Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jävla stift...
<<   1, 2, 3 ... 119, 120, 121
149 besök idag (705009 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Jag vet inte om du är en förebild eller katastrof för oss med ADHD-deluxe.
Men du gör det väldigt bra iaf thumbs up


Va? Skulle jag ha ADHD?? Vilket förtal. Jag gissar att så är fallet haha. Min fru är säker osv. Men tack.

Jag ska till Mantorp och testa imorgon. Så jag återkommer...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 1
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10572



Re:

Cammo skrev:
Lillen skrev:
Jag vet inte om du är en förebild eller katastrof för oss med ADHD-deluxe.
Men du gör det väldigt bra iaf thumbs up


Va? Skulle jag ha ADHD?? Vilket förtal. Jag gissar att så är fallet haha. Min fru är säker osv. Men tack.

Jag ska till Mantorp och testa imorgon. Så jag återkommer...


Heja alla oss utan diagnos!

Lycka till på testet!

_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881


Trådstartare
Testdagen på Mantorp.

Idag var jag och testade motorn. Det regnade men kl 15 ungefär så var det torrt. Jag skulle ju testa motorn under last, så jag behövde ju torrt. Jag gav mig ut och värmde 4 varv. Jag tyckte att det lät annorlunda om dumpen. Lite grupp B flutter. När jag gav på lite så fattade jag varför. Jag hade glömt slangen på dumpen. In en snabbis i depå och trycka dit den. Nu svarade motorn som den skulle. Den är riktigt go att köra. Den svarar sjukt bra. Låg på lite genom Paris och gav full makaron mot chikanen. Ut på rakan fällde jag ner helt. Gick ut på 2an och när jag skickade i 4an så slocknade en eller 2 cylindrar...

Släppte så klart genast och gled in i depå. Stängde av så fort jag kunde ifall något glöder där inne. Sen var det bara att lasta och åka hem. Att byta till svindyra "Racing Competition" stift löste inte problemet. Så nu är det bara att fortsätta leta. Funderar på om spolarna Inte hänger med kanske? Fortsättning följer. Jag har inte plockat ur några stift än. Det blir imorgon. Då ska jag även skicka ner min nya kamera och kolla cylindrarna.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 5
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42357

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1434



Styrkekram

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 886



Styrkekram.

_________________
Per Axblom
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023



Tråkigt att det händer igen.

Ett par saker jag tänker på är när du servade spridarna sist? Eftersom du kör E-85.

Du kör väl VAG spolar? Tändstift hålen i toppen är ganska trånga, du kanske får någon typ av överslag eller liknande mellan topp/spole? I min tråd på sidan 41 så är det lite skillnad på spolarna.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881


Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Tråkigt att det händer igen.

Ett par saker jag tänker på är när du servade spridarna sist? Eftersom du kör E-85.

Du kör väl VAG spolar? Tändstift hålen i toppen är ganska trånga, du kanske får någon typ av överslag eller liknande mellan topp/spole? I min tråd på sidan 41 så är det lite skillnad på spolarna.

//Lasse


Jag har nya spridare. Jag roterar 2 uppsättningar. Service på vintern. Sen byter jag. Så det är inte spridare. Jag kör Goatfuels E109R. Så 100% etanol.

Jag kör BMW spolar och ett separat tändsteg. Vagspolarna passar rätt dåligt, men det är ju dom jag ska byta till om jag byter

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881


Trådstartare
Första felsökningen gjord. Stiftet ser rätt ok ut. Så jag skickade ner min fina kamera från Vevor. Här är resultatet. Jag är inte så grinig eftersom jag har alla delar på hyllan, utan topp packningen. Holmgrens kommer nog undra vad fan jag håller på med när jag kommer och köper en till efter 2 veckor



Nu måste jag förstå varför detta har hänt... suck...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6236



Samma cylinder igen?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881


Trådstartare
Re:

J.Schuman skrev:
Samma cylinder igen?


Ja. Denna gång var det så.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881


Trådstartare
Ja, toppen är av och rensad. Det är nog så att vid mitt stiftras så blev toppen troligen lite skadad i sätet så ventilen inte var helt tät. När jag sen bankade på med laddtryck så brann den upp. Så kan det gå. Jag ska svetsa ihop den sen, men det tar längre tid, så jag håller på att köpa en ny stomme så jag kan bygga en ny topp. Det tar aldrig slut Men det verkar som om jag nu fårr det att funka med de nya stiften. Dessa hade inga skador, så jag är hoppfull om att det kan funka sen med en hel topp. Jag börjar bli van att behöva riva hela motorn efter 5 varv på Mantorp. Fortsättning följer...




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 2
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1909



Det där ser ut som pre-ignition.
Och, eftersom sätet ser perfekt ut där det är blottat av nya fina urtaget i ventilen, så vill jag tro ventilen har snurrat(vilket de kan och ska göra)

Och med det, så kolla på skadan runt stiftet...
Det har varit hett runt stiftet, som attan...

Vad kör du för lambdavärde på fullast?
(jag skulle köra runt 0.75 i lambda. vilket är typ 7:1 i AFR)
Etanol(och metanol) hatar leant, då börjar bekymren med pre-ignition.
Och det går FORT då det händer.
Bättre köra den på feta sidan, RIKTIGT feta sidan av tuningfönstret.
Du tappar typ nada effekt.

Och luras inte av att det är mycket oktan, maskin vill inte ha mer tändning än med bensin, den kan bara ta mer laddtryck eller högre kompression.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera 2
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Det där ser ut som pre-ignition.
Och, eftersom sätet ser perfekt ut där det är blottat av nya fina urtaget i ventilen, så vill jag tro ventilen har snurrat(vilket de kan och ska göra)

Och med det, så kolla på skadan runt stiftet...
Det har varit hett runt stiftet, som attan...

Vad kör du för lambdavärde på fullast?
(jag skulle köra runt 0.75 i lambda. vilket är typ 7:1 i AFR)
Etanol(och metanol) hatar leant, då börjar bekymren med pre-ignition.
Och det går FORT då det händer.
Bättre köra den på feta sidan, RIKTIGT feta sidan av tuningfönstret.
Du tappar typ nada effekt.

Och luras inte av att det är mycket oktan, maskin vill inte ha mer tändning än med bensin, den kan bara ta mer laddtryck eller högre kompression.


Tack, men diskussionen gällande lambda har vi haft och avslutat.

Troligen skadades sätet på samma sätt som tidigare när stiften bränt. Så när jag fick i det nya bättre stiftet fanns redan en skada i sätet. När jag sen skickar på laddtryck, så går det fort att blåsa sönder både ventil och säte. Har ingen bild på just skadan nu, men det såg ut som någon kört plasmaskärare i ventilen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881


Trådstartare
Så eftersom jag redan gjort hela denna operationen innan, så var det nästan ett rutinjobb att plocka ur sätet och svetsa upp toppen. När det väl var gjort så åkte jag iväg och fick hålet för nytt säte uppfräst. Fler bilder kommer... Både på denna toppen och den jag väljer att sätta dit istället.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1909



Re:

Cammo skrev:


Tack, men diskussionen gällande lambda har vi haft och avslutat.



Men ni kanske hade fel......

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jävla stift...
<<   1, 2, 3 ... 119, 120, 121
149 besök idag (705009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande