Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur många av Er har kört fullvarv?
2633 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Hur många av Er har kört fullvarv?

Vid mitt första besök på Ringen 1995 så hade jag förmånen att få åka upp vid den gamla påfarten, hala över några D-Mark till den gamle mannen, som numera jobbar i butiken vid Breidscheid-påfarten, och få en pappersbiljett (som jag ska ha kvar någonstans i gömmorna) och därefter köra ett "riktigt" varv.

Tyvärr körde jag på den tiden en VW Polo -77 med 50 vilda hk så förutom ett oväntat bakvagnssläpp i Adenauer Forst så var det inte så dramatiskt. Efter att ha passerat en gammal gubbe i en Audi A6 2.8 i Brünnchen så kom han tillbaka och flåsade förbi på Döttinger Höhe där jag med nöd och näppe kom upp i 135...

Men, jag har i alla fall kört ett fullvarv på Nordschleife. Hur många av Er har haft turen att få uppleva den förmånen (även race räknas naturligtvis)?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



1994 var mitt första besök (fullvarv alltså m.a.o.) och bilen var den samma som har tagit mig till Ringen ytterligare 7 gånger.

Även jag var med om ett "oväntat" bakvagnskast i AF

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10563



Jag har åkt fullvarv med hr. Thomé i Schwedenkreuzbilen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jo, nog blev det ett antal fulla varv innan de byggde nya påfarten...

_________________

Rice and shine
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Under mina tio första år på ringen(87-97), så var det ju den gamla depån som gällde och då körde man ju i princip hela varv.
Bara att det var hastighetsbegänsning från Hohenrain och fram till påsläppet.
Under de sju Scuderia-kurserna jag varit på, så åkte man ju också nästan hela varv.
Då kom man ju upp till T13 från GP-banan och fortsatte ut på GP-banan efter Hohenrain,
så man missade ju säkert c:a 100-150 meter.

Det man framförallt missar med dagens turistpåsläpp är ju den snabba vänstern under Antoniusbrücke,
som är en upplevelse i sig med en snabb bil!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Jag var full varje varv... nej, vänta! Jag varvade fullt varje varv! Eller

Äsch.

Svar:
Ja. Kört flera varv full...fulla varv alltså....


1995 eller kanske 1996 fick jag möjligheten att köra fullvarv efter avslutandet av Scuderia kursen. De öppnade upp helt under någon timme så att man kunde blåsa på ordentligt. Riktigt kul faktiskt! Min far körde vid tillfället en hyrd (preskriberat) Mercedes (C eller E slö diesel nånting typ...) som verkligen fick bekänna färg. Krängningarna och hasningarna på den kärran gav upphov till en hel del kommentarer av frekventa besökare. Det var liksom lite Citroen-känsla...

Sedan har jag ju naturligtvis kört "fullvarv" på VLN, även om man som Peeter nämner missar lite, men det är nog inte mer än 50 meter.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Enda bilden från tillfället...


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Patrik Zetterlund
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 60



Peter Gutniak skrev:
Jag var full varje varv... nej, vänta! Jag varvade fullt varje varv! Eller

Äsch.

Svar:
Ja. Kört flera varv full...fulla varv alltså....


1995 eller kanske 1996 fick jag möjligheten att köra fullvarv efter avslutandet av Scuderia kursen. De öppnade upp helt under någon timme så att man kunde blåsa på ordentligt. Riktigt kul faktiskt! Min far körde vid tillfället en hyrd (preskriberat) Mercedes (C eller E slö diesel nånting typ...) som verkligen fick bekänna färg. Krängningarna och hasningarna på den kärran gav upphov till en hel del kommentarer av frekventa besökare. Det var liksom lite Citroen-känsla...

Sedan har jag ju naturligtvis kört "fullvarv" på VLN, även om man som Peeter nämner missar lite, men det är nog inte mer än 50 meter.


Citroen känsla Nu får du allt förklara dig

_________________


Patrik Zetterlund
X3M Racing Partners / Citroen Motorsport
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Hehe...

Lugn nu Patrik. Det finns en bild på nån gammal grå Cittra (här på rejsa någonstans, pallar dock inte att leta rätt på den tråden) som ser ut att vara ca 1 mm från att välta. Alla hjulen är dock kvar i backen, vilket ser fasligt mystiskt ut.

