Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23
270 besök idag (86229 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kanske helt irrelevant men denna har ju M12x1,5 från början, och en pinne mindre (men minns inte om du kör MaxxEcu, och hur den kodar av temp och tryck vet jag inte heller).
https://www.maxxecu.se/store/motorstyrning-och-elektronik/givare-och-t . . . .
Öhh som digital input
https://www.maxxecu.com/webhelp/input_functions-hella_oil_pressure_and . . . .

PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Kanske helt irrelevant men denna har ju M12x1,5 från början, och en pinne mindre (men minns inte om du kör MaxxEcu, och hur den kodar av temp och tryck vet jag inte heller).
Öhh som digital input

thumbs up
Det verkar ju vara ett bra alternativ, nån som provat den?

BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Lindahl195 skrev:
Det kanske är ett alternativ att åka till hydroscand och få en kort slangbit pressad med rätt gängor i varje sida, för att slippa vibrationer?

Jag tänker att temperaturen inte kommer att stämma då?

BMW E31 -92 850I
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021

Delar erfarenheter som tidigare skribenter, har haft samma problem med läckande sensor av samma sort, löste sig med en kortare bit slang (gärna lite grövre i diameter för att få cirkulation på oljan och korrekta mätvärden på oljetemp) som hämmar vibrationerna och vissa tryckstötar, inga problem efter det.

Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Bilder från Anderstorp. :)

Dem grymma bilderna är tagna av Racefoto.se
Nu är det slut på säsongen och dags att se över allt.
Motorn kommer att åka ur för att göra om lite med styrningen.
Jag kommer även riva bort växellådan och se vad som är sönder.
Men först lite bilder.

En snabb bild.

Kamp med Macklin

BMW E31 -92 850I
Citera 2
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Öhh som digital input

Den borde funka, jag ska beställa 2st så att jag har en i reserv.
https://www.hella.com/resources-soe/assets/documents_global/240307_200 . . . .

Den verkar vara mer robust när man läser om den.

BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Motor ur

Nu börjar vinterns bestyr med demontering av motor och växellåda.

Jag ska kolla vad som är trasigt med kopplingen, jag hade ju ett missljud som pekade på urtrampningslagret när jag körde på Anderstorp.
Det kan bero på att jag kan ha haft för litet spel mellan urtrampningslagret och tryckplattan, jag har för mig att jag hade 2mm spel.
Jag tror att grundproblemet var att adapterplattan mellan växellåda och motor var några mm för tunn, eller så är svänghjulet lite för tjockt.
Så jag var tvungen att modda för att få lte spel.
Jag ska eventuellt byta ut kopplingsarm, urtrampningslager och kopplingscylinder mot ett urtrampningslager med integrerad kopplingscylinder.
Nån variant som jag kan justera in spelet med.
Tenaki eller Tilton?

Sen ska jag även göra om lite med styrningen då den tjärvar lite i en led då jag troligtvis har för mycket vinkel på en knut i rattstången, det är trångt mellan grenrör och rambenen i motorutrymmet.. Jag har köpt en dubbelled från en BMW X1.
Jag vill även passa på att få lite mer spel mot grenröret och rambenet, så det blir till att jacka ur mer

Dagens led

BMW X1 dubbelled som är lite större än dagens led.

Jag vill vara färdig med bilen i tid, så jag börjar nu.
Lite elektronic som behöver fixas, nya Hella oljetryck tempgivaren måste kopplas in.
Har även tänkt koppla in original nivå och tempgivaren i tråget.
Sen blir det lite annat smått och gott.
En diffusor kanske.
Täcka under så att golvet blir plant.
mm.

BMW E31 -92 850I
Citera 2
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Ny kopplingscylinder och mer klämlängd mot tryckplattan

Lite händer det i garaget.
Det blev en justerbar Tenaki cylinder.
Jag fick byta själva urtrampningslagret till en slät variant för att vinna ytterligare 2mm på höjden, så nu har jag 2,4mm i spel mellan lagret och solfjädern på tryckplattan.

Den första varianten var 2 mm högre.

Så här såg det ut innan och jag hade ingen möjlighet att justera ner till lagom med spel.

Nu ska jag bara fixa slangarna till cylindern vid pedalen och till avluftningen som jag tänkte dra in i kupen så man kan lufta på ett smidigt sätt.

Jag har även införskaffat en snabbkoppling i Titan och 7075 från Speeding så att jag slipper koppla loss slangen vid pedalen när jag behöver lyfta ur motor och låda.

Jag har även försänkt gängan i svänghjulet med 5mm + att jag lagt emellan 1 shims på 5mm och en stålbricka på 1mm, så nu har jag en klämlängd på 14mm istället för 3mm som jag hade med tryckplattan på 3mm.
Jag har 12mm gänga i ingrepp kvar i svänghjulet.

BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Styrning uppdaterad med ledlager som stöd

Nu börjar det ordna upp sig med styrningen ochså.
Ett steg närmare.

Urkapat för den större dubbelleden och igensvetsat.

Nu sitter den på plats med ett ledlager som stöd, förmodligen lite mer flexibelt mot den förra lösningen.

Jag behöver däremot att kapa och justera den nedre axeln då lederna inte linjerar med varandra, man kan se på den sista bilden att dem inte riktigt ligger i linje med varandra.

BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Koppling och slangar monterade på växellådan

Nu har jag monterat nya slangar till kopplingscylindern, jag ritade upp en genomföring som vi skrev ut i ett mjukare plast material

Ritade även upp och skrev ut ett stöd till snabbkopplingen i en hårdare plast, med detta så ska jag enkelt kunna lossa på snabbkopplingen.

Jag köpte en ny original led då jag hade ett visst glapp i den gamla.
Den är nu gjord i alumminium och med en i pressad stålbussning för spakanslutningen.

Jag har även monterat på växellådan på motorn igen.
Luftningsslangen kommer jag dra in i kupen så att det blir enkelt att lufta

Jag använder en vanlig luftningsnippel i änden.

Slangen från cylindern vid pedalerna har jag dragit om och i andra änden kommer ena halvan av snabbkopplingen att sitta.

BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re: SPVM Modsport på Anderstorp

PH-Racing skrev:
Nu har jag efter en lagom turbulent helg landat hemma.

När jag gick i mål så gick den andra Bosch Tryck och tempsensorn (0261230340) sönder igen.
3st har jag gjort av med på den få stunder jag kört.
Riktigt besviken att man inte ska kunna montera denna sensor på motorn.
Jag har monterat den på samma position som original tryckgivare sitter, i framkant på toppen i cylinderbank 1 nära där kamkedje sträckaren sitter och det bör inte vara ett problem.

Nu kommer jag nog att välja någon annan givare istället.

Vi pluggade hålet och sanerade splitter och allt som fått olja på sig.

Jag har fått en möjlig orsak varför sensorn går sönder.

Kamkedjespännaren fungerar som en slagmekanism mot spännarens kolv, vilket orsakar lokala tryckstötar som kan överstiga 15 bar.
Dessa tryckstötar är mycket små och svåra att upptäcka.
Varje gång kamaxeln öppnar en ventil utsätts spännaren för en stöt, som överförs till spännarens oljefyllda kolv och då även givaren som sitter precis bredvid.
Givaren klarar max 10bar och jag ser max 6-7bar på loggarna.

Kan detta vara en möjlig orsak?
I så fall kommer ju ingen givare hålla där.

BMW E31 -92 850I
Citera 1
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Det låter som en möjlig orsak, jag har kört på samma 3-poliga givare och aldrig behövt byta, så något orsaker ju dina problem.

Men går det inte att montera den någon annan stans?

Jag har 3-4 oljetrycks givare av olika modeller på olika ställen på min Audi V8 motor, så något annat ställe borde du väl kunna montera även på din BMW motor?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010

Jag har likadana givare på ett par ställen på min bil och kommer nog på sikt byta till annat, pga av alla problem som folk verkar ha med dom.

Framförallt verkar det vara om de monteras direkt på motorn som de går sönder, men även om de monteras på ett sätt som gör att vibrationerna dämpas så går de ändå sönder.
Så det är inte omöjligt att tryckspikarna kan ligga bakom, men vibrationerna från motorn är statistiskt inblandade också.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Ricke W skrev:
JFramförallt verkar det vara om de monteras direkt på motorn som de går sönder, men även om de monteras på ett sätt som gör att vibrationerna dämpas så går de ändå sönder.
Så det är inte omöjligt att tryckspikarna kan ligga bakom, men vibrationerna från motorn är statistiskt inblandade också.

OEM så sitter väl denna givare på bränsleskenan och mäter bränsletryck samt temp.

Christer G
säffle
Här sen Dec 2005

Porsche, Mclaren, Aston, Mazda använder denna både för Olja samt Bränsle på lite olika ställen men monterade på Motorn direkt.

Använt dem flitigt senaste 7 åren och mja inte en enda som har kastat in handuken trots sittandes på en Duratec Vibrerande 2 lit maskin där allt vibrerar sönder över 8000 rpm

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
Mazda Miata NA Roadsport C
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010

Ja det är långt ifrån alla givare som ger upp, så det kan vara förhastat att utesluta den helt och hållet.
Utan man får dra sina egna slutsatser från sina egna erfarenheter och vad man hör från andra med liknande problem, och se om det finns några gemensamma nämnare.

Med den nya 01F verkar Bosch inte längre rekommendera den till vatten, men olja och bränsle rekommenderas den till fortfarande.

Den här tråden på High Performance Academy tog upp några intressanta saker som folk har sett. Åtdragningsmoment verkar vara en återkommande sak.
https://www.hpacademy.com/es/foro/entendiendo-afro/show/combination-fluid-temperature-and-pressure-sensor

Oavsett så är det viktigt att dela med sig av sina erfarenheter så att vi alla kan göra bra bedömningar och inte slösa bort våra bilbyggarpengar i onödan.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23
270 besök idag (86229 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande