| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Bmw F82 M4 Ringtool
|
<< 1, 2, 3 346 besök senaste veckan (10368 totalt) |
|
Re:
Garanterat för varm olja
haft samma problem på både min M4 F82 och M3 E92 med Drexler diff, oljekyl på diffen är tyvärr ett måste när man åker riktig lamell nere på ringen. Med rätt kyl så ligger man runt 100 grader i diffen hela tiden och allt fungerar fint. |
||||
|
Re:
Ja det är vad vi misstänker med. Magnus sa detta till mig innan vi åkte ner också. Har du något bra kylkit med alla anslutningar osv. att rekommendera? _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Re:
Till min M4 köpte jag faktiskt en del av kittet från Bmw motorsport. Sitter riktigt bra grejer på Gt4 bilarna. Annars har de blivit att plocka ihop delar från bland annat Speeding. |
||||
|
Kom över ett set bromsok bak för keramiska skivor, Stertman löste Endless ME22 belägg.
När jag hissade upp bilen insåg jag att de nya oken fattades hållare vilket var i princip omöjligt att köpa löst. Frågade alla, ingen hade. Bmw säljer endast oken ihop med hållarna. Till slut sprang jag på och idag monterades bromsarna.
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Re:
Jo jag vet. Det optimala är att montera stålskivor från m2 comp som också är 380mm. Får byta till det senare 😅✌️ _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Lithiumbatterier stänger ner sig efter att ha stått oinkopplade på hyllan några få veckor.
Man måste öppna batteriet och kortsluta bms så att den öppnar igen annars är polerna strömlösa. Efter detta varnar den konstant att batteriet är trasigt. Men om man tar en minuskabel från en f30 med extern bms så slutar den att varna.
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Passade också på att byta ut stereo, skärm och joystick till nyare modell med carplay och kodade helskärm.
Waze är så bra att detta är tvunget istället för den vanliga navin även om jag hittar mellan Nürburg och Spa 😆
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
La på börnehjulen inför vallåkra. Blev inte eldat jättemycket då missljud uppstod. Trodde jag rasat diffen, men väl på liften såg vi att en bult som håller lådan gängat ur och att lådan satt snett vilket gjorde att kardanen tog emot golvet och där uppstod missljudet 😅
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Om några veckor är det dags för både Spa och Ringen så nu måste jag få klart diffkylningen.
Mocal pump, filter och kylare är inköpt. Började med att kapa upp stöten för att ventilera bort så mycket varm luft som möjligt.
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Fick hem Nankang CR-S 295/30-18 runtom från Apex.se
Tyvärr är stommarna mycket bredare än AR-1 så antingen tog de i fjäderbenet där fram trots 15mm spacer, eller med 20mm spacer stack hjulen långt utanför skärmarna. Fick bytt däcken fram till 275/35-18. Nu sitter de perfekt. Ser dessutom bättre ut på fälgen (10,5") än bak som bullar ut mer. Sedan byggde vi kylning till diffen. Mocal pump, 13 raders kyl, filter, stålomspunna slangar, ankopplingar osv. Blev klart idag, imorgon rullar vi söderut för trackdays på ringen och spa.
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Hur är tanken att den där kylningen till diffen ska fungera? Pumpen och kylaren ska sitta under normal oljenivå i bakaxeln enligt Mocals egna instruktioner. Som det är monterat nu borde bakaxeln bli överfylld när pumpen slutar pumpa alternativt att oljenivån i bakaxeln blir väldigt låg när pumpen hoppar igång, beroende på hur mycket olja som är påfylld.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
|
Re:
Det cirkulerar bra så inga bekymmer. Det är toppfyllt, kört den på och av flera gånger. Snustorrt vid avluftningen. Väsnas tyvärr en del så kommer troligen flytta pumpen när jag är hemma igen. Sedan stod där inget om placeringshöjd bland informationen som följde med någon av mocalprylarna. Det enda som var viktigt var att oljan skulle vara över 70grader innan pumpen startas. _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Re:
Toppfyllt som i upp till påfyllningshålet på bakaxlen? http://www.mocal.co.uk/products-oilpumps.html "Add extra oil to fill cooler, pump and pipes which must be at or below the normal oil level otherwise the oil level in the gear housing will be too high when the pump is switched off." _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
|
Re:
Nej fyllt slangar, pump och kylare å kört pumpen samtidigt som vi fyllt på olja. Kylaren sitter i ungefär samma nivå som diffen. Endast pumpen som är en knapp decimeter över. Det är nog lugnt, om inte får jag köra gt3 istället 😏 _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Dag 1, Trackday Nürburg/Circuitdays
Åkte ner i söndags. Grått väder men torrt. Prognosen har skiftat väldigt men lovat mest torrt dessa dagarna. Middag med några kända ansikten från Sverige uppe vid borgen. Dimmdisigt och väldigt fuktigt hela kvällen/natten som hänger i till strax efter lunch dagen efter. Åker några blöta varv och upptäcker att diffkylen fuktar i anslutningarna, bort till The Crown som egentligen har semesterstängt men som ändå tar emot oss med öppna armar. Hissar upp och spänner över anslutningarna som är väldigt lösa. Får även gjort ett oljebyte i Cayennen som nu rullat 23k mil. Emil som också har en M4 får bytt ett hjullager efter märkliga missljud som tyvärr inte hjälper. Får 2timmars halvtorr körning innan trackdayn är över, ingen TF på kvällen. Åker bort till The Crown igen som konstaterar att Emils båda drivaxlar är kass. De kan ha nya till 09:30 dagen efter för att sedan byta men vi som ska till Spa tidigt tycker det är halvtråkigt. Ringer bort till Schirmer som har 2st axlar hemma och stänger om 15min. Sagt och gjort kör bort och köper de, tillbaka till Crown som byter de direkt och även byter belägg fram på min bil då mina Pagid RSL29 nu är slut efter totalt 3trackdays på ringen. De har Pagid RST3 på lager som monteras då jag vet att Spa käkar bromsar. Sist jag var där med M4an smällde jag ju just för att beläggen tog slut och hade noll bromsverkan.
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Dag 2 Spa Franchorchamps
Kör tidigt från Nür och kommer fram till ett torrt men grått Spa. Körning från 09-18:00 Open pit. På mitt andra varv åker jag 2,43. Trots mycket trafik. Målet är att komma under 2,40. Bilen är fantastisk, bromsarna biter som aldrig förr. Åker 2,41.3 fortfarande med bilar i vägen. Nöter och nöter, när kl är 15 slår jag ett öga på mina bromsar. De som var nya vid lunch är nu helt slut fram. Denna banan är en mördarbana. Hittar en verkstad som kan skaffa och montera ytterliggare en ny uppsättning belägg fram inför morgondagen. De kan då lösa Pagid Rsl29, samma belägg som jag körde på ringen dagen innan. Lämnar bilen över natten så att de kan ha den klar till 09:00 dagen därpå. Sedan checkar vi in på Hotell La Source & går vidare till en av de riktigt bra restaurangerna i området som nu även fått en Michelinstjärna. Gott som vanligt 👌
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Dag 3 Spa Francorchamps
07:30 anlände beläggen till verkstaden och det hade regnat under natten, så vi tog en långfrukost på hotellet. Då La Source ligger precis granne med banan var det inte långt att åka och kl 11 var vi inne på området och incheckade. Open pit även denna dagen till kl 18 med lunchpaus mellan 12-13. Märkte ingen direkt skillnad i bett på de nya beläggen jämfört med gårdagens. Var lite färre bilar denna dag och i princip hela svenskgänget hade nu lämnat. Tänkte att jag idag jädrar i de ska komma under 2,40. I lunchpausen var där några bilar som körde och fotade/filmade från följebilar. En Porsche Taycan Turbo GT, Porsche 992 GT3RS, Porsche 718 Spyder RS, Ferrari 296, Bmw F87 M2 & en Lotus (osäker på modell kanske Evora) Sedan var det dags för oss att njuta de sista 5timmarna på banan. Kan tillägga att macken inne på banan gick varm, men priset var helt ok med sina EUR1,7/L för 98 vilket var tacksamt. Varje varv jag gjorde mitt yttersta kom där i slutet på varvet alltid någon i vägen som inte flyttade sig i tid trots Spas fantastiska flaggvakter och elektroniska övervakning med blåblink osv. Jag lyckades med ett par 2,41xx varv, varav en 2,41 blankt men aldrig under det tyvärr. Detta var mitt sista varv sedan var kl 18:00. Då var både däck & även detta set med frambelägg i princip också slut. Sedan lastade vi bilen på trailern och körde de ynka 100milen non stop hem och anlände Helsingborg kl 06:00 dagen efter. Nöjd & glad efter denna resan står nu M4an åter i garaget och är hel denna gången efter att ha besökt Spa 😅
_________________ Eri k Hil ding sson |
||||
|
Re:
Ja garanterat. Trodde inte mina ögon när jag såg att de var helt slut och där var flera timmar kvar av körningen + en hel dag till. Man skulle nog kunna se över bromskylningen litegrann och kyla inte bara skiva utan ok med. Samtidigt så är det tydligen såhär det är. Riktig mördarbana, det var fler som körde slut beläggen. _________________ Eri k Hil ding sson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Bmw F82 M4 Ringtool
|
<< 1, 2, 3 346 besök senaste veckan (10368 totalt) |