Jag menade med andra ord absolut inte de moderna varianterna. thumbs up

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

sweanders skrev:
Jag har åkt fullvarv med hr. Thomé i Schwedenkreuzbilen.


Med den bilen så var knixen efter Antoniusbrücke helt odramatisk.... Men man undrade ju när man närmade sig på första varvet (har väl kört av där för många gånger i GPL antagligen )

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Jag har åkt fullvarv med hr. Thomé i Schwedenkreuzbilen.


Med den bilen så var knixen efter Antoniusbrücke helt odramatisk.... Men man undrade ju när man närmade sig på första varvet (har väl kört av där för många gånger i GPL antagligen )


Ja det går ju att köra den med vilket spår som helst, iaf så länge bilen är hel.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus Thomé skrev:
Med den bilen så var knixen efter Antoniusbrücke helt odramatisk.... Men man undrade ju när man närmade sig på första varvet (har väl kört av där för många gånger i GPL antagligen )


Jag skulle tro att den knicken var odramatisk även för Christian Eick, så varför skall man ha en racepreppad M3 när en 50hk Polo går lika stabilt?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag körde fullvarv 1970.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Alla som går Scuderia kursen får ju i princip köra fulla varv på lunch och middags körningen.

De flesta använder dock långa rakan som avkylning, det är då inte helt lyckat att ta passagen under bron i 270 bara för att se att någon annan ligger och kyler bromsarna i idialspåret i 65 km/h...

På vilken annan bana som helst skulle det ju vara befängt att pausa efter varje varv, säger en hel del om hur speciell Nordslingan är.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Jag tycker guppen efter/under bron var det besvärligaste. Och "floden" i svackan efter bron vid regn, det var riktigt giftigt i full fart.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Qvarnis skrev:
Jag tycker guppen efter/under bron var det besvärligaste. Och "floden" i svackan efter bron vid regn, det var riktigt giftigt i full fart.


Håller med om att det är guppigt - jag antar att problemen ökar med kvadraten på hastigheten eller något i den stilen och med tanke på din fart borde det ha varit riktigt spännande!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Har läst att den gode Walter Rörhl hade en incident i "den snabba vänstern" efter Antoniusbrücke när han höll på att testa det som skulle bli dagens GT2. I dryga 300 knutar fick han ställ och var tvungen att styra emot ca ett kvarts rattvarv. När han kom tillbaka till teamet föreslog han att de skulle sätta på däckdimension 315 bak istället för 295 som satt på vid incidenten...och så blev det på produktionsbilen!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Morty skrev:
Har läst att den gode Walter Rörhl hade en incident i "den snabba vänstern" efter Antoniusbrücke när han höll på att testa det som skulle bli dagens GT2. I dryga 300 knutar fick han ställ och var tvungen att styra emot ca ett kvarts rattvarv. När han kom tillbaka till teamet föreslog han att de skulle sätta på däckdimension 315 bak istället för 295 som satt på vid incidenten...och så blev det på produktionsbilen!


Nog för att Walther Röhrl är bättre än Von Saurma på att köra men när den gode greven inte kommer upp i mer än 294 km/h med en Carrera GT så har jag svårt att tro att Walther körde dryga 300 med GT2:an.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
På vilken annan bana som helst skulle det ju vara befängt att pausa efter varje varv, säger en hel del om hur speciell Nordslingan är.


Det är befängt på Nordslingan också.
Själv kör jag minst 1& 1/3 varv, det inkluderar då GP-slingan.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Anders Jonsson skrev:
Qvarnis skrev:
Jag tycker guppen efter/under bron var det besvärligaste. Och "floden" i svackan efter bron vid regn, det var riktigt giftigt i full fart.


Håller med om att det är guppigt - jag antar att problemen ökar med kvadraten på hastigheten eller något i den stilen och med tanke på din fart borde det ha varit riktigt spännande!


och årsmodell på bil, 1978 var ett spännande år för Porsche 911 turbo

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



1993 körde vi fulla varv på BMWs kurs.
Gubben som tog betalt gjorde att det känndes lite som på tivoli, nordslingan gjorde väl sitt till den oxå

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
Hur många av Er har kört fullvarv?
2633 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande