Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Volvo 244 -85 Mot glasskiosken!
16 besök senaste veckan (1969 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Trådstartare
Har länge velat ha en 240 att glida runt med på sommaren, men inte riktigt fått tummen ur. Nu föreföll det sig så att jag behövde få nävarna på en 240 för att kunna tillverka lite delar på jobbet och då var tajmingen rätt klockren. Eftersom behovet var tämligen akut (som det så ofta är i vår sfär) så blev det att köra upp till Dalarna och hämta hem ett fint litet objekt.

Det enda som egentligen var ett krav var den nyare fronten (dvs, inte med de runda lyktorna) samt att det skulle vara den ljusblåa varianten. Anledningen till detta var att jag och hustrun tillbringade våra första år tillsammans i en 740 med motsvarande lack, och det var där hon även tog körkort. Med andra ord, det finns ett nostaligiskt värde i det.

Sagt och gjort, hittade en bil där trösklarna och golvet var bytt. Något jag inte var sugen på att göra. Resten av bilen var i varierande skick från "jättebra" till "förbättringspotential finns". Men, det är ju trots allt en 240! Lite fix är bara charmigt.

Det första stoppet på resan gjordes på Biltema, då jag behövde köpa lite sprit för att smälta is i spolarmunstycket till rutan. När jag kom ut igen hade en annan 240 parkerat bredvid, vilket gjorde mig rejält lycklig.

Motorn är B230A, och den dricker faktiskt mindre än jag trodde! Snittet under de 60 milen hem (varav majoriteten var 110+ på motorvägen) var under 1 liter milen. Helt klart acceptabelt för en gammal tegelsten!

Såhär såg bilen ut när den väl kom hem till garaget. Steg ett blev en rejäl tvätt och sedan fick polermaskinen åka fram. Som synes var inte lacken i det bästa skicket, men det var inte särskilt svårt att få fram en fin glans igen. Kan slå ett varmt slag för Tershines maskin och polermedel, men trissorna var lite för hårda för min smak.

Vargön
Här sen Feb 2003

ÅÅååh det här blir säkert mysigt att följa. thumbs up
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Kul projekt thumbs up

Här i våra trakter är det inte helt ovanligt att man ser 240 som brukskörs året runt, verkar inte finnas någon övre gräns för hur långt de kan gå med lite omvårdnad.

260 nos är lite oväntat.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010

Ska bli kul att följa, 240 är ju ändå rätt charmiga

Ford Cortina 1965
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Janne J skrev:
Kul projekt thumbs up

260 nos är lite oväntat.

Exportutförande och vissa "E" 83-85 hade 260 front. Bl.a. 242 Turbo i USA hade den fronten med dubbla runda ljus fram.

Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Kul med en gammal hederlig 240!

Den bebis-blå färgen hade jag på en 245:a en gång i tiden. Jag kan väl säga att åsikterna om den färgen går isär...

Hade också en 244 med B23 som jag renoverade upp från rost och även gjorde en topprenovering på. Den var faktiskt riktigt trevlig efter det!
Tillfället när fjäderbenet höger fram separerade ifrån hubben under färd var dock mindre kul...

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vi kräver sen bilder på när du sladdar runt korvkiosken

08
Här sen Apr 2005

Åhh, en länsstyrelseblå 244. Grattis?

Jag hade som student en 244 jubileum-78 B21 GLE. I silvermetallic.
Helt odödlig.

c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Jag hade en ny 245 GLT -81, manuell med B23E, diffbroms och turbohjulen. 1981 fanns 240 turbo bara som 4-dörrars i Sverige. Den gick ganska bra med 140 hkr. Pirelli P6 däcken bak tog slut ganska fort.

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

c311 skrev:
Jag hade en ny 245 GLT -81, manuell med B23E, diffbroms och turbohjulen. 1981 fanns 240 turbo bara som 4-dörrars i Sverige. Den gick ganska bra med 140 hkr. Pirelli P6 däcken bak tog slut ganska fort.

Vi hade en 245L med B19 motorn och automatlåda som firmabil på Ericsson. Den var raka motsatsen mot din GLT

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Janne J skrev:
c311 skrev:

Vi hade en 245L med B19 motorn och automatlåda som firmabil på Ericsson. Den var raka motsatsen mot din GLT

B19 var snikversionen när B20 slutade tillverkas. Jag har kört några 240 turbo och de var ganska trötta innan turbon fick upp farten. Sämst var de i USA men utvecklingen har gått framåt sen dess. GLT:n gick vidare när jag blev med hus. Nästa bil blev en begagnad Kadett C med 58 hkr. 2010 sålde jag min sista Volvo, en 98:a 945 Turbo SE. Den är skrotad enligt bilregistret.

OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Trådstartare
240, folkets kärra - det går ju verkligen inte att hävda något annat.

Och Magnus, nej, den här skall minsann inte sprätta runt! Den skall mysglida genom Eslövsvägarna.

Åkte för övrigt och hämtade fyra stycken dörrar idag - som satt på en 245a. Frågade om den var körbar, och, ptja, ni kan väl se konversationen nedan;

Lärdomen jag drar av detta är att en 21åring som tycker att sidepipes på en B230 är livets fränaste skapelse inte riktigt har samma uppfattning av att "köra utan problem" som jag.

Man må kalla mig petig och gnällig, men följande saker uppskattar jag faktiskt om man skall köra knappa sex milen med en bil;

Blinkers
Halvljus
Bakljus (över huvud taget)
Vindrutetorkare
Kupéfläkt

Och så den lilla detaljen med bromsar.

Det blev en jäkligt spännande upplevelse när jag skall stanna vid stoppskylten mot den stora vägen och pedalen försvinner i botten och bilen i ett makligt tempo bestämmer sig att sakta in.

Ännu roligare när jag accelererade upp igen och ratten slog som en Tyson på crack - nej, bromsarna var inte de bästa på att varken gå in eller ut...

Men, jag tog mig hem helskinnad. Knappt. Kan också tänka mig att det inte bara är ett varv kapat på fjädrarna om man säger så.

Nåväl! Hyfsade dörrar är nu fixade i vart fall, och någon folkracejunior kommer säkert bli glad över 245an en vacker dag, för på min uppfart skall den då definitivt inte stå.

Passade även på att polera lite mer på baken och byta ut lyktorna (ja, jag vet, orange, men det struntar jag i). Det blev ett lyft!

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Härligt, det här ska följas! Går själv och drömmer om en 245 som bruksis.

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

OscWan skrev:
https://rejsa.nu/im/user/29492/2025-02-05-13-03-49_474952733_1335559714544703_6957964214808215413_n.jpg

Wow! thumbs up

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Trådstartare
Börjat jobbet med att flytta över dörrarna från rishögen som jag hämtade.

Bilen var täckt med snö och is, men jag kunde i alla fall avgöra att dörrarna var tillräckligt rostfria. Visade sig dock sedan att de led av nässelsjuka. Nåja, det spelar ingen roll! De är mycket bättre än mina gamla. Var lite klurigt att inte bränna igenom topparna när jag polerade, men gick fint.

Skåne
Här sen Apr 2023

Trådstartare
Man får hoppa lite fram och tillbaka dit andan faller på. Monterade min Prototipo. Finns det någon bil den inte passar i?

Skåne
Här sen Apr 2023

Trådstartare
Med en viss sejour uppe i Umeå så går det framåt med bilen. Men likt fasiken är det saker som krånglar både högt och lågt...

Dörrarna på reservskrotet jag tog hem var bättre, men inte perfekta. Men det visade sig att det inte är samma tändningslås i 244an som i dörrarna, vilket innebär att jag inte kan flytta över låscylindrarna och ha en nyckel till allt. Tror ni att jag upptäckte detta innan jag började flytta? Självklart inte.

Kulören blev rätt i alla fall, och de är tämligen rostfria. Det är väl det viktigaste! Polerad och färdig blev bilen faktiskt finare än jag kunde hoppas - och det är extra rolig kontrast med allehanda bulor och repor.

Det finns rost på båda bakskärmarna som behöver fixas en vacker dag, plus att jag antagligen kommer att vilja byta till fina dörrar (där jag inte behöver ha plastlisten längst ned). Man ser rätt tydlig skillnad på en polerad dörr och en opolerad.

Dock började det lite mer huvudvärk här. När jag städade och gjorde i ordning insidan så plockade jag bort en eftermarknadsvarvräknare. Jag bytte också strålkastarna och blinkers till nya prylar. Efter detta startade inte bilen.

Nåja, det är väl bara att matningen till tändspolen gick genom belysningen på varvräknaren eller något, tänkte jag. Mätte upp, nog är det spänning allt. Vad i...? Av ren händelse så testade jag belysningen när jag ändå satt där inne, och blinkers på ena sidan fungerade inte - det händer inte ett jota när man drar på spaken. Men - bilen startar. Typ. På någon cylinder. Och instrumentklustret blinkar i takt med gången på bilen. Så, någonstans är jorden knasig till tändspolen.

Det här är som sagt en B230a förgasarmotor. På en jäkla 244. Hur i hela fridens namn kan det här hända? Jag har inte rört några jordpunkter till något annat än strålkastaren.

Började kika lite, och insåg att elsystemet inte ser jätteroligt ut. Utöver skarvade och klippta kablar här och var, och skarvhylsor lite överallt så är det rejält med ärg på samtliga kontakter.

Slutligen hittade jag även att anslutningen på fördelaren var knäckt - antagligen hände det när jag lyfte ur batteriet för att komma åt strålkastaren på något vänster.

Och eftersom de här fördelarna inte är gratis idag (runt 2000kr får man väl ge för en begagnad) så var det ett rätt lätt val att istället köpa hem en 123ignition. Har aldrig skruvat med dessa tidigare på bil (men däremot på hoj), så det blir förhoppningsvis få svordomar och en enkel konvertering!

Skåne
Här sen Apr 2023

Trådstartare
Jag hatar bilar.

kallinge
Här sen Jul 2005

ser ut som grejer ärjat fast.....

Volvo 244 -85 Mot glasskiosken!
16 besök senaste veckan (1969 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande