| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hållbarheten R-däck enbart bantempo.
|
2265 besök totalt |
|
ok..jag körde på gotland ring för någon vecka sedan och hade då monterat nya Toyo Proxes RA-1 dim 205 40 17. Däcken sätt på min lexus is 200 en ganska tung bil.. körde intensift i två dagar och kanske totalt ca 50 varv sen var däcken i stort sätt slut. detta däck är det anpassat för regn och blev överhettat påstår en däckfirma. Ska inte R-däck hålla bättre? Har beställt nya toyo R888.som ska sitta på min andra bil då
här är en film från banan http://www.teamymse.net/album/Divers GT4-R _________________ Lexus is200 And GT4-R.ST205 www.GT4-R.com Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens |
||||||
|
Trevlig film :-)
Du ser inte ut o överköra däcken, annars kan man ju lätt köra slut på en omgång r-däck på 10 varv om man bara tar i riktigt ordentligt Men det verkar du inte ha gjort som det ser ut på filmen.
Sen körde ni slalom och det kan på samma sätt döda däck om man är elak, men det borde man kunna se på hur slitaget ser ut. - Vad väger din bil? - Vad hade du för kalltryck? - Vad hade du för varmtryck? - Ladda gärna upp foton på hur slitaget ser ut! "anpassat för regn och blev överhettat påstår en däckfirma" Överhettat kan det ju ha blivit men att däcket är anpassat för regn låter lite lattjo.... någon kunnig Toyo-ist som vet mer? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
kan som jämförelse ta en kompis som var på kullen med exakt samma däck och dimension monterad på en 206rc.
han körde nog ett par timmar effektiv tid och det enda som blev var att vänster fram hade tagit slut på ytterkanten (inte helt ovanligt )
i övrigt hade han ca 70-80% kvar av däcken. han är en erfaren racerchaufför med många varv i kroppen, så ingen fegkörning inte. att däcket är ett "regndäck" tyder mer på att firman som uttalade sig kanske inte har åkt på detta däck ngn gång. själv har jag åkt slut ca 6 uppsättningar av detta däck i den dimensionen. numera kör jag bridgestone re540 och har ökat livslängden 2-300% )
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Slitaget var över hela däckytan.ska kolla upp det där med däcktrycket.
Jorå men ok är det 200%bättre i livslängd så kanske det lönar sig. dom är ju inte direkt billiga bridgestone re540. jag betalar 1800 st för R888 nu:) _________________ Lexus is200 And GT4-R.ST205 www.GT4-R.com Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens |
||||||
|
vilken dimension har du på 888:orna??
dom finns ju inte i 205/40-17. edit: såg att dom fanns på deras worldwide-sida. du menar att ndi har 888 i denna stl hemma jag har nämligen inte fått någon info om detta >
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Blir 215 nu som får ta bilens vikt(celican då samma vikt 1550kg
2.5 kilo i kalla däck oj då _________________ Lexus is200 And GT4-R.ST205 www.GT4-R.com Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens |
||||||
|
Jag har precis slitit ut ett par R888or fram på min Boxster S.
De har hållt någonstans mellan 6 och 8 timmar banåka och kanske 500mil gatåka. Bak har jag Pirelli P Zero Corsa och de har en nog ett par timmar banåka kvar. Jag tycker det är en helt ok livslängd, kanske något i underkant. När man kör bara för att det är kul är det inte så viktigt att man har snabbaste däcket, livslängd är viligare för att kunna få ekonomi i det hela. 2,5 i kalltryck är väldigt mycket för mycket. Leder till överhettning och livslängden minskar dramatiskt. Du körde väl in däcken ordentligt? Gör mycket på livslängden. R888orna är mycket trevliga däck, de har en stark och fin stomme och ger mycket bra feedback. De är dessutom väldigt prisvärda. Jag gav drygt 2100kr för mina 225/45 17. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
oj...skulle tro att 2kg eller kanske ännu lite lägre är mer lämpligt....? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
_________________ Lexus is200 And GT4-R.ST205 www.GT4-R.com Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens |
||||||
Menar du att Corsa håller bättre än R888? _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
|
Måste bara inflika att GR har ny asfalt, som verkar slita däck ganska kraftigt. Hojåkarna har stora problem med detta. Tycker själv att det sliter ganska mycket men har inte mätt "innan och efter" så jag har ingen precis angivelse att delge er.
Så en flagga bara - jämför INTE GR och slitage med andra banor. _________________ Stefan Larsson |
||||||
|
JAg håller helt med föregående talare, det slite kopiösa mängder däck på GR. Mina däck var inte mkt mer än inskrubbade när jag kom till gotland, och gott o väl halvslitna efter en dags körning. Då hade de gått flera dagars körning innan med lite slitage. (Toyo R888)
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Undrar om det blir bättre (eller sämre) när det körts mera på banan? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
) av att den slutgiltiga asfalteringen inte gjorts än. Raspig asfalt lär ju slita mer (och ha sämre grepp).
|
||||||
Jepp. Eller så har jag helt bytt körstil. Innan brukade det gå 3 bakdäck på 2 framdäck, nu är det tvärtom. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
|
Ang. PZero Corsa i 235 18" som haft gatstomme med massa vikningsproblem finns nu med shysst stomme!!! Har testat en uppsättning på ringen och + mördartestat dem på Tullinge i söndags (35 liter soppa gick det åt på "banan" och det var i absolut fullt tjohooo-tempo hela tiden
). Återkommer med foton på slitagebild osv men det är ett helt nytt däck )
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
jag tycker faktiskt att corsan håller rätt bra på min bil. Visst går det åt rejält med gummi om man har övertrevligt på öppna asfaltsytor men på banan så höll dom i rätt bra. Körde 15 varv i sträck på sviestad utan att dom sabbades totalt.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
Härligt! Jag gillar dess gatvänliga beteende då min bil blir riktigt körbar på gatan med dessa. På gatdäck är den nämligen hemsk att köra, hjulspinn på 4:ans växel när fullt ös nås vid 6000rpm är ingen rolig upplevelse. Däcken funkar bra att ta sig fram i väta oxå även om man inte bör röra gaspedalen på någon växel vid varvtal över 3500rpm. Vattenplaning har jag inte råkat ut för en enda gång. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
|
Halloj!
Jodå, toppskiktet är på GR sen i våras även på slinga två. Greppet är grymt!! Har runt 400 varv på GR (om det räcker) och har inte märkt av nåt extremt däckslitage. Kört på Ecsta och Yokkisar 032. Nu provar jag fr.om. helgen Bridgestone RE540S istället. Har hört mycket gott om den men aldrig provat. Club ALfa Romeo har banmöte här den 10:e oktober, så då skall det piskas. Viss fördel att ha "hemmabana"
mvh Seb (GR-räv)
_________________ -Sebastian Stein- Porsche 968 CS -93 M030 M220 Ett par Alfor åxå... Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
|
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
2265 besök totalt |