Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 8 besök senaste veckan (27709 totalt) |
Grejen är att det finns alltid ett litet spel, inget kan vara 100% styvt, 100% utan spel. Med två banker så blir det än värre. Om ett spjäll lyfter sig 0.1 mm ute vid kanten så är det en väldigt liten rörelse i länkaget men mycket luft i förhållande till tomgångs luften med stora spjäll. Blanda in hysteresen och upplösningen i spjälläges givaren också. Med riktigt bra mekanik går det, men det blir aldrig bra på låglast. Kan man köpa rätt storlek på spjällhusen så gör det. Jag har för stora för det blev väldigt billigt, vilket kan vara en rimlig kompromiss. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Det finns ledlager som är VÄLDIGT nära glappfria
Sen finns det även glappfria, men de går lite trögt, beroende på utseende på länkage så kan de funka ockaå. Med insprutning frigör man även möjligheter med att köra 'luft rail' som sammanbinder alla runners, jag gjorde så på min kadett, till en liten burk, där tomgångsmotorn satt. Superlugn tomgång, lättmappat då alla cyllar jobbade undertryck i burken. Se inte problem, se lösningar. Exempelvis glappet vi pratar om, det är bara se till att det 'ligger an' hela tiden vid öppnande rörelse. Vändglapp så att säga, bort med det. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Väljer man istället för standard vajerhjul ett excentriskt så kan man få mycket gaspedalrörelse och väldigt lite öppning av spjäll, för att sedan när man passerat halva gaspedalens läge snabbt rampar upp till full gas. På en åtta ansluter man vajrar i mitten, så blir det bara ett spjäll utåt som 'glappar' och inte 3st. _________________ Roland Johansson |
||||
Alldeles för stort spjällhus gör väl att du får full gas innan du har full gas på pedalen bara. Kan ju i sig vara lite tråkigt, men ingen har väl dött av att få för mycket full gas.
![]() Som kadetten säger, fjäderbelastat länkage med låg friktion. Men det kan mycket väl kräva annat än köpelösningar för att komma i mål. |
||||
Gammal länk som inte funkar nu. Men jag hittade två andra forumtrådar med info om MC spjällhus: https://www.msextra.com/forums/viewt https://www.msextra.com/forums/viewt _________________ Calle Olsson ![]() |
||||
Ser ju lite kul ut med crossraminsug också, men här funderar jag på hur det håller med tanke på aluspjällhusen och lite värme på det.
https://www.facebook.com/reel/179427 |
||||
![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||
|
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
dom är kanske lite stora men det bra pris
https://shop.klracing.se/sv/artiklar _________________ henrik nielsen |
||||
menar du mellan insug o spjäll?
på min tävlings moto guzzi använde jag en vanlig olje beständig slang köpt på typ swedol. det hade jag alldrig några problem med. annars finns det ju insugs gummi i alla möjliga storlekar typ sån här https://mcdelar.one/sv/insugsgummin- _________________ henrik nielsen |
||||
Ja, mellan spjäll och insug. Så man kan räkna med att "oljebeständig" slang även klarar bensin utan att tex bli mjuk och sladdrig? _________________ Calle Olsson ![]() |
||||
Har du bestämt från vilken Mc som spjällbryggan kommer att köpas? I så fall kanske det går att använda insugsplattan också. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Inget bestämt. Men oavsett val av brygga verkar det inte finnas någon som passar rakt av mot insug för Weber. Men 8st flänsar inkl en bit rör går att göra själv. Och sen en bit slang borde lösa "problemet". ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 8 besök senaste veckan (27709 totalt) |