Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 120, 121, 122 >> 2756 besök senaste veckan (707900 totalt) |
Re:
Va? Skulle jag ha ADHD?? Vilket förtal. ![]() Jag ska till Mantorp och testa imorgon. Så jag återkommer... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Heja alla oss utan diagnos! Lycka till på testet! _________________ Anders Hansson |
||||
Testdagen på Mantorp.
Idag var jag och testade motorn. Det regnade men kl 15 ungefär så var det torrt. Jag skulle ju testa motorn under last, så jag behövde ju torrt. Jag gav mig ut och värmde 4 varv. Jag tyckte att det lät annorlunda om dumpen. Lite grupp B flutter. När jag gav på lite så fattade jag varför. Jag hade glömt slangen på dumpen. In en snabbis i depå och trycka dit den. Nu svarade motorn som den skulle. Den är riktigt go att köra. Den svarar sjukt bra. Låg på lite genom Paris och gav full makaron mot chikanen. Ut på rakan fällde jag ner helt. Gick ut på 2an och när jag skickade i 4an så slocknade en eller 2 cylindrar... ![]() Släppte så klart genast och gled in i depå. Stängde av så fort jag kunde ifall något glöder där inne. Sen var det bara att lasta och åka hem. Att byta till svindyra "Racing Competition" stift löste inte problemet. Så nu är det bara att fortsätta leta. Funderar på om spolarna Inte hänger med kanske? Fortsättning följer. Jag har inte plockat ur några stift än. Det blir imorgon. Då ska jag även skicka ner min nya kamera och kolla cylindrarna. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Tråkigt att det händer igen.
Ett par saker jag tänker på är när du servade spridarna sist? Eftersom du kör E-85. Du kör väl VAG spolar? Tändstift hålen i toppen är ganska trånga, du kanske får någon typ av överslag eller liknande mellan topp/spole? I min tråd på sidan 41 så är det lite skillnad på spolarna. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Re:
Jag har nya spridare. Jag roterar 2 uppsättningar. Service på vintern. Sen byter jag. Så det är inte spridare. Jag kör Goatfuels E109R. Så 100% etanol. Jag kör BMW spolar och ett separat tändsteg. Vagspolarna passar rätt dåligt, men det är ju dom jag ska byta till om jag byter _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Första felsökningen gjord. Stiftet ser rätt ok ut. Så jag skickade ner min fina kamera från Vevor. Här är resultatet. Jag är inte så grinig eftersom jag har alla delar på hyllan, utan topp packningen. Holmgrens kommer nog undra vad fan jag håller på med när jag kommer och köper en till efter 2 veckor
![]() ![]() Nu måste jag förstå varför detta har hänt... suck... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ja, toppen är av och rensad. Det är nog så att vid mitt stiftras så blev toppen troligen lite skadad i sätet så ventilen inte var helt tät. När jag sen bankade på med laddtryck så brann den upp. Så kan det gå. Jag ska svetsa ihop den sen, men det tar längre tid, så jag håller på att köpa en ny stomme så jag kan bygga en ny topp. Det tar aldrig slut
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Det där ser ut som pre-ignition.
Och, eftersom sätet ser perfekt ut där det är blottat av nya fina urtaget i ventilen, så vill jag tro ventilen har snurrat(vilket de kan och ska göra) Och med det, så kolla på skadan runt stiftet... Det har varit hett runt stiftet, som attan... Vad kör du för lambdavärde på fullast? (jag skulle köra runt 0.75 i lambda. vilket är typ 7:1 i AFR) Etanol(och metanol) hatar leant, då börjar bekymren med pre-ignition. Och det går FORT då det händer. Bättre köra den på feta sidan, RIKTIGT feta sidan av tuningfönstret. Du tappar typ nada effekt. Och luras inte av att det är mycket oktan, maskin vill inte ha mer tändning än med bensin, den kan bara ta mer laddtryck eller högre kompression. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Re:
Tack, men diskussionen gällande lambda har vi haft och avslutat. Troligen skadades sätet på samma sätt som tidigare när stiften bränt. Så när jag fick i det nya bättre stiftet fanns redan en skada i sätet. När jag sen skickar på laddtryck, så går det fort att blåsa sönder både ventil och säte. Har ingen bild på just skadan nu, men det såg ut som någon kört plasmaskärare i ventilen. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Så eftersom jag redan gjort hela denna operationen innan, så var det nästan ett rutinjobb att plocka ur sätet och svetsa upp toppen. När det väl var gjort så åkte jag iväg och fick hålet för nytt säte uppfräst. Fler bilder kommer... Både på denna toppen och den jag väljer att sätta dit istället.
![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Men ni kanske hade fel...... _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Ogge har mappat och sen har Maxx, Sandåsen, Autogruppen, Speedparts och några från HPA forumet alla kollat och håller med. Detta är som det ska. Jag själv dessutom är inte helt tappad. Det är inte fel på lambda. Den har inte gått snålt. Det är inte för mycket tändning. Det är jag som byggt om från direktinsprut till portinsprutning som är problemet. Förbränningsrummet är inte gjort för att köras med portinsprutning. Killgissningen är att stiftet sticker ut långt för att få en renare förbränning. Det funkar när man kyler stiftet och förbränningsrummet med direktinsprutad bensin. När jag sen kör med portinsprutningen så samlas värme i stiftet. Det kyls inte av genom värmeavledning som på en vanlig motor. Därför börjar stiftet att glöda och sen blir det härdsmälta. De nya stiften som inte sticker ut har jag satt i efter att det senaste stiftet brann. Då enligt blandannat Edstrand på Speedparts och grabbarna på Custom Racing som är det trogigt så att min ventil blev skadad. Det syns tydligt på bilden att allt har startat vid stiftet och ner mot sätet. Nät jag sen blåste på med fullt ladd så gick den läckande ventilen åt skogen.
Första biden är från full gas. Här ser man tydligt egt och lambda. ![]() Nedan här är markören precis när det smäller. Man ser att jag släpper gasen helt och petar i nästa växel. Man ser också att precis efter detta sticker egt för cylinder 1 som innan legat lite lågt pga läck. Nu blir det varm som f-n när ventilen brinner. Sen blir den mycket sval när förbränningen slutar och det börjar spola soppa rakt igenom. Jag kör Goatfuels E109R som är 100% etanol. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag har ingenting vettigt att tillägga, bara ett tack för all lärorik läsning som du bjuder på.
![]() |
||||
Tråkigt när det hela tiden strular.
![]() Jag har varit på Mantorp och kört 4ggr i år och den fjärde gången gick inget sönder. Men mina fel har i jämförelse med dina varit enkla, men lika jävla tråkigt att åka hem med en trasig bil. ![]() Kämpa på. ![]() ![]() _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||
Kul att ni gillar det. Jag själv gillar alla kluriga diskussioner som uppstår. Det är det bästa med rejsa. Jag inser att jag just nu kanske låter lite tjurig, men att behöva upprepa mig flera ggr både här, insta och fb tar lite. Det absolut vanligaste är att det gått tunnt när det är varmt. Så det är Det första man gissar på. Inget konstigt med det...
Men ikväll startade jag upp bilen igen. ![]() Denna toppen hade små sprickor efter ett tändstift haveri. Det som var i augusti förra året. Vi bedömde att det ska gå att köra med dessa tills vidare. Om jag gjorde bort mig där får vi se i framtiden. Jag kunde inte få fram någon annan topp på kort varsel och ska jag kunna tävla på Nurburgring i höst, så måste den bli klar så jag kan testa ordentligt nu. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 120, 121, 122 >> 2756 besök senaste veckan (707900 totalt) |