| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mini - längsmonterad mittmotor
|
96 besök idag (7594 totalt) |
|
Re:
Grymt, tusen tack!!!
_________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||
|
Re:
Min bror rschneberger och niklas laine hade nån session där dom plockade ihop en bra låda så han har rätt bra koll på utväxlingar till audilådorna _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Ah, okej
Jag hittade en annan bra sammanställning över 012-lådorna också: https://www.audiclub.fi/audifinns/fi _________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||
|
Passar även på att fråga: finns det nån som råkar ha en 3d modell av någon koppling passande 012-lådan?
_________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||
|
Re:
Nu ser jag inte riktigt på bilden, vet du vilken audi-låda det är? Svaret kom medan jag satt och skrev Jag har t.ex. en 012 liggandes sen jag ersatte den med en 01E i mitt bygge. De har samma fläns på sprängkåpan och samma avstånd till medbringarna, men växelväljaren sitter bakpå 012 och vid vänster medbringare på 01E. Finns även en 016 som är populär bland effekttunga byggare (typ ford gt). Om du vill ha en 01E så funkar de andra två att använda dugligt för att måtta med, men värt att veta att fästpunkter och lite annat inte är identiskt.
Utväxling tycker jag är knepigt; En lätt och effektstark bil är i min lilla hjärna mindre känslig än sin motsats. Eftersom man med blygsam budget inte kan välja utväxling själv så känns det som att utbudet får styra vad det blir. Det finns bland annat en 01E som satt i en bensin- och framhjulsdriven A6, men jag har inte hittat någon närmare än Australien. Så i mitt fall har jag en 'FRG' från en A4 2.5tdi - med teoretisk toppfart på 353kmh. Dock får jag då ett trevligt varvtal vid motorvägsfart. Så vad du ska ha beror ju också på var du vill ha god körbarhet; många korta växlar med toppfart lämplig för svenska banor, eller 2000rpm på 6an vid 110kmh på motorvägen? Kanske finns det något mittemellan. Jag grävde runt efter utväxlingar och räknade fram mina hastigheter vid 2000rpm och maxvarv per växel; här är utväxlingarna (och mina hastigheter då) för de trevligare lådorna:
|
||||
|
Jag har en 01x låda till ingen nytta. Från en fwd audi a4 b6 med v6q, 6 växlad. Identiskt skal som 01e men med alu mellanhus istället för gjutjärn. Utväxlingen är klart lämpligare än diesellådorna
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Stort tack för input! Jag tror dock att jag "måste" ha en 012 pga längden. När jag började skissa konceptet så letade jag länge efter kortast möjliga (rimlig budget) transaxel och valet föll på 012.
01E är ganska mycket längre och även 01x är längre (tror jag?) Redan med 012-lådan så är det inte hundra att inte den kommer att sticka ut genom kofångaren bak
Men jag ska ta och göra något liknande din utvärdering ovan, av olika utväxlingar. _________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||
|
01x och 01e är som sagt likadana på utsidan så är den ene för lång så är den andre de med
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Hehe just ja, du skrev ju att skalet var lika
Det är pga längden som jag inte kan köra subarulådan heller, den ska annars relativt enkelt gå att göra om till 2wd. Men även då för lång tyvärr. _________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||
|
Det går tyvärr otroligt segt. Inte mycket har hänt.
Jag har scannat motorn i alla fall:
Och samlat lite fler delar. Stolar, pedalställ, en uppsättning hjul att rulla runt den på till en början samt en styrväxel från Volvo 240 införskaffat. Inser igen hur liten bilen är och vid en första koll på styrväxeln ser det ut som att den måste kortas tills det nästan inte finns nåt kvar, för att få plats... det finns en hel del kvar att lösa
_________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||
|
Har inte kollat på org styrväxel faktiskt, har i princip bara tom kaross original.
Sökte runt och läste att 240-växeln skulle vara lätt ätt korta. Som jag ritat för tillfället så är det inte så långt mellan infästningarna till A-armarna, vilket gör att Styrväxeln blir väldigt kort. Måste kolla på det mer noggrant, ev får jag korta a-armarna lite mot vad jag tänkt _________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||
|
Just det, det var ju också en av anledningarna att det blev 240:n när jag tänker efter. Höll på att köpa nån annan först men insåg detta viktiga faktum i tid
_________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mini - längsmonterad mittmotor
|
96 besök idag (7594 totalt) |

