Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 15 besök senaste veckan (2311 totalt) |
Jeg kobte for ca 5 år siden en Nissan 200sx i Sverige, nu er jeg ved at sætte den i stand og ville se hvilke informationer jeg kunne finde hos transportstyrrelsen men der står den bil er skrottet? Den havde reg. WTX874 er det et problem hvis jeg skal sælge til en Svensker en dag? Eller registrere den i Danmark?
![]() _________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Skyline R33 GTST e46 Cabrio |
||||||
Om du inte registrerat in den i Danmark och den blivit "skrotad" i Sverige så är det nog svårt att ta den i bruk igen då identiteten blivit förverkad.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Tak for svar, jeg kan se den går gennem besigtning 10-5- 2019 og jeg kober den i 6 måned 2019. Hvordan kan han skrotte bilen når han har solgt den til mig?
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Skyline R33 GTST e46 Cabrio |
||||||
Det känns konstigt att en bil skulle kunna ha aktiva regnummer i Finland, Sverige, Norge och Danmark, samtidigt. |
||||||
Rimligen borde den stå som exporterad men den blir ju inte avregistrerad i Sverige förrän du skickar en kopia på den danska registreringshandlingen som han kan bifoga med det svenska reg-beviset.
Har ni inte kommit överens om nåt sådant så har han väl bara kryssat i skrotad rutan på beviset och skickat in det ihop med nummerplåtarna. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag kan tänka mig vad som hänt eftersom jag varit med om detta innan för en motorcykel jag sålde till Danmark.
Jag ser att din bil avregistrerats i Sverige i november 2022. Lite mer än tre år efter du köpt den. I fallet med min motorcykel så registrerade aldrig köparen den i Danmark, och för att jag ska kunna tas bort som ägare så måste den registreras i nya landet först. Annars står jag kvar som ägare för den i Sverige. Jag kan inte göra något åt det första tiden trots att jag inte är intresserad av att stå som ägare för ett fordon jag inte äger... MEN har den inte reggats i nya landet inom tre år så kan jag efter den tiden gått avregistrera den själv, dvs skrota, den i Sverige genom att ringa Transportstyrelsen. Dessa tre år måste gå först (info från Transportstyrelsen som jag jagade många gånger om detta) och i fallet med din bil så kan jag tänka mig att säljaren gjorde likadant som jag eftersom denne antagligen inte vill stå som ägare på en bil han/hon inte äger. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Tak for svar. Så skulle jeg havde lavet export papirer på den, det viste jeg ikke og sælgeren har ikke kontaktet mig og oplyst noget. Kan jeg så skrive til transportstyrelsen for at få lavet export papirer eller er den helt slettet i deres system?
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Skyline R33 GTST e46 Cabrio |
||||||
du skulle ha kört till tullen o få gjort import papper som visar att bilen är importerat till danmark o betalt skatt på den, när du kom hem.
o så skulle du skicka papperet till säljaren, o han ska skicka in det pappret tillsammans med reg skyltarna nu i efterhand är det kört att få ut dom svenska papparen. sitter oxå själv med ett reg bevis på en bil som är såld till tyskland, han skickade alldrig tull paper _________________ henrik nielsen |
||||||
Jag är kanske nojjig men jag ville ha bort min sålda motorcykel från mig så fort det gick efter de 3 åren gått (somTransportstyrelsen behövde) mest för att det är tråkigt om numret samlar parkeringsböter eller om någon använder skylten på ett flyktfordon efter ett rån eller nåt ![]() Ovanstående är kanske ingen risk, men ändå _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Absolut, men alla problem är borta, och de utgifter som tillkommer får köparen stå för då alla papper är "klara" när den sen kanske skall registreras eller skrotas i nästa land. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
nu det ju inte så att det är ett JÄTTE problem
jag har ringt transportstyrelsen några gångar o förklarad läget o så brukar det lösa sej dom papper jag har kvar har jag bara inte fått tummen ut av r----- o ringt dom bara tänka på att alltid behålla skyltarna _________________ henrik nielsen |
||||||
Hade massa skyltar men de brann upp med garaget, så jag har en BMW kombi, en Alfa Romeo GTV och en Alfa Romeo 75 turbo som bara finns i registerform. ![]() Brukar ringa dreglande försäkringssäljare till mig med jämna mellanrum och erbjuda "fantastiska priser". ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag har ett släp reggat på mig som är stulet... Står registrerat som stulet hos transportstyrelsen, men det ligger fortfarande på mig...
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Inte helt ovanligt, då gissar jag att du inte använt någon försäkring eller att det varit inom de senaste tre åren. Försäkringsbolag 'övertar' ju ägandet vid skadereglering normalt sett. _________________ Roland Johansson |
||||||
Det var tyvärr oförsäkrat..., det var 6-7 år sedan. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
ring o prata med dom, så tar dom bort det _________________ henrik nielsen |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 15 besök senaste veckan (2311 totalt) |