Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Snabbaste FWD på ringen någonsin?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6443 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

christers_mille skrev:

Micke, vad har du i bilen(eller ska jag fråga hur lite du har kvar ?)en GSI då e det väl 150hk?
Även strippad med 150hk e 9.02 jvligt bra, som du säger ngra hundra varv till gör ju en ganska stor skillnad, om du lär dig detaljerna bortom att bara köra linjen.

Bästa med min 318is(strippad med standard motor) e 8.50, även en kompis med en bättre preppad 318is(dock standard motor) men bara 60-70 varvs erfarenhet har gjort ngra varv runt 8.50-8.55.
Jag tippar att med rätt förare o setup kan man klara typ 8.35-8.40 BTG med en sån bil(135-140hk), en Golf 2 GTI väger ju mindre o har oxo samma hk så där ngnstans ligger väl gränsen för dom med.

R-däck e den late mannens väg till snabbare tider(tjena GT3-gubben ) det alternativet tycker jag verkar vettigare när du lärt dig o plocka ur allt du kan ur bilen med gatdäck.

Det e ju kul o kunna förbättra sig även om 200+varv, alltså kommer R-däck som en skänk från ovan

Vad har han med familje-passaten gjort för tid o med vilken motorisering?

Jag har bytt ut vissa delar i min bil eller man kan kanske säga att jag INTE bytt ut vissa delar i bilen.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6172

Vad gäller R-däck så tycker jag de funkar bättre för just banåkning även oaktat det bättre greppet. Gatdäcken i dimension 225/35-17 funkar inte så bra när man ligger hårt på gasen i kurvor etc. med det relativt enkla chassie jag har. Det inre framhjulet slits tex väldigt hårt på insidan pga ca 2,5 grader statisk camber och dessutom felaktig camberkompensering.
R-däcken i "mildare" dimension följer underlaget bättre i det fallet.

Tveklöst är det dock i fråga om bankännedom och spårval man har mest att lära. Med blott 11 varv i ryggen vet man ju i stort sett inte mer än att det går medurs!

christers_mille

Här sen Apr 2003

Micke Holmström skrev:

Jag har bytt ut vissa delar i min bil eller man kan kanske säga att jag INTE bytt ut vissa delar i bilen.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6172

Vad gäller R-däck så tycker jag de funkar bättre för just banåkning även oaktat det bättre greppet. Gatdäcken i dimension 225/35-17 funkar inte så bra när man ligger hårt på gasen i kurvor etc. med det relativt enkla chassie jag har. Det inre framhjulet slits tex väldigt hårt på insidan pga ca 2,5 grader statisk camber och dessutom felaktig camberkompensering.
R-däcken i "mildare" dimension följer underlaget bättre i det fallet.

Tveklöst är det dock i fråga om bankännedom och spårval man har mest att lära. Med blott 11 varv i ryggen vet man ju i stort sett inte mer än att det går medurs!

Aj du, det va lite mer än 150hk i den bilen!
OK, en vild chansning e att om 50-60-70-80 varv borde du kunna köra stadiga BTG <8.35 och troligen klara bästa-tider runt 8.15-8.20, eller i varje fall borde bilen i rätt händer göra det. Allt med bra gatdäck, R-däck 5-15s mindre kan jag tänka mig.

Vad gäller felaktig camber, slitaget kan oxo bero på för mycket toe-out(ingenaningvaddetheterpåSvenska)?

Täby
Här sen Nov 2002

christers_mille skrev:

Aj du, det va lite mer än 150hk i den bilen!
OK, en vild chansning e att om 50-60-70-80 varv borde du kunna köra stadiga BTG <8.35 och troligen klara bästa-tider runt 8.15-8.20, eller i varje fall borde bilen i rätt händer göra det. Allt med bra gatdäck, R-däck 5-15s mindre kan jag tänka mig.

Vad gäller felaktig camber, slitaget kan oxo bero på för mycket toe-out(ingenaningvaddetheterpåSvenska)?

Toe out låter bra även på svenska tycker jag. För att en FWD-bil inte skall få Toe in vid gaspådrag måste man ha lite extra statisk Toe out om man har flexibla bussningar vilket jag hade i våras så visst har det bidragit. Men i och med att slitaget på insidorna (främst höger på svenska banor) ökar så mycket just vid banåkning så tror jag ändå att camber i kombination med slip eller spinn är största boven.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

christers_mille skrev:
Vad har han med familje-passaten gjort för tid o med vilken motorisering?

om det är mig du menar?
Så är det en Passat Variant 1,8T som är chipad och har ett Ferrita rostfritt avgassystem med c:a 200 hk.
Däcken var vid besöket på ringen fräscha Dunlop 9000(?) 225/40/18 fram och mycket slitna Pirelli PZero Rosso bak i samma dimension.

Jag körde ut med Passaten fredag kväll, när Lådbilens ena motorfäste hade brustit.
För att hinna med några varv innan banan stängde, så körde jag tyvärr ut med iskalla bromsar. thumbs down
Det märkte jag en gång med Polon tidigare, att det är ingen större hit! thumbs down
Är det någon gång bromsarna fade:ar, så är det då!!!
Passatens bromsar blev bra svampiga redan halvägs in på första varvet(9:22 BTG).
Men skam den som ger sig!!!
Det kanske går fortare utan bromsar.
Varv två resulterade i 9:05 BTG och varv tre i 9:00 BTG.
Sen stängde banan och baren öppnade.
Nästa dag fixade Ringracing Lådbilen, och Passaten sparades för att ha som dragbil på hemfärden.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Heja Saaben!

Heja Volvon som kör nästan lika fort, två klasser under, utan konstgjord andning!

Stockholm
Här sen Jan 2004

thumbs up thumbs up

Olofström
Här sen Feb 2003

Anders Dauner skrev:
Heja Volvon som kör nästan lika fort, två klasser under, utan konstgjord andning!

hähä....ska man nu va gnällig så får man nog jämföra tider under lika förhållanden......

VOLVo S60 10 9:34.690 9:34.690

Det var ju i stort sett inte torrt på hela banan en enda gång under 24h helgen....

Men teamet och bilen är helt klart nånting att vara avundsjuk på...där kan man skacka om tysk disiplin

Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Dessa tider är väl satta under samma förhållanden:

Saaben: 9:16.893

Volvon: 9.17.167

Mantorp
Här sen Nov 2002

Mkt trevlig dendär Vofflan. Ser sjukt frisk ut. thumbs up

Ngn som vet mer om vad det är för maskin och moddar?

FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Johan Meissner skrev:
Dessa tider är väl satta under samma förhållanden:

Saaben: 9:16.893

Volvon: 9.17.167

Volvons 9.17.167 är väl bästa tiden för säsongen....

9.34 var deras bästa tid under 24h helgen...det jag menade med samma förhållanden

Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Vad är Saabens bästa tid för säsongen?

Olofström
Här sen Feb 2003

Johan Meissner skrev:
Vad är Saabens bästa tid för säsongen?

9.16......eftersom vi bara åker 24h på ringen.

Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Åkersberga
Här sen Nov 2002

FredrikB skrev:
Anders Dauner skrev:

hähä....ska man nu va gnällig så får man nog jämföra tider under lika förhållanden......

Jo, jag vet att den jämförelsen haltar ganska rejält. Det var ju ganska fuktigt under 24h i år. Iofs så körde väl ni VLN #4 som test inför 24h så i det racet borde ni ju också ha haft lika förutsättningar, men det är ju ofrånkomligt att ett team som i princip bara kör på Nürburgring har större möjlighteter till att hitta rätt inställningar på bilen.

Snabbaste FWD på ringen någonsin?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6443 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande