| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
|
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 176 besök senaste veckan (84693 totalt) |
|
Kanske helt irrelevant men denna har ju M12x1,5 från början, och en pinne mindre (men minns inte om du kör MaxxEcu, och hur den kodar av temp och tryck vet jag inte heller).
https://www.maxxecu.se/store/motorst Öhh som digital input https://www.maxxecu.com/webhelp/inpu |
||
|
Re:
Det verkar ju vara ett bra alternativ, nån som provat den? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Re:
Jag tänker att temperaturen inte kommer att stämma då?
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Delar erfarenheter som tidigare skribenter, har haft samma problem med läckande sensor av samma sort, löste sig med en kortare bit slang (gärna lite grövre i diameter för att få cirkulation på oljan och korrekta mätvärden på oljetemp) som hämmar vibrationerna och vissa tryckstötar, inga problem efter det.
_________________ Viktor Andersson |
||
|
Bilder från Anderstorp. :)
Dem grymma bilderna är tagna av Racefoto.se
Nu är det slut på säsongen och dags att se över allt. Motorn kommer att åka ur för att göra om lite med styrningen. Jag kommer även riva bort växellådan och se vad som är sönder. Men först lite bilder.
En snabb bild.
Kamp med Macklin
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Re:
Den borde funka, jag ska beställa 2st så att jag har en i reserv.
https://www.hella.com/resources-soe/ Den verkar vara mer robust när man läser om den.
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Motor ur
Nu börjar vinterns bestyr med demontering av motor och växellåda.
Jag ska kolla vad som är trasigt med kopplingen, jag hade ju ett missljud som pekade på urtrampningslagret när jag körde på Anderstorp. Det kan bero på att jag kan ha haft för litet spel mellan urtrampningslagret och tryckplattan, jag har för mig att jag hade 2mm spel.
Jag tror att grundproblemet var att adapterplattan mellan växellåda och motor var några mm för tunn, eller så är svänghjulet lite för tjockt.
Så jag var tvungen att modda för att få lte spel.
Jag ska eventuellt byta ut kopplingsarm, urtrampningslager och kopplingscylinder mot ett urtrampningslager med integrerad kopplingscylinder. Nån variant som jag kan justera in spelet med. Tenaki eller Tilton?
Sen ska jag även göra om lite med styrningen då den tjärvar lite i en led då jag troligtvis har för mycket vinkel på en knut i rattstången, det är trångt mellan grenrör och rambenen i motorutrymmet.. Jag har köpt en dubbelled från en BMW X1. Jag vill även passa på att få lite mer spel mot grenröret och rambenet, så det blir till att jacka ur mer Dagens led
BMW X1 dubbelled som är lite större än dagens led.
Jag vill vara färdig med bilen i tid, så jag börjar nu. Lite elektronic som behöver fixas, nya Hella oljetryck tempgivaren måste kopplas in. Har även tänkt koppla in original nivå och tempgivaren i tråget. Sen blir det lite annat smått och gott. En diffusor kanske.
Täcka under så att golvet blir plant. mm. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
|
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 176 besök senaste veckan (84693 totalt) |

