| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t -Besiktigad
|
7 besök senaste veckan (25622 totalt) |
|
Kul att du gillar bygget! Ja, det är ju det.. väldigt frustrerande
Termostaten öppnar, hällde kokande vatten i röret och då öppnade den. Vet dock inte på vilken temperatur, har satt in en som öppnar vid 75 grader. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
|
Har termostaten ett litet hål så den inte blir en luftficka där när du fyller?
Det går ju att borra ett sådant hål om det saknas, kan vara värt att prova. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Tack för tips! Jag borrade faktiskt fyra hål igår då det redan fanns ett litet och det verkade ha gjort susen! Äntligen öppnade termostaten och tempen var som högst 88 grader.
Äntligen dags för registreringsbesiktning
Jag funderade på samma sak men verkar vara fjädern som behöver värmen så att säga för att öppna. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
|
Hej,
Termostaten öppnar inte så bra av ånga, säker att allt är luftat? Det kan vara så att termostaten har en luftbubbla runt sig under drift och öppnar inte, vilket får motorn att g varm och producera ännu mer ånga. Vissa bilar måste luftas med vakuumsug. Jag köpte en sådan sats på Amazon för att kunna lufta min PHEV och det följer med massa adaptrar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Skaffade en vakuumsug, gjorde livet betydligt lättare. Dock verkar det ändå komma lite luft efter en stunds körning, men inget allvarligt.
En gissning är att termostaten inte öppnade då den var för långt ifrån orginalplacering. De nya hålen gjorde att varmt vatten kunde passera och värma upp termostaten, dock bara en gissning. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
|
I onsdags registreringsbesiktade jag äntligen bilen! Så nu är bilen godkänd med 1.8t-motorn. Tyvärr hade jag missat att helljuslampan i instrumentbrädan måste vara hel, så blev ingen kontrollbesiktning.. Lite besviken men är ändå nöjd att motorn är godkänd. 1365 kg landade bilen på.
Känner mig lite otaggad på att fixa med bilen just nu, men nästa steg är hellackering. Får se om det blir i vinter.
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
|
Re:
Det funkar inte. Mekaniska termostater på personbilar öppnas vanligen genom användande av vax i ett stängt utrymme. Termostatens axel påverkas axiellt pga värmen från kylarvätskan. Fjädern är till för att termostaten skall stänga när motortemperatur åter går ner. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
|
Tack för hurraropen! Ska bli riktigt kul att äntligen komma ut och få köra!
Helt sant, ny spolarvätskepump beställd. Om den löser problemen blir det besiktning
Bara motorn som är inreggad
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
|
Behöver er hjälp!
Var inne och gjorde en kontrollbesiktning idag, gick sådär.. fyra tvåor (har nog aldrig fått så många på en bil förut) varav tre är enkla att fixa. Men den fjärde, där är fjädern för kort och riskerar att hamna ur läge..
De var tre stycken som kollade specifikt på fjädern men nu när jag kommer hem förstår jag inte riktigt problemet. Behöver fjädern vara i spänn så att den inte går att snurra? Ursäkta svordomarna i filmen, viss frustration som kommer där. Är det någon mer här som råkat ut för samma problem? Förstå mig rätt, jag vill göra det lagligt och inte komma undan men jag vill förstå vad problemet är.
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
|
Min synpunkt är att det tyvärr handlar om att det är för få besiktningstekniker/besiktningsingenjörer som har rätt utbildning och erfarenhet för att kunna sätta sina riktlinjer i praktiskt perspektiv.
En "smalfjäder" som i detta fall kan i praktiken aldrig komma så snett att det blir ett problem. Min egen bil har ungefär samma funktion som din och det har aldrig varit ett problem. MEN den är besiktad som ombyggt fordon, SFRO (inte jag själv då, utan en annan person) har godkänt funktionen och ibland är det vad som gör skillnaden. Tyvärr hamnar du nog i ett läge där det enklaste är att se till att fjädern sitter tajt. En annan sak...bromsvärden på rullar är ju inte så säkra när man pratar fördelning fram/bak men om axel 1 är fram, 2 bak, så ser det ju ändå ut som du har mer bromsverkan bak... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Skruva upp fjädern till rejäl preload (SUVhöjd) så är det problemet ur världen (det verkar ju inte vara nåt större glapp i nuvarande situation).
|
||||
|
Jag fick liknande anmärkning på min Scirocco en gång i tiden och det löstes med att borra tre hål i fjädertallriken och dra fast fjädern mot tallriken med de kraftigaste buntbanden jag kunde få tag i.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
För att få detta "överstökat" skulle man inte då bara kunna sätta en vajer runt fjädern samt fästa med bultar i gängorna i camberplaten?
Typ denna https://www.biltema.se/bil---mc/ford
Haft vänner med samma problem och då har en vajer som "fixerar" fjädern varit lösningen. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Åk någon annanstans för ombesiktning och säg att du satt dit hjälpfjäder (torka bort dammet).
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Stort tack allihopa för tipsen och hjälpen, det värmer rejält att få så mycket hjälp! Jag tror jag lyckats fixa fjädern med hjälp av buntband, men kommer nog torka bort dammet för säkerhets skull och testa en annan besiktningsstation, förtroendet för besikta sjunker...
Stort tack för svaret. Det gör mig irriterad att inte kunskap finns, men gissar att ganska få av dessa bilar besiktigas på respektive besiktningsstation varje år och att det är därför SFRO behövs. Det var kanske dumt att inte löpa linan ut och gå genom SFRO men trodde inte att det skulle behövas.. Du har ju helt rätt! Har helt missat det på grund av fjädrarna. Reduktionsventil blir vinterfix. Lite märkligt med tanke på att bromsarna är renoverade och det är orginalbromsar, borde inte se ut så.. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
|
Jag talar förstås lite i egen sak men det finns en del "dolda" (eller kanske snarare "osynliga") fördelar med ombyggt fordon.
Prova bromsbalansen (dvs kolla vilken axel som låser först, i olika hastigheter) på säker plats innan du bygger om. Eftersom det inte finns en korrelation till pedaltryck vet du inte om besiktningsteknikern tryckte dubbelt så hårt på bromsen med bakhjulen på rullarna... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t -Besiktigad
|
7 besök senaste veckan (25622 totalt) |

