Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Termostat till oljekylare, ja eller nej
1 besök senaste veckan (461 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Ska montera oljekylare på min 5.0 Ford V8, har adaptrar både med och utan termostat, kommer att använda en 13 raders kylare, kör ungefär 50/50 bana/gata.

Har på tidigare byggen alltid kört med termostat men funderar på om det verkligen är nödvändigt, vad är era erfarenheter?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



inget svar kanske men jag kör utan på Novan. sätter en liten skiva för oljekylareren när jag (numer) kör mest gata. tar bort den på trackdays.
edit: oljetempen går knappt upp annars vid normalkörning
edit2: Vad skulle hindra dig att montera en förresten? det är väl bra att ha?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Jag röstar för,så man får upp rätt oljetemp inom rimlug tid.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Det som gör att jag tvekar än kvaliteten på adaptrarna, den med termostat är en Mocal och jag får inte någon bra känsla när jag tar i den, den utan är en original Ford Racing och känns stabil som urberget.

Uppskattar era åsikter

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Strunta i air to oil cooler...
Kör en värmeväxlare kyld av kylarvattnet.
Då får ni upp oljetemp snabbare.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Kruxet med att köra utan är att oljan kommer gå lite väl kall vid gatkörning dvs kanske 50-60 grader och då blir inte oljan tillräckligt varm för att vatten eller annat jox i oljan ska koka bort. Bensin bör försvinna tidigare men etanol har relativt hög kokpunkt.

Går ju såklart att helt eller delvis blockera oljekylaren vid gatkörning.

Kruxet med termostaterna brukar vara att de har ett ganska högt läckflöde vilket gör att med en väldigt stor oljekylare så kyler de ändå förmycket så oljetempen ändå kan bli förlåg vid kall väderlek.

Egentligen är det bättre med oljekylare på motorvattnet då de även värmer upp oljan snabbare och användertermostaten för motorvatten. Men de som sitter standardmonterade på bilar brukar ha fördålig kylförmåga på bana samt kräver en vattenkylare med extra kapacitet. Jag får inte in större vattenkylare så då är en lösning att köra luftkyld oljekylare för att öka kapaciteten den vägen.

Jag hade nog ändå kört med termostat. Det är min plan för min bil, jag har Mocal varianten liggandes

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
FHellquist
Jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 36



Mange K skrev:
Jag röstar för,så man får upp rätt oljetemp inom rimlug tid.


Precis. Jag kör utan just nu och ska montera en termostat för oljan blir knappt aldrig varm.

_________________
Fredrik Hellquist
Mitsubishi EVO VI GSR med 500whp
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Tackar för bra resonemang

Då kommer det att bli termostat!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Beror det inte på hur bra luftflöde du har över kylaren? Om du hellre använder adaptern utan termostat så går det ju att göra en liten ram framför oljekylet där du kan sätta in olika stora avskärmingar beroende på vilket körscenario du har framför dig.

Bankörning = ingen avskärmning
Gatkörning och konbana = avskärmat till exempelvis 60% eller vad det kan behövas.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Andreas Millbro skrev:
Kruxet med att köra utan är att oljan kommer gå lite väl kall vid gatkörning dvs kanske 50-60 grader och då blir inte oljan tillräckligt varm för att vatten eller annat jox i oljan ska koka bort. Bensin bör försvinna tidigare men etanol har relativt hög kokpunkt.

Går ju såklart att helt eller delvis blockera oljekylaren vid gatkörning.

Kruxet med termostaterna brukar vara att de har ett ganska högt läckflöde vilket gör att med en väldigt stor oljekylare så kyler de ändå förmycket så oljetempen ändå kan bli förlåg vid kall väderlek.

Egentligen är det bättre med oljekylare på motorvattnet då de även värmer upp oljan snabbare och användertermostaten för motorvatten. Men de som sitter standardmonterade på bilar brukar ha fördålig kylförmåga på bana samt kräver en vattenkylare med extra kapacitet. Jag får inte in större vattenkylare så då är en lösning att köra luftkyld oljekylare för att öka kapaciteten den vägen.

Jag hade nog ändå kört med termostat. Det är min plan för min bil, jag har Mocal varianten liggandes


Jag har exact samma erfarenhet. Race och gatbilen har termostat men ett "för stort" oljekyl så att vi låg last så kommer oljan inte upp i temperatur 60-70 grader på sommaren.

Den andra bilen fick ett oljekyl på vattenkretsen så den både värmer upp oljan snabbare och kyler den när det blir för varmt. Jag hade velat ha den här lösningen på racebilen med men den kämpar redan med att hålla vattnet tillräckligt svalt.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Skruva banåkabil
Termostat till oljekylare, ja eller nej
1 besök senaste veckan (461 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande