Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 18 besök idag (23799 totalt) |
Kul att du gillar bygget! Ja, det är ju det.. väldigt frustrerande
![]() Termostaten öppnar, hällde kokande vatten i röret och då öppnade den. Vet dock inte på vilken temperatur, har satt in en som öppnar vid 75 grader. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Har termostaten ett litet hål så den inte blir en luftficka där när du fyller?
Det går ju att borra ett sådant hål om det saknas, kan vara värt att prova. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack för tips! Jag borrade faktiskt fyra hål igår då det redan fanns ett litet och det verkade ha gjort susen! Äntligen öppnade termostaten och tempen var som högst 88 grader.
Äntligen dags för registreringsbesiktning ![]()
Jag funderade på samma sak men verkar vara fjädern som behöver värmen så att säga för att öppna. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Hej,
Termostaten öppnar inte så bra av ånga, säker att allt är luftat? Det kan vara så att termostaten har en luftbubbla runt sig under drift och öppnar inte, vilket får motorn att g varm och producera ännu mer ånga. Vissa bilar måste luftas med vakuumsug. Jag köpte en sådan sats på Amazon för att kunna lufta min PHEV och det följer med massa adaptrar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Skaffade en vakuumsug, gjorde livet betydligt lättare. Dock verkar det ändå komma lite luft efter en stunds körning, men inget allvarligt.
En gissning är att termostaten inte öppnade då den var för långt ifrån orginalplacering. De nya hålen gjorde att varmt vatten kunde passera och värma upp termostaten, dock bara en gissning. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
I onsdags registreringsbesiktade jag äntligen bilen! Så nu är bilen godkänd med 1.8t-motorn. Tyvärr hade jag missat att helljuslampan i instrumentbrädan måste vara hel, så blev ingen kontrollbesiktning.. Lite besviken men är ändå nöjd att motorn är godkänd. 1365 kg landade bilen på.
Känner mig lite otaggad på att fixa med bilen just nu, men nästa steg är hellackering. Får se om det blir i vinter. ![]() ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Re:
Det funkar inte. Mekaniska termostater på personbilar öppnas vanligen genom användande av vax i ett stängt utrymme. Termostatens axel påverkas axiellt pga värmen från kylarvätskan. Fjädern är till för att termostaten skall stänga när motortemperatur åter går ner. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Tack för hurraropen! Ska bli riktigt kul att äntligen komma ut och få köra!
Helt sant, ny spolarvätskepump beställd. Om den löser problemen blir det besiktning ![]()
Bara motorn som är inreggad ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 18 besök idag (23799 totalt) |