Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> rond 72 eller nåt.
<<   1, 2, 3 ... , 120, 121, 122   >>
2756 besök senaste veckan (707900 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Jag vet inte om du är en förebild eller katastrof för oss med ADHD-deluxe.
Men du gör det väldigt bra iaf thumbs up


Va? Skulle jag ha ADHD?? Vilket förtal. Jag gissar att så är fallet haha. Min fru är säker osv. Men tack.

Jag ska till Mantorp och testa imorgon. Så jag återkommer...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 1
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10577



Re:

Cammo skrev:
Lillen skrev:
Jag vet inte om du är en förebild eller katastrof för oss med ADHD-deluxe.
Men du gör det väldigt bra iaf thumbs up


Va? Skulle jag ha ADHD?? Vilket förtal. Jag gissar att så är fallet haha. Min fru är säker osv. Men tack.

Jag ska till Mantorp och testa imorgon. Så jag återkommer...


Heja alla oss utan diagnos!

Lycka till på testet!

_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Testdagen på Mantorp.

Idag var jag och testade motorn. Det regnade men kl 15 ungefär så var det torrt. Jag skulle ju testa motorn under last, så jag behövde ju torrt. Jag gav mig ut och värmde 4 varv. Jag tyckte att det lät annorlunda om dumpen. Lite grupp B flutter. När jag gav på lite så fattade jag varför. Jag hade glömt slangen på dumpen. In en snabbis i depå och trycka dit den. Nu svarade motorn som den skulle. Den är riktigt go att köra. Den svarar sjukt bra. Låg på lite genom Paris och gav full makaron mot chikanen. Ut på rakan fällde jag ner helt. Gick ut på 2an och när jag skickade i 4an så slocknade en eller 2 cylindrar...

Släppte så klart genast och gled in i depå. Stängde av så fort jag kunde ifall något glöder där inne. Sen var det bara att lasta och åka hem. Att byta till svindyra "Racing Competition" stift löste inte problemet. Så nu är det bara att fortsätta leta. Funderar på om spolarna Inte hänger med kanske? Fortsättning följer. Jag har inte plockat ur några stift än. Det blir imorgon. Då ska jag även skicka ner min nya kamera och kolla cylindrarna.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 5
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1436



Styrkekram

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 887



Styrkekram.

_________________
Per Axblom
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023



Tråkigt att det händer igen.

Ett par saker jag tänker på är när du servade spridarna sist? Eftersom du kör E-85.

Du kör väl VAG spolar? Tändstift hålen i toppen är ganska trånga, du kanske får någon typ av överslag eller liknande mellan topp/spole? I min tråd på sidan 41 så är det lite skillnad på spolarna.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Tråkigt att det händer igen.

Ett par saker jag tänker på är när du servade spridarna sist? Eftersom du kör E-85.

Du kör väl VAG spolar? Tändstift hålen i toppen är ganska trånga, du kanske får någon typ av överslag eller liknande mellan topp/spole? I min tråd på sidan 41 så är det lite skillnad på spolarna.

//Lasse


Jag har nya spridare. Jag roterar 2 uppsättningar. Service på vintern. Sen byter jag. Så det är inte spridare. Jag kör Goatfuels E109R. Så 100% etanol.

Jag kör BMW spolar och ett separat tändsteg. Vagspolarna passar rätt dåligt, men det är ju dom jag ska byta till om jag byter

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Första felsökningen gjord. Stiftet ser rätt ok ut. Så jag skickade ner min fina kamera från Vevor. Här är resultatet. Jag är inte så grinig eftersom jag har alla delar på hyllan, utan topp packningen. Holmgrens kommer nog undra vad fan jag håller på med när jag kommer och köper en till efter 2 veckor



Nu måste jag förstå varför detta har hänt... suck...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6239



Samma cylinder igen?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Re:

J.Schuman skrev:
Samma cylinder igen?


Ja. Denna gång var det så.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Ja, toppen är av och rensad. Det är nog så att vid mitt stiftras så blev toppen troligen lite skadad i sätet så ventilen inte var helt tät. När jag sen bankade på med laddtryck så brann den upp. Så kan det gå. Jag ska svetsa ihop den sen, men det tar längre tid, så jag håller på att köpa en ny stomme så jag kan bygga en ny topp. Det tar aldrig slut Men det verkar som om jag nu fårr det att funka med de nya stiften. Dessa hade inga skador, så jag är hoppfull om att det kan funka sen med en hel topp. Jag börjar bli van att behöva riva hela motorn efter 5 varv på Mantorp. Fortsättning följer...




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 2
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1912



Det där ser ut som pre-ignition.
Och, eftersom sätet ser perfekt ut där det är blottat av nya fina urtaget i ventilen, så vill jag tro ventilen har snurrat(vilket de kan och ska göra)

Och med det, så kolla på skadan runt stiftet...
Det har varit hett runt stiftet, som attan...

Vad kör du för lambdavärde på fullast?
(jag skulle köra runt 0.75 i lambda. vilket är typ 7:1 i AFR)
Etanol(och metanol) hatar leant, då börjar bekymren med pre-ignition.
Och det går FORT då det händer.
Bättre köra den på feta sidan, RIKTIGT feta sidan av tuningfönstret.
Du tappar typ nada effekt.

Och luras inte av att det är mycket oktan, maskin vill inte ha mer tändning än med bensin, den kan bara ta mer laddtryck eller högre kompression.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera 2
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Det där ser ut som pre-ignition.
Och, eftersom sätet ser perfekt ut där det är blottat av nya fina urtaget i ventilen, så vill jag tro ventilen har snurrat(vilket de kan och ska göra)

Och med det, så kolla på skadan runt stiftet...
Det har varit hett runt stiftet, som attan...

Vad kör du för lambdavärde på fullast?
(jag skulle köra runt 0.75 i lambda. vilket är typ 7:1 i AFR)
Etanol(och metanol) hatar leant, då börjar bekymren med pre-ignition.
Och det går FORT då det händer.
Bättre köra den på feta sidan, RIKTIGT feta sidan av tuningfönstret.
Du tappar typ nada effekt.

Och luras inte av att det är mycket oktan, maskin vill inte ha mer tändning än med bensin, den kan bara ta mer laddtryck eller högre kompression.


Tack, men diskussionen gällande lambda har vi haft och avslutat.

Troligen skadades sätet på samma sätt som tidigare när stiften bränt. Så när jag fick i det nya bättre stiftet fanns redan en skada i sätet. När jag sen skickar på laddtryck, så går det fort att blåsa sönder både ventil och säte. Har ingen bild på just skadan nu, men det såg ut som någon kört plasmaskärare i ventilen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Så eftersom jag redan gjort hela denna operationen innan, så var det nästan ett rutinjobb att plocka ur sätet och svetsa upp toppen. När det väl var gjort så åkte jag iväg och fick hålet för nytt säte uppfräst. Fler bilder kommer... Både på denna toppen och den jag väljer att sätta dit istället.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1912



Re:

Cammo skrev:


Tack, men diskussionen gällande lambda har vi haft och avslutat.



Men ni kanske hade fel......

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera 6
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Ogge har mappat och sen har Maxx, Sandåsen, Autogruppen, Speedparts och några från HPA forumet alla kollat och håller med. Detta är som det ska. Jag själv dessutom är inte helt tappad. Det är inte fel på lambda. Den har inte gått snålt. Det är inte för mycket tändning. Det är jag som byggt om från direktinsprut till portinsprutning som är problemet. Förbränningsrummet är inte gjort för att köras med portinsprutning. Killgissningen är att stiftet sticker ut långt för att få en renare förbränning. Det funkar när man kyler stiftet och förbränningsrummet med direktinsprutad bensin. När jag sen kör med portinsprutningen så samlas värme i stiftet. Det kyls inte av genom värmeavledning som på en vanlig motor. Därför börjar stiftet att glöda och sen blir det härdsmälta. De nya stiften som inte sticker ut har jag satt i efter att det senaste stiftet brann. Då enligt blandannat Edstrand på Speedparts och grabbarna på Custom Racing som är det trogigt så att min ventil blev skadad. Det syns tydligt på bilden att allt har startat vid stiftet och ner mot sätet. Nät jag sen blåste på med fullt ladd så gick den läckande ventilen åt skogen.

Första biden är från full gas. Här ser man tydligt egt och lambda.



Nedan här är markören precis när det smäller. Man ser att jag släpper gasen helt och petar i nästa växel. Man ser också att precis efter detta sticker egt för cylinder 1 som innan legat lite lågt pga läck. Nu blir det varm som f-n när ventilen brinner. Sen blir den mycket sval när förbränningen slutar och det börjar spola soppa rakt igenom.

Jag kör Goatfuels E109R som är 100% etanol.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 5
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7167

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har ingenting vettigt att tillägga, bara ett tack för all lärorik läsning som du bjuder på.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera 2
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12187



Re:

Kraniel skrev:
Jag har ingenting vettigt att tillägga, bara ett tack för all lärorik läsning som du bjuder på.


+1 thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 592



Tråkigt när det hela tiden strular.
Jag har varit på Mantorp och kört 4ggr i år och den fjärde gången gick inget sönder.
Men mina fel har i jämförelse med dina varit enkla, men lika jävla tråkigt att åka hem med en trasig bil.
Kämpa på.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4885


Trådstartare
Kul att ni gillar det. Jag själv gillar alla kluriga diskussioner som uppstår. Det är det bästa med rejsa. Jag inser att jag just nu kanske låter lite tjurig, men att behöva upprepa mig flera ggr både här, insta och fb tar lite. Det absolut vanligaste är att det gått tunnt när det är varmt. Så det är Det första man gissar på. Inget konstigt med det...

Men ikväll startade jag upp bilen igen. : Den trilskades lite med cyl 5. Den ville inte tända. Jag provade stift, spole och spridare löst och allt gick, men inte när jag hade det monterat. Jag gjorde komp prov och plockade isär för att se så ingen ventil hade hängt sig. Allt såg bra ut. När jag startade igen, så gick den precis som vanligt. Jag vet inte vad det var, men nu går det, så jag lägger ingen vikt vid detta nu.

Denna toppen hade små sprickor efter ett tändstift haveri. Det som var i augusti förra året. Vi bedömde att det ska gå att köra med dessa tills vidare. Om jag gjorde bort mig där får vi se i framtiden. Jag kunde inte få fram någon annan topp på kort varsel och ska jag kunna tävla på Nurburgring i höst, så måste den bli klar så jag kan testa ordentligt nu.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 4
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> rond 72 eller nåt.
<<   1, 2, 3 ... , 120, 121, 122   >>
2756 besök senaste veckan (707900 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande