Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst! | 1, 2, 3, 4 >> 5341 besök totalt |
Hej,
Har hängt här på Rejsa sedan många år tillbaka, men inte haft någon tråd. För att göra en lång historia kort så har jag alltid haft ett mycket stort bilintresse och en dröm om att själv bygga en super seven. För 7-8 år sedan dök det upp ett påbörjat projekt inte långt från mig. Körde dit, tittade på det och slog till. Aldrig svetsat, aldrig hållt i en vinkelslip och aldrig meckat med motorer, men skam den som ger sig. Efter ett par år stod bilen där med regplåtar och det var en härlig känsla. Ju mer jag körde med bilen, desto mer insåg jag vad jag skulle gjort annorlunda och gjort bättre. Ovanpå detta så kom barn nr 1. Jag sålde den bilen med en liten tår i ögat. Barn nr 2 kom, men suget efter en ny super seven var stort. Insåg rätt snabbt att bygga en bil till fanns det inte tid till. Letade runt ett bra tag och till slut dök bilen upp som motsvarade alla mina krav. Westfield, välbyggd, lagom med effekt, hög finish osv. Jag slog till och bilen levererades hem till mig av Laholms biltransport. Nu har jag kört en hel sommar med bilen och det har varit fantastiskt. Bilen har säkert tidigare figurerat både här och på andra forum. Receptet är i korta drag följande: Westfield med FW-kaross, sänkt golv, widetrack bärarmar. Motor: VW 1,8T (AEB) Växellåda: Type 9 som är helt ombyggd med Tracsport-innehåll ECU: ECU Master Classic med ADU 5 display Bromsar: Wilwood Under vintern skall vissa delar bytas ut/uppgraderas. Lite mer kolfiber skall på, samt eventuellt även byta elsystem till Ecumaster PMU. Under vintern behöver jag även hjälp med följande problem, hoppas på att någon här kan tipsa mig lite. För några veckor sedan skulle jag och en kompis iväg på Lergökarallyt. Det skulle bli en rejäl runda så jag tankade bilen med bensin istället för etanol. Bilen har flexfuel-sensor och är mappad att gå på båda bränslena. Kort efter att jag startade och körde iväg så började bilen gå dåligt, kändes som den bara gick på 3 cylindrar, bluddrade och var orkeslös. Etanolhalten i tanken var då 33%. Körde vidare och den drog sanslösa mängder bensin. Väl framme på starten till rallyt stod jag i valet och kvalet att fylla upp med bensin för att få mer "ren" bensin alterantivt att fylla upp med etanol. Jag valde bensin, ett dåligt drag visade det sig. Bilen gick ännu sämre. I princip hela rundan gick bilen kass, MEN ibland "blixtrade" den till och gick som vanligt igen. På väg hem igen fyllde jag upp med etanol, nu då med 50% etanol i tanken. 10-15 min gick bilen som ett skott igen, för att sedan börja gå dåligt igen. I lugn och ro kopplade jag in datorn i helgen för att logga vad som händer. Tänkte först varmköra bilen och trodde då den skulle gå dåligt, men nejdå. Nu gick bilen 10-15 min som ett skott igen. Sedan började den gå kass igen för att fortsätta göra så under hela loggningen. Min teori är att den går för fett, men varför? Lagt in mappen från GZ Racing som de gjorde när bilen mappades, bara för att vara säker på att inga ändringar gjorts i den av tidigare ägare. Behöver lite hjälp i felsökandet, tråkigt att sätta in den för vintern och veta att den går dåligt. Det känns som att det är någon givare som är trasig, men vilken? TPS, givare för insugstemp och flexfuel-givare verkar funka som de skall enligt min bedömning. Nu är jag ingen motorspecialist, så tala till mig som om jag vore en newbie. TACK! _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||||
Tack! Tror det heter "kapellvred" som dom är fästa med. Smidig lösning. I bak-kant är "spetsen" på dörren instucken i en ögla. Det finns dock ett problem. Jag har Westfield vanliga "dörrar" också, dvs de med ruta. Det funkar inte att sätta dit dem om man har kapellvred. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Tack för svaret, nu kommer nästa följdfråga. ;-) Hur upplever du att det är at kliva i och ur bilen med halvdörrarna på plats? Jag antar att med dem lösning så tar du inte bort dem varje gång du hoppar i/ur. När jag läst om dem låter en del dem sitta fast hela tiden, andra har gjort ett "gångjärn" som de kan snurra på i framkant och ytterligare andra verkar ta bort dem och sätta dit varenda gång de stiger i/ur. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Jag är smidig som ett kylskåp, men tycker det funkar rätt bra att hoppa i och ur med dem på, men skulle aldrig valt att ha dem fast monterade. Korta glassturer är det skönt att kunna plocka bort dem eller om man bara skall till affären. Nu har jag avtagbar ratt, ruta och båge som hjälper till vid i- och urhopp. Har man inte alla dem detaljerna är det kanske lite bökigare. Sikta på att ha dem avtagbara är nog mitt råd. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||||
Att den drar mycket soppa och går fett tyder för mig på att mappningen inte ställer om från E-blandning till till bensin. Kanske fel på etanolsensorn?
Eller kan det vara så att motorn ursprungligen var gjord som flexifuel men att den nu har en "fast" mappning som är gjord för en viss etanolblandning? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||
Inne på samma spår som dig men det resonemanget dödas lite av att displayen visar rimliga värden på etanolinnehåll. Har mailat med mapparen och han menar på att den är mappad för att kunna blanda bränsle. Det som är så skumt är att den kan gå helt perfekt på 10-15 min med bensinblandningen och sedan helt plötsligt bara gå dåligt igen. Fel som kommer och går är de värsta att reda ut. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||||
Har sprutet en loggningsfunktion? Isåfall är det väl bara att lägga laptopen i passagerarsätet och köra tills felet uppstår och sen att försöka hitta nåt värde som avviker vid rätt tidsstämpel.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Japp jag har kört och loggat, men jag är totalt nollad på att dra slutsatser av det jag får ut. Lägger gärna upp loggarna här om någon vill läsa. Gjorde bort mig lite när jag skulle logga, tänkte "ja men jag väntar och loggar tills bilen blivit riktigt varm" - problemet var ju bara det att just då gick bilen som ett skott 10-15, sedan när jag började logga gick den dåligt hela tiden. Fick därmed inte någon logg när bilen gick bra. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||||
Om du fått bra kontakt med mapparen så kanske han kan hjälpa dig kolla loggarna? Alternativt kanske han kan göra en mapp för dig som är fast på ren bensinblandning för att testa om det funkar då? Kan ju exempelvis vara en krånglande spridare som läcker/släpper på för mycket soppa. Kanske inte märks lika mycket när du kör etanol som ju ändå går åt större mängd. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||
Japp, jag har skickat dem till honom, men han lyser just nu med sin frånvaro. Får be någon annan lokal titta på det annars. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||||
Hej Fredrik. skicka loggar till super7@hakmark.net så kan jag titta om jag hittar nått konstigt. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Tack - skickar! _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||||
En kompis reflekterade över samma sak, men jag är rätt säker på att jag inte gasade mer, för bilen var så slö och orkeslös så det var inte lönt. Gjorde en check på TPS för någon dag sedan och när jag kollar den i datorn går den från 0-100%, så den torde fungera. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||||
[quote="Rena"]
Satt och spånade lite om tändspolarna gick varma... stiften kanske... sitter kåpan över motorn och spolarna kvar? den håller kvar värmen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst! | 1, 2, 3, 4 >> 5341 besök totalt |