Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bra att tänka på vid motorbyte från diesel till bensinmotor i BMW?
11 besök senaste veckan (716 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Hej!

Är det extra krångligt att byta motor från diesel till bensinmotor i en BMW från 2009?
Nåt man bör tänka på lite extra vid ett sådant swap?

Tanken är att behålla det mesta i elektronikväg i instrumentbräda mm.
Så det är bara motorhärvan som byts till bensinmotorn.

Alla tips är välkomna och gärna om någon gjort detta från egen erfarenhet.

Mvh//
Chrille

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Ska den förbli godkänd för gata så är väl registreringsbesiktningen den stora utmaningen på helbilsgodkända bilar. Vägen runt via SFRO och ombyggt fordon kräver betydligt mer än motorbyte för att räknas som ombyggt.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Går det ens? är inte instrumenthus etc olika för bensin/diesel? Olika skalor på varvräknare och varningslampor etc. Jag tror du åker på att byta minst hela instrumentkablaget men risken är väl att det är integrerat i resten av bilens elsystem ?
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Spontant så kommer du, som redan sagts, behöva byta även instrument, ECU, kabelhärva och bränslesystem. Sedan är förmodligen utväxlingen i diffen eller lådan (eller båda?) olika mellan dieselmodellen och bensinmodellen, av goda skäl.

Till det kommer det vara en mardröm att få den godkänd för vägbruk.

Låter som ett enormt projekt med stora kostnader för att ändra på en 15år gammal bil. Det är nog ett långt bättre alternativ att bara byta bil istället.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Ja, tanken med detta är att bygga en trackdaybil. Kanske lir lite lättare att svara med lite mer info. 😊

Jag är sugen på att skaffa en BMW E82 1-serie coupe 2009-2010 och därefter montera i en M52TUB28 motor från en E46 328.
Denna motor har jag redan i garaget med bortprogrammerad EWS mm.
Har även fram- & bakaxel från samma bil. Samt bromsar från E46 M3 som tanken var att montera på denna.

Men då jag endast hittat ett bra objekt som är en diesel, så tänkte jag att det kanske är någon som gjort detta motorbyte.

Kan det vara så att jag behöver ett instrumentkluster från just BMW E46 är att få det att funka?
Sen är det ju en trackdaybil, så då kanske det är bättre att göra ett enklare elsystem med bara dom funktioner jag behöver.

Mvh//

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021

chrillej82 skrev:
Ja, tanken med detta är att bygga en trackdaybil. Kanske lir lite lättare att svara med lite mer info. 😊

Jag är sugen på att skaffa en BMW E82 1-serie coupe 2009-2010 och därefter montera i en M52TUB28 motor från en E46 328.
Denna motor har jag redan i garaget med bortprogrammerad EWS mm.
Har även fram- & bakaxel från samma bil. Samt bromsar från E46 M3 som tanken var att montera på denna.

Men då jag endast hittat ett bra objekt som är en diesel, så tänkte jag att det kanske är någon som gjort detta motorbyte.

Kan det vara så att jag behöver ett instrumentkluster från just BMW E46 är att få det att funka?
Sen är det ju en trackdaybil, så då kanske det är bättre att göra ett enklare elsystem med bara dom funktioner jag behöver.

Mvh//

Beroende på styrsystem så bör det vara lugnt. MaxxECU har ju canbus protokoll för e9x som är samma, då blir ju allt rätt så enkelt och smidigt. Ska du ha original ECU till M52an blir det nog lite mer jobbigare.

Original e9x mätarhus verkar ta info genom canbus.

Gällande fram och bakaxel så ser jag inte riktigt varför du ska byta dessa. Mycket robusta på E8X/E9X från fabrik.

Här sen Apr 2005

Jag köpte en 120dM sport 2010 och byggde racebil av. Kolla min byggtråd.
Behåll bak och framvagn, superbra som de är.
Skicka i ny motor och växellåda samt anpassa kardanen sen sitter drivlinan på plats.
Motorhärvan tar du från den nya, elsystemet sliter du ur och bygger nytt. Lättast så.

Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Skicka i ny motor och växellåda samt anpassa kardanen sen sitter drivlinan på plats.
Motorhärvan tar du från den nya, elsystemet sliter du ur och bygger nytt. Lättast så.

Lite så jag tänkte med elsystemet också, men eftersom jag tänkt ha den som trackdaybil till en början och inte ren racebil så behöver jag nog ha kvar några väsentliga prylar som typ ABS, trippmätare med mätarställning mm för att hålla den gatlegal.
Därav behöver jag nog ha ett mätarhus från någon original BMW.

Håller på att kolla med SFRO och Testa om det ens är möjligt.

Har du något grund elschema som du utgår ifrån när du bygger?
Gärna något som du kan dela med dig av via pm eller här i tråden? 😊

Mvh

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020

chrillej82 skrev:

Borde väl åka på att uppfylla ombyggt fordon kraven och regga som ombyggt fordon. Vilket bör sluta upp med iaf etanolkonverterad motor, växellåda, diff, bromsar och kanske något mer beroende på besiktningsmannen.

Men det verkar som svaren på sådana frågor beror lite på vem som besiktar bilen på slutet.

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

chrillej82 skrev:
Patrik Skoog skrev:

Lite så jag tänkte med elsystemet också, men eftersom jag tänkt ha den som trackdaybil till en början och inte ren racebil så behöver jag nog ha kvar några väsentliga prylar som typ ABS, trippmätare med mätarställning mm för att hålla den gatlegal.
Därav behöver jag nog ha ett mätarhus från någon original BMW.

Har du något grund elschema som du utgår ifrån när du bygger?
Gärna något som du kan dela med dig av via pm eller här i tråden? 😊

Mvh

Har du E46 328 donator så ta med mätarhus och härvan till denna. Då har du löst mycket. ABS går att köra "standalone" Håller på att fixa med denna nu, får se om jag lyckas
Att bygga elsystem utöver det ovan är enkelt, inte många trådar krävs för att det skall lysa och blinka nog mycket för bilprovningen. Men SFRO är ingen dum ide, nog enklaste vägen då det alltid spårar ur.
På en lättad bil kommer du långt med 1 seriens bromsar. Finns 135 bromsar att skruva dit om du i framtiden skulle vilja ha mer bromsverkan. Finns många adapters från org upright till andra BMW ok också.

Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
[quote="Patrik Skoog"]
chrillej82 skrev:
Patrik Skoog skrev:

Har du E46 328 donator så ta med mätarhus och härvan till denna. Då har du löst mycket. ABS går att köra "standalone" Håller på att fixa med denna nu, får se om jag lyckas
Att bygga elsystem utöver det ovan är enkelt, inte många trådar krävs för att det skall lysa och blinka nog mycket för bilprovningen. Men SFRO är ingen dum ide, nog enklaste vägen då det alltid spårar ur.
På en lättad bil kommer du långt med 1 seriens bromsar. Finns 135 bromsar att skruva dit om du i framtiden skulle vilja ha mer bromsverkan. Finns många adapters från org upright till andra BMW ok också.

Tyvärr hann jag skrota donatorskalet där mätarhuset åkte med. Men det borde gå att lösa ett mätarhus i efterhand.

Däremot blev jag nyfiken på hur du löser ABS standalone-systemet. Har du någon bild på kopplingsschema och vilka komponenter som används?

Känns som att du har stenkoll på hur man enklast kan bygga ett elsystem som klarar en kontroll hos bilprovningen. Finns det ett grundschema som du använder sedan tidigare? Gärna någon bild om du har det?

Mvh//

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Skruva banåkabil
Bra att tänka på vid motorbyte från diesel till bensinmotor i BMW?
11 besök senaste veckan (716 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande