsförsedd refug i fem kmh så skär den sönder (det 50 mil gamla) däcket om man har lite otur Men med extraordinär hjälp så löste det sig übersmidigt med transport till där jag hade de fyra originalhjulen Ett nytt TrofeoR på G.
_________________ Magnus Thomé |
||||
alltså.... hade det inte varit lättare att få däcken till bilen? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Ingick gratis utan självrisk i "bilen", dvs Toyota som tog det, inte min försäkring. BMW har något likadant minns jag. När de säljer bilar utan reservhjul så.... I slutänden så har jag ju betalt ändå, typ _________________ Magnus Thomé |
||||
Byta fyra hjul i korsningen Mäster Samuelsgatan och Norrlandsgatan... näää Det här blev smidigare och biligare än att istället bärga bilen till närmaste verkstad, ställa den där. Sen ta en hyrbil (ingick också!) och åka hämta hjulen tio mil t.o.r, byta hjulen på verkstan och sen köra ut de fyra lösa hjulen tio mil t.o.r. Jag var supernöjd med den här lösningen _________________ Magnus Thomé |
||||
Bromsarna har hållt finfint men efter en träff så tog pedalen lite mjukare än tidigare. Så jag bytte bromsvätska (till RBF660) och använde den här
Hade inte så högt tryck bara 1-1,5 bar och lät det ta sin tid vid varje bromsok. Bromsvätskan ute vid oken såg helt ny ut så jag kunde inte se när den nya kom fram men jag bytte 1 liter, ca 300ml per bakok och 200ml per främre ok (jo jag misstänker det är mycket större skillnad med de långa rören dit bak men det är de främre oken som gått lite varma som det ser ut så jag ville vara säkrare på att det byttes 100% där) Men det hjälpte inte, pedalen är fortfarande lite mjuk (jämfört med tidigare) Ehhh... vad bör jag kolla på nudå _________________ Magnus Thomé |
||||
Hmm, det borde kännas bra om det är ordentligt luftat. Du har aldrig haft luft i systemet antar jag utan nu bara bytt bromsvätska?
Har bilen fasta caliprar med förbindelserör mellan inre och yttre kolvar? Om så, luftat båda sidorna? Beroende på hur det ser ut (placering av nippel relativt högsta punkt på caliperns kammare) kan det ibland vara svårt att få ur all gammal bromsvätska/luft. Knacka eller rentav lossa på calipern och vrid den så nippeln med all säkerhet är överst och luften hamnar där. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Kunde bara se en nippel, sitter längst upp på insidan mot bilen. Inget på yttersidan vilket jag hade förväntat mig men har inte luftat annat än gamla M-enkolvsok innan
Bytte bara vätska från det som kom från fabrik. Allt orört liksom. Kan belägg någonsin bli lite mjuka av att varit lite väl varma? Har aldrig hört något sånt men vem vet _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 79, 80, 81 >> 78 besök senaste veckan (192938 totalt) |