Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 13 besök senaste veckan (6375 totalt) |
Grymt, tusen tack!!! ![]() _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Min bror rschneberger och niklas laine hade nån session där dom plockade ihop en bra låda så han har rätt bra koll på utväxlingar till audilådorna _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Ah, okej
![]() ![]() Jag hittade en annan bra sammanställning över 012-lådorna också: https://www.audiclub.fi/audifinns/fi _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Nu ser jag inte riktigt på bilden, vet du vilken audi-låda det är? Svaret kom medan jag satt och skrev ![]() Utväxling tycker jag är knepigt; En lätt och effektstark bil är i min lilla hjärna mindre känslig än sin motsats. Eftersom man med blygsam budget inte kan välja utväxling själv så känns det som att utbudet får styra vad det blir. Det finns bland annat en 01E som satt i en bensin- och framhjulsdriven A6, men jag har inte hittat någon närmare än Australien. Så i mitt fall har jag en 'FRG' från en A4 2.5tdi - med teoretisk toppfart på 353kmh. Dock får jag då ett trevligt varvtal vid motorvägsfart. Så vad du ska ha beror ju också på var du vill ha god körbarhet; många korta växlar med toppfart lämplig för svenska banor, eller 2000rpm på 6an vid 110kmh på motorvägen? Kanske finns det något mittemellan. Jag grävde runt efter utväxlingar och räknade fram mina hastigheter vid 2000rpm och maxvarv per växel; här är utväxlingarna (och mina hastigheter då) för de trevligare lådorna: ![]() |
||||
Jag har en 01x låda till ingen nytta. Från en fwd audi a4 b6 med v6q, 6 växlad. Identiskt skal som 01e men med alu mellanhus istället för gjutjärn. Utväxlingen är klart lämpligare än diesellådorna
![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Stort tack för input! Jag tror dock att jag "måste" ha en 012 pga längden. När jag började skissa konceptet så letade jag länge efter kortast möjliga (rimlig budget) transaxel och valet föll på 012.
01E är ganska mycket längre och även 01x är längre (tror jag?) Redan med 012-lådan så är det inte hundra att inte den kommer att sticka ut genom kofångaren bak ![]() Men jag ska ta och göra något liknande din utvärdering ovan, av olika utväxlingar. ![]() ![]() _________________ Daniel Wahlberg |
||||
01x och 01e är som sagt likadana på utsidan så är den ene för lång så är den andre de med
![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 13 besök senaste veckan (6375 totalt) |