Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 119, 120, 121 205 besök idag (705065 totalt) |
Re:
Va? Skulle jag ha ADHD?? Vilket förtal. ![]() Jag ska till Mantorp och testa imorgon. Så jag återkommer... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Heja alla oss utan diagnos! Lycka till på testet! _________________ Anders Hansson |
||||
Testdagen på Mantorp.
Idag var jag och testade motorn. Det regnade men kl 15 ungefär så var det torrt. Jag skulle ju testa motorn under last, så jag behövde ju torrt. Jag gav mig ut och värmde 4 varv. Jag tyckte att det lät annorlunda om dumpen. Lite grupp B flutter. När jag gav på lite så fattade jag varför. Jag hade glömt slangen på dumpen. In en snabbis i depå och trycka dit den. Nu svarade motorn som den skulle. Den är riktigt go att köra. Den svarar sjukt bra. Låg på lite genom Paris och gav full makaron mot chikanen. Ut på rakan fällde jag ner helt. Gick ut på 2an och när jag skickade i 4an så slocknade en eller 2 cylindrar... ![]() Släppte så klart genast och gled in i depå. Stängde av så fort jag kunde ifall något glöder där inne. Sen var det bara att lasta och åka hem. Att byta till svindyra "Racing Competition" stift löste inte problemet. Så nu är det bara att fortsätta leta. Funderar på om spolarna Inte hänger med kanske? Fortsättning följer. Jag har inte plockat ur några stift än. Det blir imorgon. Då ska jag även skicka ner min nya kamera och kolla cylindrarna. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Tråkigt att det händer igen.
Ett par saker jag tänker på är när du servade spridarna sist? Eftersom du kör E-85. Du kör väl VAG spolar? Tändstift hålen i toppen är ganska trånga, du kanske får någon typ av överslag eller liknande mellan topp/spole? I min tråd på sidan 41 så är det lite skillnad på spolarna. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Re:
Jag har nya spridare. Jag roterar 2 uppsättningar. Service på vintern. Sen byter jag. Så det är inte spridare. Jag kör Goatfuels E109R. Så 100% etanol. Jag kör BMW spolar och ett separat tändsteg. Vagspolarna passar rätt dåligt, men det är ju dom jag ska byta till om jag byter _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Första felsökningen gjord. Stiftet ser rätt ok ut. Så jag skickade ner min fina kamera från Vevor. Här är resultatet. Jag är inte så grinig eftersom jag har alla delar på hyllan, utan topp packningen. Holmgrens kommer nog undra vad fan jag håller på med när jag kommer och köper en till efter 2 veckor
![]() ![]() Nu måste jag förstå varför detta har hänt... suck... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ja, toppen är av och rensad. Det är nog så att vid mitt stiftras så blev toppen troligen lite skadad i sätet så ventilen inte var helt tät. När jag sen bankade på med laddtryck så brann den upp. Så kan det gå. Jag ska svetsa ihop den sen, men det tar längre tid, så jag håller på att köpa en ny stomme så jag kan bygga en ny topp. Det tar aldrig slut
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Det där ser ut som pre-ignition.
Och, eftersom sätet ser perfekt ut där det är blottat av nya fina urtaget i ventilen, så vill jag tro ventilen har snurrat(vilket de kan och ska göra) Och med det, så kolla på skadan runt stiftet... Det har varit hett runt stiftet, som attan... Vad kör du för lambdavärde på fullast? (jag skulle köra runt 0.75 i lambda. vilket är typ 7:1 i AFR) Etanol(och metanol) hatar leant, då börjar bekymren med pre-ignition. Och det går FORT då det händer. Bättre köra den på feta sidan, RIKTIGT feta sidan av tuningfönstret. Du tappar typ nada effekt. Och luras inte av att det är mycket oktan, maskin vill inte ha mer tändning än med bensin, den kan bara ta mer laddtryck eller högre kompression. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Re:
Tack, men diskussionen gällande lambda har vi haft och avslutat. Troligen skadades sätet på samma sätt som tidigare när stiften bränt. Så när jag fick i det nya bättre stiftet fanns redan en skada i sätet. När jag sen skickar på laddtryck, så går det fort att blåsa sönder både ventil och säte. Har ingen bild på just skadan nu, men det såg ut som någon kört plasmaskärare i ventilen. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Så eftersom jag redan gjort hela denna operationen innan, så var det nästan ett rutinjobb att plocka ur sätet och svetsa upp toppen. När det väl var gjort så åkte jag iväg och fick hålet för nytt säte uppfräst. Fler bilder kommer... Både på denna toppen och den jag väljer att sätta dit istället.
![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Men ni kanske hade fel...... _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 119, 120, 121 205 besök idag (705065 totalt) |