| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Varför byggde inte SAAB denna bil?
|
2 besök senaste veckan (4989 totalt) |
|
Någon som vet varför SAAB inte gick vidare med denna "sportbil" som de visade 2000? Nog för att den liknar Spidern men min magkänsla säger att den nog hade slagit.
2000 Saab RaceAbout 2000 Inline-4 Turbocharged, 1985 cc, 5 speed manual Zero To Sixty - 5.1 seconds Top Speed - 230 km/h General Make Saab Year 2000 Engine Location Mid Drive Type Rear Wheel Weight 770 kg | 1697.9 lbs. Gears 5 Transmission Type manual Engine Cylinders 4 Engine Configuration Inline Aspiration/Induction Turbocharged Displacement 1985 cc | 121 cu in. | 2.0 L. Valves NA Valvetrain NA Horsepower 169.3 Kw / 230 HP Torque 213.8 Ft-Lb / Redline NA Bore NA Stroke NA Compression Ratio NA BHP per Liter 115.00 Performance 0-60 mph 5.1 sec 1/4 Mile NA Top Speed 230 km/h | 142.9 mph |
||||||||
Tycker den liknar Renualt. Var det någon form av tävling innan de byggde den? |
||||||||
|
Det där är väl ingen officiell Saab-bil, är det inte ett hemmabygge från nån finländare som använt en saabmotor...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Hm, det står iofs Valmet på montern så det skulle kunna stämma. Är/var SAAB inblandade på något sätt? |
||||||||
|
Visst hade det varit jätteskoj med en sådan Saab men...
Hur ska man sälja en sportbil som är bakhjulsdriven med en Saablogga på? Saab är, och ska nog oxå vara, förknippade med sin framhjulsdrift osv. Säg nu inte att jag är tråkig och att det inte spelar ngn roll, för det gör det. Lika mkt som att BMW inte SKA ha turbo på andra modeller än 2002 turbo.
Märkesfanatiker och "chefer/utvecklare" av "det gammla gardet" brukar sammanfalla ganska mkt och vara ense om dåana saker... "Visionära chefer utifrån" brukar dock tyvärr inte bry sig och risken att de inte tar vara på traditioner och "märkeskännsla" är övervägande...
EDIT: Dendär har jag ju läst om! Här på rejsa tom tror jag. Kanonfint bygge vad jag minns. |
||||||||
Dom har ju släppt en fyrhjulsdriven så... _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
|
||||||||
Nja, det är väl inte Saab utan GM som gjort det!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Fortfarande saab-loggor på den
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
mmm och en skam för märket! GM borde skämmas >
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
App app, två om jag får be..
|
||||||||
Räddar det Saab från att läggas ner må det vara hänt. Nästa 9-5 ryktas ju dessutom bli bakhjulsdriven, får se hur Saab-fanatikerna tar den.. |
||||||||
|
om de framtida SAAB är fram eller bakhjulsdrivna, eller var de har nyckeln är en sak... bara det är en BRA modern bil.
Men att använda gamla konstruktioner o sätta på ett SAAB märke o sälja dessa som "nya" bilar är SÅ FEL. Man lurar ingen - man bara dödar märket _________________ Jan Å |
||||||||
Haha! Kollade de nya LFS-screenshotsen och tänkte "jag känner igen den där bilen nånstans". Undrar om dom bara knyckt den rakt av eller om dom har nån sorts avtal? |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
|
2 besök senaste veckan (4989 totalt) |