Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips insprutning/förgasare (modell 8 st trattar) på Cheva V8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
8 besök senaste veckan (27709 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2397



Kadett4wd skrev:
Ja är länkaget glapp så blir det ju aldrig riktigt bra.
Kolla på BMW's sexor, de har länklager o grejer.


Grejen är att det finns alltid ett litet spel, inget kan vara 100% styvt, 100% utan spel.
Med två banker så blir det än värre.
Om ett spjäll lyfter sig 0.1 mm ute vid kanten så är det en väldigt liten rörelse i länkaget men mycket luft i förhållande till tomgångs luften med stora spjäll.
Blanda in hysteresen och upplösningen i spjälläges givaren också.

Med riktigt bra mekanik går det, men det blir aldrig bra på låglast.

Kan man köpa rätt storlek på spjällhusen så gör det. Jag har för stora för det blev väldigt billigt, vilket kan vara en rimlig kompromiss.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897



Det finns ledlager som är VÄLDIGT nära glappfria
Sen finns det även glappfria, men de går lite trögt, beroende på utseende på länkage så kan de funka ockaå.

Med insprutning frigör man även möjligheter med att köra 'luft rail' som sammanbinder alla runners, jag gjorde så på min kadett, till en liten burk, där tomgångsmotorn satt.
Superlugn tomgång, lättmappat då alla cyllar jobbade undertryck i burken.

Se inte problem, se lösningar.

Exempelvis glappet vi pratar om, det är bara se till att det 'ligger an' hela tiden vid öppnande rörelse.
Vändglapp så att säga, bort med det.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5235



safe skrev:
Kadett4wd skrev:
Ja är länkaget glapp så blir det ju aldrig riktigt bra.
Kolla på BMW's sexor, de har länklager o grejer.


Grejen är att det finns alltid ett litet spel, inget kan vara 100% styvt, 100% utan spel.
Med två banker så blir det än värre.
Om ett spjäll lyfter sig 0.1 mm ute vid kanten så är det en väldigt liten rörelse i länkaget men mycket luft i förhållande till tomgångs luften med stora spjäll.
Blanda in hysteresen och upplösningen i spjälläges givaren också.

Med riktigt bra mekanik går det, men det blir aldrig bra på låglast.

Kan man köpa rätt storlek på spjällhusen så gör det. Jag har för stora för det blev väldigt billigt, vilket kan vara en rimlig kompromiss.


Väljer man istället för standard vajerhjul ett excentriskt så kan man få mycket gaspedalrörelse och väldigt lite öppning av spjäll, för att sedan när man passerat halva gaspedalens läge snabbt rampar upp till full gas.

På en åtta ansluter man vajrar i mitten, så blir det bara ett spjäll utåt som 'glappar' och inte 3st.

_________________
Roland Johansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13199



Alldeles för stort spjällhus gör väl att du får full gas innan du har full gas på pedalen bara. Kan ju i sig vara lite tråkigt, men ingen har väl dött av att få för mycket full gas.


Som kadetten säger, fjäderbelastat länkage med låg friktion. Men det kan mycket väl kräva annat än köpelösningar för att komma i mål.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
24-Seven skrev:
Som sagt, spjällhus från en MC. Det finns massor av storlekar ...
En sida med bra info om MC spjällhus: http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=6627

Gammal länk som inte funkar nu. Men jag hittade två andra forumtrådar med info om MC spjällhus:
https://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?t=6602
https://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?t=6627

_________________
Calle Olsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13199



Ser ju lite kul ut med crossraminsug också, men här funderar jag på hur det håller med tanke på aluspjällhusen och lite värme på det.
https://www.facebook.com/reel/1794278438082658


Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Ser ju lite kul ut med crossraminsug också, men här funderar jag på hur det håller med tanke på aluspjällhusen och lite värme på det.
https://www.facebook.com/reel/1794278438082658



_________________
Calle Olsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13199



Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19030



humblebragging much?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961



Borde väl gå få till ett par stödpunkter relativt enkelt eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



dom är kanske lite stora men det bra pris
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/3-spjallhus.html

_________________
henrik nielsen
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
.
Vilken typ av slangar (materialval) kan man använda som insugsslangar om man tex använder spjällbrygga från MC?
Finns att köpa var?

_________________
Calle Olsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



menar du mellan insug o spjäll?
på min tävlings moto guzzi använde jag en vanlig olje beständig slang
köpt på typ swedol. det hade jag alldrig några problem med.
annars finns det ju insugs gummi i alla möjliga storlekar
typ sån här
https://mcdelar.one/sv/insugsgummin-forgasare/

_________________
henrik nielsen
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
fordcapri skrev:
menar du mellan insug o spjäll?
på min tävlings moto guzzi använde jag en vanlig olje beständig slang
köpt på typ swedol. det hade jag alldrig några problem med.

Ja, mellan spjäll och insug.
Så man kan räkna med att "oljebeständig" slang även klarar bensin utan att tex bli mjuk och sladdrig?

_________________
Calle Olsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5805



calle_o skrev:
Vilken typ av slangar (materialval) kan man använda som insugsslangar om man tex använder spjällbrygga från MC?

Har du bestämt från vilken Mc som spjällbryggan kommer att köpas?
I så fall kanske det går att använda insugsplattan också.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
super7 skrev:
calle_o skrev:
Vilken typ av slangar (materialval) kan man använda som insugsslangar om man tex använder spjällbrygga från MC?

Har du bestämt från vilken Mc som spjällbryggan kommer att köpas?
I så fall kanske det går att använda insugsplattan också.

Inget bestämt. Men oavsett val av brygga verkar det inte finnas någon som passar rakt av mot insug för Weber.
Men 8st flänsar inkl en bit rör går att göra själv. Och sen en bit slang borde lösa "problemet".

_________________
Calle Olsson
Citera
Skruva banåkabil
Tips insprutning/förgasare (modell 8 st trattar) på Cheva V8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
8 besök senaste veckan (27709 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande