Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (6443 totalt) |
Jag har bytt ut vissa delar i min bil eller man kan kanske säga att jag INTE bytt ut vissa delar i bilen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vad gäller R-däck så tycker jag de funkar bättre för just banåkning även oaktat det bättre greppet. Gatdäcken i dimension 225/35-17 funkar inte så bra när man ligger hårt på gasen i kurvor etc. med det relativt enkla chassie jag har. Det inre framhjulet slits tex väldigt hårt på insidan pga ca 2,5 grader statisk camber och dessutom felaktig camberkompensering. R-däcken i "mildare" dimension följer underlaget bättre i det fallet. Tveklöst är det dock i fråga om bankännedom och spårval man har mest att lära. Med blott 11 varv i ryggen vet man ju i stort sett inte mer än att det går medurs! _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Aj du, det va lite mer än 150hk i den bilen! OK, en vild chansning e att om 50-60-70-80 varv borde du kunna köra stadiga BTG <8.35 och troligen klara bästa-tider runt 8.15-8.20, eller i varje fall borde bilen i rätt händer göra det. Allt med bra gatdäck, R-däck 5-15s mindre kan jag tänka mig. Vad gäller felaktig camber, slitaget kan oxo bero på för mycket toe-out(ingenaningvaddetheterpåSvenska)? _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
Toe out låter bra även på svenska tycker jag. För att en FWD-bil inte skall få Toe in vid gaspådrag måste man ha lite extra statisk Toe out om man har flexibla bussningar vilket jag hade i våras så visst har det bidragit. Men i och med att slitaget på insidorna (främst höger på svenska banor) ökar så mycket just vid banåkning så tror jag ändå att camber i kombination med slip eller spinn är största boven. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
om det är mig du menar? Så är det en Passat Variant 1,8T som är chipad och har ett Ferrita rostfritt avgassystem med c:a 200 hk. Däcken var vid besöket på ringen fräscha Dunlop 9000(?) 225/40/18 fram och mycket slitna Pirelli PZero Rosso bak i samma dimension. Jag körde ut med Passaten fredag kväll, när Lådbilens ena motorfäste hade brustit. För att hinna med några varv innan banan stängde, så körde jag tyvärr ut med iskalla bromsar. ![]() ![]() ![]() Det märkte jag en gång med Polon tidigare, att det är ingen större hit! ![]() ![]() Är det någon gång bromsarna fade:ar, så är det då!!! ![]() Passatens bromsar blev bra svampiga redan halvägs in på första varvet(9:22 BTG). Men skam den som ger sig!!! ![]() Det kanske går fortare utan bromsar. ![]() Varv två resulterade i 9:05 BTG och varv tre i 9:00 BTG. Sen stängde banan och baren öppnade. ![]() Nästa dag fixade Ringracing Lådbilen, och Passaten sparades för att ha som dragbil på hemfärden. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
hähä....ska man nu va gnällig så får man nog jämföra tider under lika förhållanden...... VOLVo S60 10 9:34.690 9:34.690 Det var ju i stort sett inte torrt på hela banan en enda gång under 24h helgen.... Men teamet och bilen är helt klart nånting att vara avundsjuk på...där kan man skacka om tysk disiplin ![]() _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||
Mkt trevlig dendär Vofflan. Ser sjukt frisk ut.
![]() Ngn som vet mer om vad det är för maskin och moddar? |
||||
Volvons 9.17.167 är väl bästa tiden för säsongen.... 9.34 var deras bästa tid under 24h helgen...det jag menade med samma förhållanden _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||
Jo, jag vet att den jämförelsen haltar ganska rejält. Det var ju ganska fuktigt under 24h i år. Iofs så körde väl ni VLN #4 som test inför 24h så i det racet borde ni ju också ha haft lika förutsättningar, men det är ju ofrånkomligt att ett team som i princip bara kör på Nürburgring har större möjlighteter till att hitta rätt inställningar på bilen. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (6443 totalt) |