Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
13 besök senaste veckan (845 totalt) |
Hej Experter,
En fundering gällande de bakre lambdasonderna. Jag har på min trackday Boxster en lambda före och en efter kattarn på var sida om motorn. Har kört med cat bypass och därför programerat bort de bakre lambdasonderna för att inte få felmeddelanden. Nu inför besiktning monterade jag tillbaka kattarna och åkte och besiktigade utan att de bakre lambdasonderna var inprogramerade. Bilen fick "flying numbers" men avgasvärderna var kass. Styr verkligen de bakre lambdorna så mycket på avgasreningen? Trodde de var mest till för att kontrollera/justera för kattarna? Avgasvärden nedan: CO: 1,3 (ok 0,5) CO vid 2500 varv: 2,7 (ok 0,3) HC: 78 (ok 200) dvs ok Lambda: 0,91 (ok 0,97-1,03) dvs alldeles för fet blandning Kan det verkligen bero på att de bakre lambdorna är bortprogrammerade? Hittar inga läcker eller annat. Kan tillägga det också att enda skillnaden (vad jag vet) från förra gången jag besiktigade är att de bakre lambdorna är bortprogrammerade, då med fina avgasvärden, så det är ju naturligtvis logiskt att det är detta det beror på, bara lite förvånad. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Vet inte om bakre lambdan gör så mycket mer än att kontrollera om katalysatorn gör sitt jobb. Kodade bort bakre lambdan på min Z3 efter jag monterade en sport/race katalysator och den gick igenom besiktningen utan problem. Vad exakt gör cat bypass och ändrades det något i motorstyrningen utöver att koda bort den bakre lambdan?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Catbypass: Bortplockade kattar. ;-) Nej, inget annat gjordes. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Bakre sonden är för att kontrollera att katalysatorn fungerar, styr inte. Så du har något annat fel... Börja med ditt låga lambdavärde, när du hittar orsaken till det så kommer nog resten lösa sig på en gång. _________________ Roland Johansson |
||||
Ja, så kan det säkert vara. Är bara inte med på vad det skulle kunna vara. Hade förhoppning på att det skulle hjälpa att koppla in dom igen. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Tack, tycker jag har kollat allt där men jag får väl göra ett nytt försök. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ok, tack för tipset. Runt insug brukar jag köra med startgas, det har funkat bra. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Jepp, allt ok. Bilen går perfekt och inga felkoder. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Jag har fått lära mig att bakre sensor/er påverkar Long term fuel trim. Iaf på Bosch Motronic 7 och senare. Du borde kunna läsa ut long term fuel trim via diagnosen. Kanske går att göra en reset på fuel trim och åka och besiktiga?
Long Term Fuel Trims Long-term fuel trims are measured over longer time intervals by oxygen -, or air fuel ratio sensors downstream of the catalytic converter, and in practice, the signal voltages these sensors generate are not directly implicated in fuel delivery strategies, although there some exceptions to this rule. https://trade.mechanic.com.au/news/understanding-short-term-and-long-term-fuel-trims1#:~:text=Long%2Dterm%20fuel%20trims%20are,some%20exceptions%20to%20this%20rule. _________________ Andreas Forslund BMW 325i -88 |
||||
Now were talking, tackar. ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Nu verkar ju CO halten vara väldans hög 1,3 ?
Vilket också tyder på fet blandning. Men som jag förstått det är bilprovningens Lambda värde beräknat. (vilket kan vara förvirrande) Alltså deras gas analysator mäter gasen, och räknar ut lambdavärdet. Så deras värde refererar till vad man har före katalysatorn. (katalysatorn förändrar värdet något) Detta gör att även mycket små läckage i avgassystemet kan ställa till det, på deras lambda mätning. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Ja, det är jäkligt skumt. Inga felkoder, bilen går perfekt, inga läckage varken på insug eller avgas. Luftmassemätare kollad, lambdorna kollade. Har nollat och lagt in original mapp, nollat "Long term fuel trim" och kopplat in de bakre lambdorna. Efter detta kört 15 mil på 95 oktan + 5% E85. Ska åka in och testa idag och se hur det ser ut. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Jag har felkod på bakre sonden i min speedster. Där påstår den tyska trimfirman (som får anses seriös) att bakre har viss påverkan. Minns inte exakt vad dom skrev men något likt i länken som redan postats. Över tid kan en justering då säkerligen ge en helt felaktig bränsleblandning iom att bakre sonden enligt länken ändå lagrar data i ecu
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Den bakre sonden har en diagnosfunktion och brukar ändras till 0% med trimprogram. Så länge det inte läcker någonstans på "vägen" ska det fungera. Av erfarenhet brukar motorer med direktinsprut vara kinkiga med avgasvärden om mottrycket på avgassidan är lägre än original. Det är alltid kompromiss i någon form. På vissa bilar är det 3 eller fler sonder...
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Detta resulterade i följande: CO: 0,0 CO 2500 rpm: 0,0 HC: 2 Lambda: 1,0 Med andra ord, rena miljöbilen. Vi kan med andra ord konstatera att de bakre lambdorna har en funktion. Och, innan någon kommenterar mappen så ska det tilläggas att jag besiktigat med den 3 ggr tidigare. Tack alla för tips och ideer. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Tänkte skriva igår.
men ja,, de har en funktion. mappare som 'mappar bort' dem med att sätta nya gränsvärden för vad som är ok för styrboxen vet inte riktigt vad de ställt till med. Det brukar visa sig på bränsleekonomin ganska snabbt. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
13 besök senaste veckan (845 totalt) |