Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funktion bakre lambdasonder
13 besök senaste veckan (845 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
Hej Experter,
En fundering gällande de bakre lambdasonderna.
Jag har på min trackday Boxster en lambda före och en efter kattarn på var sida om motorn.
Har kört med cat bypass och därför programerat bort de bakre lambdasonderna för att inte få felmeddelanden.
Nu inför besiktning monterade jag tillbaka kattarna och åkte och besiktigade utan att de bakre lambdasonderna var inprogramerade.
Bilen fick "flying numbers" men avgasvärderna var kass.
Styr verkligen de bakre lambdorna så mycket på avgasreningen? Trodde de var mest till för att kontrollera/justera för kattarna?
Avgasvärden nedan:
CO: 1,3 (ok 0,5)
CO vid 2500 varv: 2,7 (ok 0,3)
HC: 78 (ok 200) dvs ok
Lambda: 0,91 (ok 0,97-1,03) dvs alldeles för fet blandning

Kan det verkligen bero på att de bakre lambdorna är bortprogrammerade?
Hittar inga läcker eller annat.
Kan tillägga det också att enda skillnaden (vad jag vet) från förra gången jag besiktigade är att de bakre lambdorna är bortprogrammerade, då med fina avgasvärden, så det är ju naturligtvis logiskt att det är detta det beror på, bara lite förvånad.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Vet inte om bakre lambdan gör så mycket mer än att kontrollera om katalysatorn gör sitt jobb. Kodade bort bakre lambdan på min Z3 efter jag monterade en sport/race katalysator och den gick igenom besiktningen utan problem. Vad exakt gör cat bypass och ändrades det något i motorstyrningen utöver att koda bort den bakre lambdan?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
Westersund skrev:
Vet inte om bakre lambdan gör så mycket mer än att kontrollera om katalysatorn gör sitt jobb. Kodade bort bakre lambdan på min Z3 efter jag monterade en sport/race katalysator och den gick igenom besiktningen utan problem. Vad exakt gör cat bypass och ändrades det något i motorstyrningen utöver att koda bort den bakre lambdan?


Catbypass: Bortplockade kattar. ;-)
Nej, inget annat gjordes.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5232



mittmotor skrev:
Hej Experter,
En fundering gällande de bakre lambdasonderna.
Jag har på min trackday Boxster en lambda före och en efter kattarn på var sida om motorn.
Har kört med cat bypass och därför programerat bort de bakre lambdasonderna för att inte få felmeddelanden.
Nu inför besiktning monterade jag tillbaka kattarna och åkte och besiktigade utan att de bakre lambdasonderna var inprogramerade.
Bilen fick "flying numbers" men avgasvärderna var kass.
Styr verkligen de bakre lambdorna så mycket på avgasreningen? Trodde de var mest till för att kontrollera/justera för kattarna?
Avgasvärden nedan:
CO: 1,3 (ok 0,5)
CO vid 2500 varv: 2,7 (ok 0,3)
HC: 78 (ok 200) dvs ok
Lambda: 0,91 (ok 0,97-1,03) dvs alldeles för fet blandning

Kan det verkligen bero på att de bakre lambdorna är bortprogrammerade?
Hittar inga läcker eller annat.
Kan tillägga det också att enda skillnaden (vad jag vet) från förra gången jag besiktigade är att de bakre lambdorna är bortprogrammerade, då med fina avgasvärden, så det är ju naturligtvis logiskt att det är detta det beror på, bara lite förvånad.


Bakre sonden är för att kontrollera att katalysatorn fungerar, styr inte. Så du har något annat fel... Börja med ditt låga lambdavärde, när du hittar orsaken till det så kommer nog resten lösa sig på en gång.

_________________
Roland Johansson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
mittmotor skrev:
Hej Experter,
En fundering gällande de bakre lambdasonderna.
Jag har på min trackday Boxster en lambda före och en efter kattarn på var sida om motorn.
Har kört med cat bypass och därför programerat bort de bakre lambdasonderna för att inte få felmeddelanden.
Nu inför besiktning monterade jag tillbaka kattarna och åkte och besiktigade utan att de bakre lambdasonderna var inprogramerade.
Bilen fick "flying numbers" men avgasvärderna var kass.
Styr verkligen de bakre lambdorna så mycket på avgasreningen? Trodde de var mest till för att kontrollera/justera för kattarna?
Avgasvärden nedan:
CO: 1,3 (ok 0,5)
CO vid 2500 varv: 2,7 (ok 0,3)
HC: 78 (ok 200) dvs ok
Lambda: 0,91 (ok 0,97-1,03) dvs alldeles för fet blandning

Kan det verkligen bero på att de bakre lambdorna är bortprogrammerade?
Hittar inga läcker eller annat.
Kan tillägga det också att enda skillnaden (vad jag vet) från förra gången jag besiktigade är att de bakre lambdorna är bortprogrammerade, då med fina avgasvärden, så det är ju naturligtvis logiskt att det är detta det beror på, bara lite förvånad.


Bakre sonden är för att kontrollera att katalysatorn fungerar, styr inte. Så du har något annat fel... Börja med ditt låga lambdavärde, när du hittar orsaken till det så kommer nog resten lösa sig på en gång.


Ja, så kan det säkert vara.
Är bara inte med på vad det skulle kunna vara. Hade förhoppning på att det skulle hjälpa att koppla in dom igen.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 440



Leta tjuvluft, kolla vevhusventilation. Något gör att insputningen försöker kompensera blandningen.

_________________
Alexander Johansson
E46 Compact race projekt
@: alexus330ti
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
Alexus skrev:
Leta tjuvluft, kolla vevhusventilation. Något gör att insputningen försöker kompensera blandningen.


Tack, tycker jag har kollat allt där men jag får väl göra ett nytt försök.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8318



Låna en rökmaskin, klart enklast sättet att hitta läckor på.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Låna en rökmaskin, klart enklast sättet att hitta läckor på.


Ok, tack för tipset.
Runt insug brukar jag köra med startgas, det har funkat bra.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508



Har du kollat motorn med felkodsläsare?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
Janne J skrev:
Har du kollat motorn med felkodsläsare?

Jepp, allt ok. Bilen går perfekt och inga felkoder.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AndreasF
Örebro län
Här sen Apr 2008
Inlägg: 16



Jag har fått lära mig att bakre sensor/er påverkar Long term fuel trim. Iaf på Bosch Motronic 7 och senare. Du borde kunna läsa ut long term fuel trim via diagnosen. Kanske går att göra en reset på fuel trim och åka och besiktiga?

Long Term Fuel Trims

Long-term fuel trims are measured over longer time intervals by oxygen -, or air fuel ratio sensors downstream of the catalytic converter, and in practice, the signal voltages these sensors generate are not directly implicated in fuel delivery strategies, although there some exceptions to this rule.


https://trade.mechanic.com.au/news/understanding-short-term-and-long-term-fuel-trims1#:~:text=Long%2Dterm%20fuel%20trims%20are,some%20exceptions%20to%20this%20rule.

_________________
Andreas Forslund

BMW 325i -88
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
AndreasF skrev:
Jag har fått lära mig att bakre sensor/er påverkar Long term fuel trim. Iaf på Bosch Motronic 7 och senare. Du borde kunna läsa ut long term fuel trim via diagnosen. Kanske går att göra en reset på fuel trim och åka och besiktiga?

Long Term Fuel Trims

Long-term fuel trims are measured over longer time intervals by oxygen -, or air fuel ratio sensors downstream of the catalytic converter, and in practice, the signal voltages these sensors generate are not directly implicated in fuel delivery strategies, although there some exceptions to this rule.


https://trade.mechanic.com.au/news/understanding-short-term-and-long-term-fuel-trims1#:~:text=Long%2Dterm%20fuel%20trims%20are,some%20exceptions%20to%20this%20rule.


Now were talking, tackar. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 552



Nu verkar ju CO halten vara väldans hög 1,3 ?
Vilket också tyder på fet blandning.

Men som jag förstått det är bilprovningens Lambda värde beräknat. (vilket kan vara förvirrande)
Alltså deras gas analysator mäter gasen, och räknar ut lambdavärdet.

Så deras värde refererar till vad man har före katalysatorn. (katalysatorn förändrar värdet något)

Detta gör att även mycket små läckage i avgassystemet kan ställa till det, på deras lambda mätning.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Nu verkar ju CO halten vara väldans hög 1,3 ?
Vilket också tyder på fet blandning.

Men som jag förstått det är bilprovningens Lambda värde beräknat. (vilket kan vara förvirrande)
Alltså deras gas analysator mäter gasen, och räknar ut lambdavärdet.

Så deras värde refererar till vad man har före katalysatorn. (katalysatorn förändrar värdet något)

Detta gör att även mycket små läckage i avgassystemet kan ställa till det, på deras lambda mätning.


Ja, det är jäkligt skumt.
Inga felkoder, bilen går perfekt, inga läckage varken på insug eller avgas.
Luftmassemätare kollad, lambdorna kollade.
Har nollat och lagt in original mapp, nollat "Long term fuel trim" och kopplat in de bakre lambdorna.
Efter detta kört 15 mil på 95 oktan + 5% E85.
Ska åka in och testa idag och se hur det ser ut.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1928



Jag har felkod på bakre sonden i min speedster. Där påstår den tyska trimfirman (som får anses seriös) att bakre har viss påverkan. Minns inte exakt vad dom skrev men något likt i länken som redan postats. Över tid kan en justering då säkerligen ge en helt felaktig bränsleblandning iom att bakre sonden enligt länken ändå lagrar data i ecu

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 722



Den bakre sonden har en diagnosfunktion och brukar ändras till 0% med trimprogram. Så länge det inte läcker någonstans på "vägen" ska det fungera. Av erfarenhet brukar motorer med direktinsprut vara kinkiga med avgasvärden om mottrycket på avgassidan är lägre än original. Det är alltid kompromiss i någon form. På vissa bilar är det 3 eller fler sonder...

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1939


Trådstartare
mittmotor skrev:

Har nollat och lagt in original mapp, nollat "Long term fuel trim" och kopplat in de bakre lambdorna.
Efter detta kört 15 mil på 95 oktan + 5% E85.
Ska åka in och testa idag och se hur det ser ut.


Detta resulterade i följande:
CO: 0,0
CO 2500 rpm: 0,0
HC: 2
Lambda: 1,0

Med andra ord, rena miljöbilen.
Vi kan med andra ord konstatera att de bakre lambdorna har en funktion.
Och, innan någon kommenterar mappen så ska det tilläggas att jag besiktigat med den 3 ggr tidigare.

Tack alla för tips och ideer.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Tänkte skriva igår.
men ja,, de har en funktion.
mappare som 'mappar bort' dem med att sätta nya gränsvärden för vad som är ok för styrboxen vet inte riktigt vad de ställt till med.

Det brukar visa sig på bränsleekonomin ganska snabbt.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Skruva banåkabil
Funktion bakre lambdasonder
13 besök senaste veckan (845 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande