| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
|
34 besök idag (85480 totalt) |
|
Kanske helt irrelevant men denna har ju M12x1,5 från början, och en pinne mindre (men minns inte om du kör MaxxEcu, och hur den kodar av temp och tryck vet jag inte heller).
https://www.maxxecu.se/store/motorst Öhh som digital input https://www.maxxecu.com/webhelp/inpu |
||
|
Re:
Det verkar ju vara ett bra alternativ, nån som provat den? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Re:
Jag tänker att temperaturen inte kommer att stämma då?
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Delar erfarenheter som tidigare skribenter, har haft samma problem med läckande sensor av samma sort, löste sig med en kortare bit slang (gärna lite grövre i diameter för att få cirkulation på oljan och korrekta mätvärden på oljetemp) som hämmar vibrationerna och vissa tryckstötar, inga problem efter det.
_________________ Viktor Andersson |
||
|
Bilder från Anderstorp. :)
Dem grymma bilderna är tagna av Racefoto.se
Nu är det slut på säsongen och dags att se över allt. Motorn kommer att åka ur för att göra om lite med styrningen. Jag kommer även riva bort växellådan och se vad som är sönder. Men först lite bilder.
En snabb bild.
Kamp med Macklin
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Re:
Den borde funka, jag ska beställa 2st så att jag har en i reserv.
https://www.hella.com/resources-soe/ Den verkar vara mer robust när man läser om den.
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Motor ur
Nu börjar vinterns bestyr med demontering av motor och växellåda.
Jag ska kolla vad som är trasigt med kopplingen, jag hade ju ett missljud som pekade på urtrampningslagret när jag körde på Anderstorp. Det kan bero på att jag kan ha haft för litet spel mellan urtrampningslagret och tryckplattan, jag har för mig att jag hade 2mm spel.
Jag tror att grundproblemet var att adapterplattan mellan växellåda och motor var några mm för tunn, eller så är svänghjulet lite för tjockt.
Så jag var tvungen att modda för att få lte spel.
Jag ska eventuellt byta ut kopplingsarm, urtrampningslager och kopplingscylinder mot ett urtrampningslager med integrerad kopplingscylinder. Nån variant som jag kan justera in spelet med. Tenaki eller Tilton?
Sen ska jag även göra om lite med styrningen då den tjärvar lite i en led då jag troligtvis har för mycket vinkel på en knut i rattstången, det är trångt mellan grenrör och rambenen i motorutrymmet.. Jag har köpt en dubbelled från en BMW X1. Jag vill även passa på att få lite mer spel mot grenröret och rambenet, så det blir till att jacka ur mer Dagens led
BMW X1 dubbelled som är lite större än dagens led.
Jag vill vara färdig med bilen i tid, så jag börjar nu. Lite elektronic som behöver fixas, nya Hella oljetryck tempgivaren måste kopplas in. Har även tänkt koppla in original nivå och tempgivaren i tråget. Sen blir det lite annat smått och gott. En diffusor kanske.
Täcka under så att golvet blir plant. mm. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Ny kopplingscylinder och mer klämlängd mot tryckplattan
Lite händer det i garaget.
Det blev en justerbar Tenaki cylinder. Jag fick byta själva urtrampningslagret till en slät variant för att vinna ytterligare 2mm på höjden, så nu har jag 2,4mm i spel mellan lagret och solfjädern på tryckplattan.
Den första varianten var 2 mm högre.
Så här såg det ut innan och jag hade ingen möjlighet att justera ner till lagom med spel.
Nu ska jag bara fixa slangarna till cylindern vid pedalen och till avluftningen som jag tänkte dra in i kupen så man kan lufta på ett smidigt sätt. Jag har även införskaffat en snabbkoppling i Titan och 7075 från Speeding så att jag slipper koppla loss slangen vid pedalen när jag behöver lyfta ur motor och låda.
Jag har även försänkt gängan i svänghjulet med 5mm + att jag lagt emellan 1 shims på 5mm och en stålbricka på 1mm, så nu har jag en klämlängd på 14mm istället för 3mm som jag hade med tryckplattan på 3mm. Jag har 12mm gänga i ingrepp kvar i svänghjulet.
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
|
Styrning uppdaterad med ledlager som stöd
Nu börjar det ordna upp sig med styrningen ochså.
Ett steg närmare.
Urkapat för den större dubbelleden och igensvetsat.
Nu sitter den på plats med ett ledlager som stöd, förmodligen lite mer flexibelt mot den förra lösningen.
Jag behöver däremot att kapa och justera den nedre axeln då lederna inte linjerar med varandra, man kan se på den sista bilden att dem inte riktikt ligger i linje med varandra.
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
|
34 besök idag (85480 totalt) |

