Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NBFL 2001, Motorras på Knutstorp
<<   1, 2, 3
669 besök senaste veckan (3847 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Re:

Klingan75 skrev:
På väg in i mål skriker Fredrik "Gasa!" samtidigt som jag tänker att "En dutt på bromsen hade nog varit bra." Jag valde att gasa och fick (i mitt tycke) till den mest spektakulära målgången på sprint 3.

Underbar känsla! och därmed lämnar med jag med stolthet och glädje över stafettpinnen som jag haft från förra året om att backa in i mål, väl förtjänat!!

Ses på kullen!

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Lite dålig på att uppdatera men det har varit sommar och semester och sol och bad har prioriterats. Den 8 juni körde SVKG sitt bankalas på Kinnekulle. Dagen innan fyllde jag år och min fru överraskade mig med en otroligt pricksäker present. En Insta360 Ace Pro. Jag hade inte ens pratat om kamera till bilen än mindre att det var den jag hade tänkt köpa. Resten av födelsedagen spenderades i Miatan med frun för att hitta ett fäste så jag kunde använda kameran dagen efter. Eftersom det var lite tidsnöd filmade jag med kameran rakt ur kartongen så upplösningen blev lite för bra för dator och mobiltelefon men med några dagars bråkande fick jag ihop en film med logg från Racechrono. Lite svårt att synka så en racebox mini står på önskelistan.

Första gången på Kinnekulle för mig så jag tvingade in medåkare i min bil och åkte med andra. Fokus låg på att hitta runt och fortsätta att lära mig bilen och jag förstår att det finns många åsikter om spårval...

Efter lunch kom jag på att jag nog borde titta till bromsarna för att se hur de slits, det sitter standard Brembo belägg på. Det visade sig att bromsarna var helt slut runt om så det var bara att packa ihop för dagen. Men jag var inte missnöjd på något sätt. Trots det anmärkningsvärda slitaget så har jag inte märkt att bromsarna har mattats eller överhettats. Efter Kinnekulle så blev det bara semester och bromsarna glömdes bort och nu är det sprint på onsdag och jag beställde nya bromsbelägg i torsdags. Gissningsvis ligger jag och byter bromsar på tisdag kväll.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Till sprint 4 fick jag med kameran för att kunna filma. Sista sprinten för i år då jag tyvärr inte kunde köra finalen. Massa bilar och bra organisation. Vi var två stycken som krigade om bronsplatsen. Väldigt lika tider men jag kör på R-däck så jag skulle behöva vara lite snabbare. I teorin hade jag en chans på tredjeplatsen om jag hade kört finalen men om inte om hade funnits hade elefanter kunnat flyga. Totalt slutat jag på en fjärdeplats så det är bara att bryta ihop och komma tillbaka nästa år. Det är ändå ett godkänt resultat för första säsongen med bilen.

Imorgon åker jag till Knutstorp.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
På måndag morgon drog jag söder ut, prognosen lovade 18 grader och sol. Full termos kaffe och mackor till frukost. På plats räknade jag till 14 Miator av ca 50 bilar. Morgonen flöt på med socialprat och provsittning av bilar, sedan förarmöte och tilldelning av flaggposteringar under dagen. Anarkin hade slagit till med full kraft och istället för den normala startordningen grön, gul, röd var det istället röd, gul, grön. Jag vågar inte tänka på vart detta kommer sluta.

Jag rullade ut på första stinten. Nytt var en inlånad krängningshämmare fram och tre klick mjukare bak. Därför tog jag det lugnt och försökte känna på bilen. På fjärde varvet rasslar det till i Kvällsposten eller ner mot Liton. Jag tar mig genom Bäcken och undrar vad det är som låter. Märker på rakan att bilen är helt orkeslös. Jag tar mig av banan på avfarten efter NGK-krönet och så dör bilen när jag trampar ner kopplingen.

På filmen ser man att oljetryck och vattentemp är som det ska. Bilen servades i vintras. Gissningen är att tidigare ägares bristande underhåll har gett sig till känna när jag börjar gasa lite.

Till dagens stora eloge. Christian Jansson!!! Jag hann inte avsluta mitt gnäll innan han erbjöd sig att köra sin egen bil hem så jag kunde ta Miatan på hans biltransport. Det finns inget tack i världen som är tillräckligt.

Dagens efterlysning! Jag behöver en 1,8 VVT motor. Det finns kompletta motorer att ta hem från England för ungefär 395 pund. Jag behöver egentligen bara komplett block och topplock, resten kan jag plocka från den gamla motorn. Är det någon som har något liggande (med känd historik) som man vill byta mot pengar så är jag intresserad.

Här kommer filmen på eländet.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006

Kolla med rschneberger om han har sin gamla motor kvar . En 1,8 från nbfl

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Klingan75 skrev:
Jag behöver egentligen bara komplett block och topplock, resten kan jag plocka från den gamla motorn.
Det är det som du brukar få när de kommer på pall från England, inga grejer runtomkring alls. Ventilkåpan och tråget vill du ha med oavsett för att skydda det värdefulla. De grejer som kan hänga med är inte sällan klippta på olämpligt sätt eller skadade i transporten (sensorer, tändspolar etc).

Oljetryck är alltid svårt att se (gissa) när det är en visare som drivs av kontakt (när den rör sig är det försent, samma som att oljelampan lyser).

Ska du fortsätta att köra aktivt så lever motorerna längre med bafflar i tråget:
https://bofiracing.com/performance/engine-block/sump-baffles/skidnatio . . . .

Christer G
säffle
Här sen Dec 2005

Runt 8,40 in i filmen till 8,52 så hör man hur motor ljudet ändras och börjar höras lager knack
Tyvärr std fel på miatorna att man tappar oljetryck i kurva samt inbromsning.

Skulle rekommendera om du ska fortsätta med Bankörning att montera skvalpplåt samt uppgraderad oljepump.

Original Oljetrycks varning tar cirka 1-2 sekunder innan den lyser samt under 0,5 bar oljetryck vilket innebär att lager redan har påbörjats till haveri tyvärr.

Om du inte monterat separat oljekyl med så är de värt att göra :-) man blir förvånad hur hög oljetemp de har.

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
Mazda Miata NA Roadsport C
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Usch så surt, jag fick ju problem med Mussen på i stort sett samma ställe förra året på Knutan.
Att få hjälp hem är ovärderligt, Christian ska ha en stor för sin insats.

Ta det nu lugnt, kolla olja, oljefilter och lyft på ventilkåpan, där bör du hitta ledtrådar till vad som har hänt.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Självklart man hjälper en vän i nöd!!

Nästa gång är det jag som behöver hjälp!

Nu får du samla kraft så kommer du igen starkare än någonsin!

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007

Kollade du oljenivån innan körning?

min/för låg =stor risk föl ras oavsett oljekvalitet
Behöver ligga mot max om man inte har skvalplåtar.

Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Re:

Mschneberger skrev:
Kolla med rschneberger om han har sin gamla motor kvar . En 1,8 från nbfl

Tack! thumbs up Sparar den. Ska göra en obduktion först innan jag springer iväg för att se om det går att rädda något.

Niklas Falk skrev:
Klingan75 skrev:
Jag behöver egentligen bara komplett block och topplock, resten kan jag plocka från den gamla motorn.
Det är det som du brukar få när de kommer på pall från England, inga grejer runtomkring alls. Ventilkåpan och tråget vill du ha med oavsett för att skydda det värdefulla. De grejer som kan hänga med är inte sällan klippta på olämpligt sätt eller skadade i transporten (sensorer, tändspolar etc).

Oljetryck är alltid svårt att se (gissa) när det är en visare som drivs av kontakt (när den rör sig är det försent, samma som att oljelampan lyser).

Ska du fortsätta att köra aktivt så lever motorerna längre med bafflar i tråget:
https://bofiracing.com/performance/engine-block/sump-baffles/skidnatio . . . .

Tack! thumbs up Den sparar jag som en uppgradering av motorn innan det blir mer bana och konbana.

Christer G skrev:
Runt 8,40 in i filmen till 8,52 så hör man hur motor ljudet ändras och börjar höras lager knack
Tyvärr std fel på miatorna att man tappar oljetryck i kurva samt inbromsning.

Skulle rekommendera om du ska fortsätta med Bankörning att montera skvalpplåt samt uppgraderad oljepump.

Original Oljetrycks varning tar cirka 1-2 sekunder innan den lyser samt under 0,5 bar oljetryck vilket innebär att lager redan har påbörjats till haveri tyvärr.

Om du inte monterat separat oljekyl med så är de värt att göra :-) man blir förvånad hur hög oljetemp de har.

Japp, bafflar blir det. Åsikterna går isär om oljekyl även bland de som tävlar.

Janne J skrev:
Usch så surt, jag fick ju problem med Mussen på i stort sett samma ställe förra året på Knutan.
Att få hjälp hem är ovärderligt, Christian ska ha en stor för sin insats.

Ta det nu lugnt, kolla olja, oljefilter och lyft på ventilkåpan, där bör du hitta ledtrådar till vad som har hänt.

Japp, vi börjar med en obduktion av patienten.

Christian Jansson skrev:
Självklart man hjälper en vän i nöd!!

Nästa gång är det jag som behöver hjälp!

Nu får du samla kraft så kommer du igen starkare än någonsin!

Jag ska börja samla information i alla fall.

Benny s skrev:
Kollade du oljenivån innan körning?

min/för låg =stor risk föl ras oavsett oljekvalitet
Behöver ligga mot max om man inte har skvalplåtar.

Nej. Har kollat en gång sedan bytet i våras. Såg ingen anledning utifrån mängden körning. Kommer inte göra om det misstaget för nivån på oljestickan var tyvärr för låg.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NBFL 2001, Motorras på Knutstorp
<<   1, 2, 3
669 besök senaste veckan (3847 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande