Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (780 totalt) |
Det är lite populärt att begränsa wheelies med laseravståndsgivare.
Och den givare som är populär är onödigt dyr. Typ 8000-10000kr ![]() Jag känner att här måste det gå att spara pengar, men jag är osäker på hur saker och ting betecknas mm mm. Så min fråga är om en sån här har 'samma' funktion, att läsa mot en icke reflexförsedd yta: ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Jag använde den här när jag loggade hur fjädringen på bilen jobbade på bana:
https://www.amazon.se/AZDelivery-VL5 _________________ ![]() |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
11Hz känns spontant som lite långsamt?
Hur används den? Monterad fram på bilen och mäter mot marken? Edit: Varför ens blanda in en avståndsmätare som kan bli smutsig och mäta fel osv? Ett gyro borde ju vara otroligt mycket enklare att använda, du kan mäta med hög frekvens, i princip okänsligt för yttre störningar osv. Blanda in en accelerometer också så kan du logga dina repor och se precis vad som händer. Vad gör ECUn för att reagera? soft cut på tändning? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det är så de stora grabbarna gör när de kör förbannat fort med radialer. Och jag orkar itne uppfinna hjulet igen. Jag provade med g-kraft sensor, och det var väldigt irregular signal som behövde dämpas för att få nåt nyttigt av den. På strippen blir det inte så skitigt, och det är inte svårt at torka av med en trasa. Och inte brytning av tändning, då tvärstannar ju accelerationen, det måste vara dumt på strippen ![]() Med ett gyro blir det väl tre axlar att hålla rätt på? _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
cool.
Hur kopplade du? Genom arduino? Tänkte ju slippa sånt då jag kan inte programmera, jag vill ha en 0-5v signal. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Vad styr du ner effekten med då? Eller vad används signalen till? Du kan ju välja att bara kolla på en axel på gyrot, sätt den så du får ut en 0-5v mellan plan och 20* nos upp så har du ju all information du vill ha? sampla med 1kHz eller nåt och sen är det väl bara att MAXX-Ecun får reagera på det som kommer ut. Troligen så får man helt enkelt prova sig fram till vad som funkar, om man vill kolla på vinkel eller vinkel+vinkelhastighet osv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Banner givaren har en analog utgång, medan IFM givaren kommunicerar med I/O link.
Vet inte om du behöver ett analogt värde, eller vill du bara ha en brytpunkt ? I/O link givaren fattar jag det som inte har analog utgången. Och då läser man in längdvärdet via en I/O link master, som då sitter i PLC styrningen. Bannergivaren blir nog dyrare, som alla andra med analogutgång, då det är mer komplicerat. Vill du bara ha en brytpunkt skulle denna kunna funka. (tog bara första bästa, kan finnas billigare.) https://www.ifm.com/se/sv/product/O5 Lasergivare med TOF Time of flight mätning är nog ett krav, då de är helt okänsliga mot färg och reflektioner. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Ah,, du ser va bra det är att kunna diskutera och få info Brytpunkt går inte, utan det måste vara en analog signal, helst 0-5v. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Ja jag har kikat på dem på ebay också, men törs inte riktigt,. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
4-20mA eller 0-10 volt är ju det vanliga i automation.
En 0-10 volt givare skulle kanske kunna gå att programmera till 0-5 volt. Men jag gissar att givare med 0-10 volt ofta kräver mer än 12 volt för att fungera. Vi har en Wenglor givare på jobbet med Laser, som är mycket bra, men jag tror den kräver 24 volt. Finns ju ultraljudsgivare också, man kan ju fundera på hur utsignalen är från en parkeringssensor på en bil ![]() _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Det är ju en bra fråga, jag svarar såhär: Så snabb som möjligt så jag vet att det är inte uppdateringshastigheten som fallerar =) _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Jag har testat med en parkeringssensor, man får ingen som helst vettig signal ur dem, man måste nog ha nån 'box' emellan som översätter. Men jag har fått flera uppslag på yaw sensor nu, och tänkte kika lite på det. Bäst vore med en 'enaxlig' sensor om det finns, för att göra det så lätt som möjligt. Men jag är lite rädd de kanske påverkas av g-krafter också. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Kan det funka med en givare på framfjädringen?
Dvs så att för de sista centimetrarna innan gaffeln fjädrar ut helt har du en analog 0-5V signal? Då borde det kunna bli iallafall på gränsen till en wheelie _________________ Johan Lekås |
||||
Ultraljud kan nog funka om man har något platt som bara rör sig upp och ner från sensorn typ del av upphäggningen men är oftast väldigt vinkel känsligt. Dock osannolikt att moderna parkeringsensorer funkar de lär vara av en typ som kräver data bearbetning för att bygga bilder av output från multipla sensorer, kanske att någon äldre som bara piper argt när du närmare dig saker kan funka eller någon industri avståndsgivare. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (780 totalt) |