Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 330Ci Cab E46 -01 - för låg bak!
<<   1, 2, 3, 4, 5
390 besök senaste veckan (8028 totalt)
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Andersk skrev:
FilipN skrev:
makeba skrev:
Verkar som de HR fjädrarna är för alla varianter utom 330D och alla karosser. Har för mig att en cab är ca 200 kg tyngre än sedan/coupe. Så 55 mm gäller de lättare bilarna kanske? Du har säkert mkt utrustning med som gör bilen ännu tyngre?

Vet när jag köpte fjädrar till Alpinan (touring) så blev det ST, för de hade för touring och 330 D motorn.

Så kan det nog vara, även om min bil inte har mer utrustning än "vanligt."

Jag får nog läsa på lite/bildgoogla lite och eventuellt handla t.ex. Eibach Pro-Kit eller M Sport-fjädrar

Jag kollade baserat på min bil (330 cab-00), rekommenderat var H&R 29484-1 , dvs med en etta på slutet.

Så vitt jag googlat mig till så spelar -1 ingen roll för det finns ingen annan variant. Och själva fjädrarna är märkta 29484 utan -1, vilket mina är.

EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag har "sport chassi" och därmed -1 fjädrarna.
Skillnader i användningsområde:

# 29484‑1 är avsedd för bilar som redan har fabrikssportchassi (sport suspension).

# 29484 är avsedd för BMW-modeller med standardchassi (standard suspension)

Utvikning, gjorde ett av världshistoriens mest fruktansvärda meck i helgen.
Vevhusventilation, hade felkoder, bank 1 resp 2 lean, har bytt alla andra slangar, har testat med rök, hittade ingenting, troligen mikroskopisk spricka i någon slang som expanderade efter körning, dvs mer värme.
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Andersk skrev:
Jag har "sport chassi" och därmed -1 fjädrarna.
Skillnader i användningsområde:

# 29484‑1 är avsedd för bilar som redan har fabrikssportchassi (sport suspension).

# 29484 är avsedd för BMW-modeller med standardchassi (standard suspension)

Utvikning, gjorde ett av världshistoriens mest fruktansvärda meck i helgen.
Vevhusventilation, hade felkoder, bank 1 resp 2 lean, har bytt alla andra slangar, har testat med rök, hittade ingenting, troligen mikroskopisk spricka i någon slang som expanderade efter körning, dvs mer värme.

Jo det är ett helvete det där. Gjorde det i vintras.

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Ett par bilder på hur den ser ut just nu. Otvättad och smutsig pga den används

I väntan på fjädrar skulle jag bara justera in stötfångare lite pga den satt slarvigt monterad... nån timme senare var fronten i molekyler

Fick beställa div nya fästelement till nedre innerskärmarna, dimljusen m.m.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Filip N skrev:

https://rejsa.nu/im/user/22684/2025-06-15-12-56-56_img_35612.jpg

https://rejsa.nu/im/user/22684/2025-06-15-12-56-56_img_35642.jpg

Tycker inte den ser för låg ut bak på dessa bilder. Tittar jag på sidokjolen ser den lite högre ut i bakkant gentemot framkant.

Själva skärmkanterna kan ha olika avstånd till ovansida på slityta däck original, tex brukar det vara mer utrymme fram för att hjulet ska kunna svänga utan att ta i skärmkant etc vilket du sällan har problem med bak.

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Filip N skrev:

https://rejsa.nu/im/user/22684/2025-06-15-12-56-56_img_35612.jpg

https://rejsa.nu/im/user/22684/2025-06-15-12-56-56_img_35642.jpg

Tycker inte den ser för låg ut bak på dessa bilder. Tittar jag på sidokjolen ser den lite högre ut i bakkant gentemot framkant.

Själva skärmkanterna kan ha olika avstånd till ovansida på slityta däck original, tex brukar det vara mer utrymme fram för att hjulet ska kunna svänga utan att ta i skärmkant etc vilket du sällan har problem med bak.

Tack för input

Du har nog rätt ang avstånd sidokjol --> marken. Det som stör mig är snarare att det finns en aaaaning luft mellan framdäcken och skärmkanten medan bakskärmarna går ned över bakdäcken (se bild på sidan 4). Särskilt höger bak, vilket verkar vara ett E46-fenomen som många upplevt enl amerikanska forum. Hm...

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Ett till litet långskott...

Någon som har en växelarm / brygga nr 25117516284 liggande?
Kommer från 6-växlad 330i/330Ci/Touring och 5-växlad 325ti Compact

Rimligen borde den passa min 5-växlade bil men hur som helst värt en chansning

Tranemo
Här sen Jul 2006

Har inte du original 5 växlade lådan i din bil? För isf funkar det inte med det staget från 6 vxl lådan. Första sitter i en infästning i lådan och 6 vxl sitter i 2 infästningar, så helt olika. Sen borde det även skilja i längden på de.

/Kent

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
makeba skrev:
Har inte du original 5 växlade lådan i din bil? För isf funkar det inte med det staget från 6 vxl lådan. Första sitter i en infästning i lådan och 6 vxl sitter i 2 infästningar, så helt olika. Sen borde det även skilja i längden på de.

/Kent

Stämmer - tack för input. Det var på väg att bli fel Tänkte att det var värt en chansning med tanke på att detta stag sitter i Compacten med samma låda som min, men Alexus visade att det finns två olika listade på Realoem där jag bara sett det ena.

Tillbaka till idé-stadiet då... Jag hittar ingen vettig felkälla till att kardanen och shortshift-spaken krockar. Känns som om andra hade dokumenterat det redan om denna kombo (-8881 spak på 5-växlad låda) inte funkade.

BMW 330Ci Cab E46 -01 - för låg bak!
<<   1, 2, 3, 4, 5
390 besök senaste veckan (8028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande