Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (842 totalt) |
Eget generatorfäste - remmen drar snett :/
Tänkte att jag lägger en fråga här istället för min byggtråd eftersom detta kanske är fler som läser här... Principen är enligt bilden nedan där löphjulet sitter på generatorns fästskruv i en tanke att detta skulle underlätta eftersom hjulet då automatiskt skulle linjera med generatorn, men när jag vinklar upp generatorn blir det såklart en brytkraft i detta hjul. ![]() Har försökt minimera allt glapp/vinkelfel i monteringen och nu ligger det runt 0.20-0.25 grader mätt med en sån där elektronisk vinkelmätare och det lustiga är att när jag provar att dra runt motorn med de två remmar jag har att prova med (en på 990 mm och en på 995 mm) drar snett på löphjulet åt olika håll! ![]() Är det någon med bättre kunskaper inom denna ädla konstart än jag eller har egen erfarenhet som kan peka mig i rätt riktning om vad som kan vara fel? Egentligen har alla förändringar jag gjort egentligen inte gett någon förbättring alls... Remmen är ganska smal 4PK eftersom remmens dragning gör det väldigt trångt mot kamremskåpan - spelar det någon roll? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Är det nån gummibussning i generatorns nedre fäste?
Med multiribb brukar alla drivna aggregat sitta stumt monterade och så har man en fjädrande löprulle för att hålla remmen spänd. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag har multirib också, och det funkar bra.
Men fästet för ac och generator tror jag är 10mm stål, samt att det sitter infäst i två plan just för att slippa flex. Du måste staga remrullen mer. Finns det något den kan ansluta framifrån till? Annars hade jag svetsat fast en distans så att man inte sitter med någon fjuttig aluhylsa eller så. Här är lite mer bilder. 7 skruvar sitter den med mot motorn (notera bakre staget...) https://www.propontiac.com/serpentin |
||||
Fjädrande löprulle är riktigt smidigt, min har ett 3/8 fäste så det går att använda en spärrnyckel direkt utan hylsa. Man plockar loss och monterar remmen på några sekunder.
![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Man måste nästan ha alla ytor (där skruvar dras och generatorn är ledad osv)
Bearbetade i fräs/svarv så man är så gott som säker på att allt hamnar vinkelrätt. Även hemmagjorda/svetsade fästen är bra om de iallafall är avslickade i fräs eller svarv så dem är helt plana. Hamnar något minsta snett så blir det massa lustiga fel likt det du beskriver. Löprulle (och då gärna fjädrande) "måste" sitta på slacksida lm generatorn. Så om du fräser av delarna du har gjort för att säkerställa att allt är rakt, och eventuellt då kompletterar med ett fjädrande löphjul på undersidan i bild så borde det fungera. Lägg gärna en rätskiva (typ en 1000mm aluminiumlinjal använder jag) Utanpå remskivorna så ser du ganska väl om de avviker med hjälp av lite passbitar (åtminstone en riktning) Med ett noggrant vattenpass så får du den andra vinkeln. En bredare rem blir sannolikt mer benägen att slita snett , men den styr bättre av sig självt än en smalare rem. Jag har oftast kört med pk5 eller pk6. har dessutom kört utan spännhjul flera ggr å de har gått bra men det beror ju lite på flera faktorer om det behövs eller ej. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Re:
Skulle skrivit det där, men glömde bort det. Just det där med rätskiva höll jag på med mycket, särskilt mot slutet när höjden på distanser osv skulle till för att få generator och kompressor att hamna exakt rätt. Samtliga mina plåtbitar var laserskurna och svetsades på plats, efter noga inmätning. Jag tror som sagt du behöver biffigare fästen, samt att vara säker på att remhjulen ligger i linje med varandra. Finns det något skruvhål på baksidan av generatorn? I så fall kan man sätta stag där till motorblocket (när allt är linjerat och klart) |
||||
Re:
Sitter den inte på slacksidan nu? Eller går motorn åt fel håll? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Är det bara jag som tycker det ser ut som generatorns remhjul är bredare än remmen?
Behöver du ens ha nån spännrulle? Jag har ju lite kortare rem på mitt bygge men jag kör utan och än så länge funkar det. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Jag hade samma tanke. Min rem på se7en är mycket längre och utan spännare _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Tack för alla tips!
![]() Det stämmer att remmen är smalare än både hjulet på vevaxeln (5 spår) och generatorn (6 spår). Får se om jag i alla fall får plats med en 5PK-rem efter omdesignen. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jag vände och vred på konstruktionen och kom fram till att lösningen med ett brythjul förenklar allt annat väldigt mycket så det fick bli den lösningen ett varv till. Provade att spänna en rakhetskontrollerad bit fyrkantsprofil med skruvtvingar men det var för osäkert - istället tog jag ett extra remhjul till vevaxeln och planade det i svarven och borrade+gängade två hål för att verkligen kunna spänna röret ordentligt och använde detta för att bestämma positionen på både generatorn och brythjulet.
![]() ![]() Allt verkade mycket bättre och idag kom äntligen den nya lite längre remmen för 5 spår så jag kunde testa igen men den drar fortfarande snett! ![]() Kontrollmätte och tyckte allt stämde tills jag spänner remmen, provade sedan utan remmen och det blev samma sak. ![]() Kom fram till att det är fästöronen i generatorn som inte är vinkelräta mot generatorns axel så när den vrids för att spänna remmen hamnar den snett... Är det någon som har koll på vilken generator som är förlagan till Biltemas lilla universalgenerator 63-614? Tänkte se om det går att hitta en likadan i bättre kvalitet... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Borra upp och svarva till en bussning med rätt passform till nedre fästet på generatorn. De anger ju hålet till 10,5 mm men det är förmodligen lite större och inte helt plana ytterkanter.
![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Re:
Jag har redan borrat upp till 11 mm och svarvat till en bussning som sitter med cylindrisk låsning och det minskade glappet rejält men vinkelfelet är fortfarande kvar. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Re:
Sannolikt för att du kanske även behöver plana ytorna. Surt som fasen. Men bra du hittade det. Satsa på en ny från annan leverantör. Ger nog minst huvudvärk. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (842 totalt) |