Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (1475 totalt) |
Hej hopp glad amatör här !
Jag är sugen på uppgradera mig lite Jag har fastnat för bana😍 Kör idag en abarth 695 lite banpreppad sjukt kul,men känner mycket vill ha mera Skulle behöva riktiga r däck sitta fast stol och kanske trimma mer. Eller Är lite sugen på en BMW m2 f87, g87 är fortfarande lite för dyr Vad säger panelen om en sån Läser/hör lite skit om motorerna bl.a. bl.a. finns några på blocket med lite kul prylar typ Öhlins mm Eller ska man köpa orginal och bygga själv Andra alternativet är en alfa giulia quadrifoglio😍 ❤️ligger hos italiensk ![]() _________________ Daniel allegri |
||||
Off topic, men var du på Arlanda Test Track under senaste kvällskörningen nu i september?
Jag ska isåfall hälsa att min tjej tyckte att din bil var coolast, samt att jag borde ha en sådan istället för min... ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Den bästa bilen som nybörjare är alltid den du har råd att köra mycket med. Det är bättre att lägga hundra varv med lite långsammare varvtid och kunna experimentera med spårval etc och ha tid att rädda upp situationer när det blir fel än att lägga 20 flåbusarvarv där man kommer in och är helt mentalt utmattad och inte haft tid att reflektera under körningen utan allt är bara ett röra av intryck. (obs personlig uppfattning från hur jag funkar)
Fortsätt köra din bil, ta hjälp av instruktörer för att hitta mer fart etc, när du sedan konsekvent kan köra den ganska maxat på olika banor då är det dags att uppgradera redskapet. Det bästa med detta är ju att den dyraste kostnaden (erfarenheten) automatiskt följer med till nästa bil. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
M2 eller Alfan är ju kanonkul att köra på bana men däckskostnaden skenar galet tyvärr jmfrt med mindre hot hatches pga vikt, fart/pulver. Beror ju lite på vilka banor man kör på och om man tar det lugnt eller om man utnyttjar bilen som den kan. Men helt klart så ger bakhjuldrift och för många hästar en helt annan körupplevelse på banan
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Beror på vilken sida av gränsen man ligger med sina suboptimala kurvhastigheter... ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Tuff bil!
Kanske värt att köpa ett set rdäck och ta lite coaching för att få ut maximalt ur bilen du redan har, medans du har en bil som är billig i drift, innan du byter till nåt större, tyngre och snabbare ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
M2:orna ligger ju på 400+ och Alforna på 500+ Jag hade nog också behållit Abarthen du har och väntat med att uppgradera ![]() |
||||
Det jag säger är att man får mkt banbil för under 200 tkr. https://www.blocket.se/annons/skane/ _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Läcker bil!
![]() Om du gillar Abarthen rekommenderar jag dig att köpa en Assetto Corse. Kolla med de i Alfaklubben som kör såna så tror jag de kan tipsa om ytterligare nån som "står i ladorna"... Då får du en fabriksbyggd raceAbarth med ännu bättre så förutsättningarna för banåkningen. Dessutom kan du tävla med den, vilket är en ytterligare en dimension av körningen / hobbyn. ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Giulia Q är fantastisk, men inte som banbil på korta svenska banor.
Jag har haft en. Min gamla Megane RS är snabbare. Snabbare än många M2-or också. Åke 59.3 på kullen senast med 10 år gamla r-däck. Gelleråsen kör du iaf 1.13 om du har lite pulver. Jag hade helst haft en 4C, men känns dumt att lägga ut 800 k på en bil som är långsammare än en gammal Megane. Dessutom svårt med delar osv. Och jag skulle inte ha råd att skrota en sådan och sedan rycka på axlarna.. Räkna på någonting du kan köpa kontant, och som inte påverkar hushållsekonomin om du sätter den i ett räcke tycker jag... _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Nya bilar i all ära, men den analoga upplevelsen i en skramlig, bullrig, gammal plåtlåda är svår att slå
![]() Inte alltid snabbast, men med en omskrivelse av den vedertagna "it's smiles per gallon that counts" till "it's smiles per corner that counts" så är det många gammelbilar som slår exempelvis M2 på fingrarna ![]() Snabbare, nej. Bekvämare, nej. Mer lättkörd, troligen inte. Känna sig mer som en topp förare i en klassisk racing serie, ja! ![]() Jag hade rekommenderat en relativt färdig bil med inredningen kvar från 1995ish eller bakåt. Inte för att det är en snabbare bil på pappret, utan gör att det känns som att man kör snabbare än de värsta moderna bilarna fastän man egentligen är flera sek efter i tempo. BMW E30/E36 kanske, en Sierra Cosworth RWD kanske, gammal Alfa 75/GTV, Opel Manta/Ascona/Kadett, Porshe 944/968, äldre 911. Men som sagt, en bil som är i bra skick, vettig effektmängd, fixat chassie, och inredningen kvar för bruksvärdets skull. Jag är dock partisk ska nämnas för äldre fordon ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
![]() ![]() Att köra bana med en gammal bil innebär att du själv måste ha 100% kontroll, inga elektroniska system som hjälper eller räddar dig. I min värld är det just det som gör att den körningen blir så engagerande och intressant. Min Mustang 1965 är sjukt kul på bana, inte snabbast men långt från långsammast. Hade själv kunnat tänka mig en sådan här: ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Om man kör bana med en äldre bil så kan det var bra att sätta in en båge eller bur och bra stol. En åttitalsbil eller äldre på rdäck, och kanske lite trim, är inget jag skulle vilja hälsa på ett räcke eller volta i utan uppdaterad säkerhet. Många nittitalsbilar är nog inte heller i närheten av moderna bilar.
_________________ ![]() |
||||
Kan bara hålla med de 2 inläggen ovanför. Nya bilar är lättare och köra och snabbare (oftast) men den råare känslan av äldre bilar är mer givande när du sitter bakom ratten, men ska du jaga den ultimata varvtiden är en nyare bil alltid bättre. På senaste körningen på Sviestad när M2:an strulade lite fick jag köra ett pass i Mickes E46 M3 och det fick mig verkligen att sakna min egna, vilken känsla i bilen!
![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
https://www.blocket.se/annons/100159
Inte snyggast men för de pengarna är det mycke bil! https://www.blocket.se/annons/140142 E30 V8 med bra förutsättningar https://www.blocket.se/annons/140140 Bra grund för mycke skoj, bra pris med med tanke på vad E360r stuckit iväg till ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Någon måste ju vara den tråkigt förmanande också! 😢 Tyvärr är mitt ytterst tråkiga, men lika välmenande, råd: Gör en seriös (och ärlig) budget. En bil är bara rolig om den kan köras och användas. Om man får ångest så fort man hör ett nytt mystiskt ljud från motorrummet, då har man köpt sig en för dyr bil.
Man ska absolut inte störa sig blind på inköpspriset. Omkostnaderna runt vår hobby är kanske lättare att bortse ifrån, då det kommer lite i taget. Inte sällan, såklart beroende på vilken bil man väljer, kommer kostnaden för ägandet och användandet av bilen ganska snabbt komma ikapp och köra om det faktiska inköpspriset. Om du köper en nyare bil har du också det där smärtsamma med värdeminskningen att tänka på. Min åsikt har alltid varit att en GT3a som står still i garaget, för att ägaren inte har råd att faktiskt köra den, är avsevärt MINDRE cool än en lagom sliten E30 som körs och körs och används och körs. På samma linje: Folk tenderar ibland till att skaffa fina bilar som de inte har råd att krascha. Resultatet blir inte sällan att den fina bilen bara bankörs till typ 80% av dess potential (även om det inte finns en enda ägare någonstans på jorden som skulle erkänna det). Jag LOVAR att en rufsig gammal 325a som körs stenhårt preciiiiiis på gränsen till vad den kan är långt mer spännande än en 2019 M3a som kört de fem senaste varven utan att bakvagnen släppt en enda gång och sedan är dagen slut, för ägaren har inte råd med nya bromsar. En jämförelse: Du har en flickvän som inte är lika het som Salma Hayek. Men din flickvän sitter och spinner bredvid dig i soffan och Salma är bara på TV-rutan - vem kommer du ha roligast med den kvällen? Så gör en rimlig uppskattning av hur många trackdays du kommer kunna/vilja köra per år. Sätt ihop ett Excelark och peta in ALLA omkostnaderna. Inköp, skatt&försäkring, anmälningsavgifter, service, en omgång däck per sommar, en (två? Tre?) uppsättningar bromsar per sommar, osv. Finns det "obligatoriska" modifikationer man bör göra för att bilen ska må bra på banan? uppgraderingar (stötdämpare/fjädrar/fälgar/bromsar/stol/bälten/osv) som du vill/tänker göra, osv. Räkna på ägandet under t ex tre år. Sista rådet..... om du har den där flickvännen (hustru?), så visa henne för allt i världen inte det excelarket! Aldrig någonsin. Inte under några omständigheter. Förneka all kännedom. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (1475 totalt) |