Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 409 besök senaste veckan (9252 totalt) |
Re:
Garanterat för varm olja ![]() haft samma problem på både min M4 F82 och M3 E92 med Drexler diff, oljekyl på diffen är tyvärr ett måste när man åker riktig lamell nere på ringen. Med rätt kyl så ligger man runt 100 grader i diffen hela tiden och allt fungerar fint. |
||||
Re:
Ja det är vad vi misstänker med. Magnus sa detta till mig innan vi åkte ner också. Har du något bra kylkit med alla anslutningar osv. att rekommendera? _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
Re:
Till min M4 köpte jag faktiskt en del av kittet från Bmw motorsport. Sitter riktigt bra grejer på Gt4 bilarna. Annars har de blivit att plocka ihop delar från bland annat Speeding. |
||||
Kom över ett set bromsok bak för keramiska skivor, Stertman löste Endless ME22 belägg.
När jag hissade upp bilen insåg jag att de nya oken fattades hållare vilket var i princip omöjligt att köpa löst. Frågade alla, ingen hade. Bmw säljer endast oken ihop med hållarna. Till slut sprang jag på och idag monterades bromsarna. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
Re:
Jo jag vet. Det optimala är att montera stålskivor från m2 comp som också är 380mm. Får byta till det senare 😅✌️ _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
Lithiumbatterier stänger ner sig efter att ha stått oinkopplade på hyllan några få veckor.
Man måste öppna batteriet och kortsluta bms så att den öppnar igen annars är polerna strömlösa. Efter detta varnar den konstant att batteriet är trasigt. Men om man tar en minuskabel från en f30 med extern bms så slutar den att varna. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
Passade också på att byta ut stereo, skärm och joystick till nyare modell med carplay och kodade helskärm.
Waze är så bra att detta är tvunget istället för den vanliga navin även om jag hittar mellan Nürburg och Spa 😆 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
La på börnehjulen inför vallåkra. Blev inte eldat jättemycket då missljud uppstod. Trodde jag rasat diffen, men väl på liften såg vi att en bult som håller lådan gängat ur och att lådan satt snett vilket gjorde att kardanen tog emot golvet och där uppstod missljudet 😅
![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
Om några veckor är det dags för både Spa och Ringen så nu måste jag få klart diffkylningen.
Mocal pump, filter och kylare är inköpt. Började med att kapa upp stöten för att ventilera bort så mycket varm luft som möjligt. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
Fick hem Nankang CR-S 295/30-18 runtom från Apex.se
Tyvärr är stommarna mycket bredare än AR-1 så antingen tog de i fjäderbenet där fram trots 15mm spacer, eller med 20mm spacer stack hjulen långt utanför skärmarna. Fick bytt däcken fram till 275/35-18. Nu sitter de perfekt. Ser dessutom bättre ut på fälgen (10,5") än bak som bullar ut mer. Sedan byggde vi kylning till diffen. Mocal pump, 13 raders kyl, filter, stålomspunna slangar, ankopplingar osv. Blev klart idag, imorgon rullar vi söderut för trackdays på ringen och spa. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
Hur är tanken att den där kylningen till diffen ska fungera? Pumpen och kylaren ska sitta under normal oljenivå i bakaxeln enligt Mocals egna instruktioner. Som det är monterat nu borde bakaxeln bli överfylld när pumpen slutar pumpa alternativt att oljenivån i bakaxeln blir väldigt låg när pumpen hoppar igång, beroende på hur mycket olja som är påfylld.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
Re:
Det cirkulerar bra så inga bekymmer. Det är toppfyllt, kört den på och av flera gånger. Snustorrt vid avluftningen. Väsnas tyvärr en del så kommer troligen flytta pumpen när jag är hemma igen. Sedan stod där inget om placeringshöjd bland informationen som följde med någon av mocalprylarna. Det enda som var viktigt var att oljan skulle vara över 70grader innan pumpen startas. _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
Re:
Toppfyllt som i upp till påfyllningshålet på bakaxlen? http://www.mocal.co.uk/products-oilpumps.html "Add extra oil to fill cooler, pump and pipes which must be at or below the normal oil level otherwise the oil level in the gear housing will be too high when the pump is switched off." _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
Re:
Nej fyllt slangar, pump och kylare å kört pumpen samtidigt som vi fyllt på olja. Kylaren sitter i ungefär samma nivå som diffen. Endast pumpen som är en knapp decimeter över. Det är nog lugnt, om inte får jag köra gt3 istället 😏 _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 409 besök senaste veckan (9252 totalt) |